TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Konstrukcja podwozia Duewag Einheitswagen
Jacek Pudło - Opublikowano: 31.01.2013 11:00:50 5 komentarzy
Konstrukcja podwozia Duewag Einheitswagen

Tramwaje Duewag Einheitswagen (wagony jednolitej konstrukcji) wprowadzono do produkcji w 1956 roku. Niemieccy inżynierowie mieli możliwość skorzystania z doświadczeń związanych z produkcją i eksploatacją wagonów PCC. Opracowana konstrukcja odróżniała się jednak w wielu aspektach od amerykańskich pojazdów.

Przede wszystkim, wagony GT6 wykonano jako przegubowe. Konstrukcje członowe autobusów i tramwajów zdobywały w tym czasie popularność. W porównaniu ze składem lub wagonem z doczepą, dłuższy pojazd umożliwiał jednorazowy przewóz większej liczby pasażerów, a także posiadał mniej zespołów –nie były dublowane ani kabiny, ani aparatura sterująca. Dodatkowo, jednolita przestrzeń we wnętrzu umożliwiała równomierny rozpływ pasażerów. Motorniczy posiadał kontrolę nad całą przestrzenią pasażerską, a liczba wózków była mniejsza (wagon dwuczłonowy –3 wózki, wagon z doczepą lub skład wagonów –4 wózki). W dobie obsługi konduktorskiej, zyskiwano również na redukcji personelu.

Szczególną cechą tramwajów GT6 była koncepcja budowy wózka napędowego. Każdy wagon GT6 posiadał 2 wózki napędowe, na początku i na końcu tramwaju, zaś wózek wspólny pomiędzy członami był toczny. Wózek napędowy posiadał masywny, pojedynczy silnik trakcyjny, umieszczony centralnie wewnątrz wózka, wzdłuż osi pojazdu. Masywna jednostka silnika wraz z korpusami przekładni zębatych byłapołączona z krótkimi wałami drążonymi i w rezultacie z osiami zestawówkołowych. Pomiędzy osiami zestawów kołowych a przekładniami umieszczonowkładki gumowe, zapewniające przeniesienie momentu napędowego z silnikana zestawy kołowe oraz izolację drgań pomiędzy silnikiem a kołami. W rezultacie, uzyskano zarówno tłumienie drgań w kierunku od silnika w kierunku kół, jak i od kół w kierunku silnika, wynikających z pokonywania nierówności torowiska. Silnik był samoprzewietrzalny, posiadał własny wentylator zamontowany na wale. W rezultacie, nie było potrzebne chłodzenie wymuszone za pomocą zewnętrznych wentylatorów, tak jak w tramwajach PCC. Umożliwiło to redukcję hałasu. Zestawy kołowe osadzono na łożyskach umieszczonych wewnątrz maźnic, które wsparto na ramie wózka za pośrednictwem bloków stalowo-gumowych (podobnie jak we współczesnej konstrukcji wózkach szynobusów).

Zastosowanie zawieszenia silnika na osiach z wkładkami tłumiącymi zapewniło korzystniejszą izolację drgań niż w tradycyjnym zawieszeniu tramwajowym „za nos”, gdzie silnik oparty jest częściowo na osi za pośrednictwem łożysk. Zredukowana została masa nieresorowana.

Podział konstrukcyjny wózka na część jezdną (osie, przekładnie i silnik) i część nośną (stalową ramę) umożliwiało zdjęcie ramy z silnika oraz osi i dokonanie napraw w dogodny sposób.

Zawieszenie drugiego stopnia stanowiły sprężyny stalowe z drutem okrągłym. Pomiędzy zwoje sprężyn zastosowano gumowe wkładki. Ta część odsprężynowania jest więc analogiczna jak w wagonach PCC.

W bocznej części ramy wózków umieszczono hamulce szynowe. W podwoziu tramwaju, niezależnie od wózka, zamontowano kanał powietrzny z kratą wlotu z boku nadwozia. W trakcie ruchu pojazdu powietrze jest wsysane przez kanał i ochładza silnik.

Podziękowania dla Jiri Bajer\'a.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Duewag
GT6
Einheitswagen
  • aser – 31.01.2013

    To fakt troche konstrukcja sie odróżniała ale i tak podobne są

  • aser – 02.02.2013

    Sukces tych konstrukcji potwierdzony w latach

  • PD – 02.02.2013

    Einheitswagen TO NIE JEST wagon jednolitej konstrukcji, tylko "wagon standardowy". Tak jak w Polsce był wagon "znormalizowany" czyli typ N.

  • tp – 03.02.2013

    No z tym przegubem to nie tak do końca różnica od PCC bo są PCC przegubowe (Belgia) a w sumie nasze 102N i tatry KT1 i KT2 też a rónocześnie były też 4 osiowe T4 z wózkami analogicznymi jak GT6 (vide Norymberga/Kraków)

  • asew – 12.02.2013

    Ha różnica niewielka to tak jak z obecnymi niskaczami

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....