TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Komplet zmodernizowanych Dortmundów w Gdańsku
INFOTRAM - Opublikowano: 17.08.2015 14:01:53 12 komentarzy
fot. ZKM Gdańsk

W weekend do Gdańska przyjechał ostatni zmodernizowany w poznańskim Modertransie tramwaj N8C z Kassel. Rozładunek odbył się na torowisku na ul. Nowe Ogrody. Tym samy w Gdańsku jest już 16 wagonów, jakie ZKM kupił od niemieckiego przewoźnika.

Przypomnijmy, że umowa na zakup dwukierunkowych tramwajów N8C, została podpisana między ZKM w Gdańsku a KVG Kassel w 2014 roku. Całkowity koszt zakupu to 672 000 euro (za jeden wagon ZKM zapłacił zatem około 1/3 ceny jednego nowego fabrycznie tramwaju dwukierunkowego). Po zakupie i przyjeździe do Polski wszystkie tramwaje zakupione w Kassel zostały zmodernizowane w poznańskim Modertransie. Modernizacja jednego wagonu to koszt 1 146 200 zł. Pojazdy stały się bardziej przyjazne pasażerom dzięki takim zmianom, jak m.in. nowy wygląd, nowe siedziska, klimatyzacja oraz niskopodłogowy człon z miejscem na wózek inwalidzki lub dziecięcy. Utrzymana została również możliwość jazdy dwukierunkowej.

Düwag N8C to typ tramwaju produkowanego w latach 1978-1986 przez niemiecką firmę Düsseldorfer Waggonfabrik. Łącznie zbudowano 76 pojazdów tego typu ? 54 dla Dortmundu oraz 22 dla Kassel.

- N8C to najlepszy z modeli dostępnych na rynku pojazdów używanych. Choć ma swoje lata, jest po prostu niezawodny. I dlatego wcale nie było łatwo zdobyć Düwagi - zarówno te z Dortmundu, jak i potem te z Kassel. Chrapkę na nie miało wiele miast. Po modernizacji niemieckie pojazdy posłużą gdańszczanom jeszcze długie lata - podkreśla Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.

Po Gdańsku jeździ już 46 tramwajów N8C. Zostały one kupione w 2007 roku od zakładu komunikacji miejskiej DSW 21 w Dortmundzie za kwotę 1,4 mln euro (jest to około 2/3 ceny jednego nowego fabrycznie tramwaju dwukierunkowego). Pojazdy zostały poddane modernizacji w przedsiębiorstwie Modertrans Poznań Sp. z o.o. Pierwszy N8C z Dortmundu wyjechał na gdańskie tory w maju 2009 roku. Koszt modernizacji jednego wagonu wyniósł 700 748 zł. Dla porównania, koszt modernizacji jednego wagonu popularnych 105-tek to około 1 600 000 zł.

Zakres modernizacji

Człon niskopodłogowy ? środkowa część tramwaju została wymieniona na niskopodłogową. Wcześniej znajdowały się tam tylko okna i miejsca siedzące. W tej chwili ta część pojazdu zyskała nowe podwójne drzwi, miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, a także dla rodziców podróżujących z wózkami dziecięcymi. W środkowej części pojazdu pojawiły się także odkładane rampy dla osób niepełnosprawnych.

Klimatyzacja i oświetlenie - po modernizacji tramwaje zyskały klimatyzację w części pasażerskiej oraz w dwóch kabinach motorniczego. Jej montaż był możliwy dzięki wzmocnieniu konstrukcji pojazdu. Dodatkowo wagon wzbogacił się o nowe oświetlenie wewnętrzne wykorzystujące diody LED, a nie jak wcześniej typowe świetlówki. Nowe oprawy zostały umieszczone w kanale klimatyzacji w przestrzeni pasażerskiej.

Nowa kolorystyka - pasażerowie zauważą przede wszystkim nowy design tramwaju. Pojazdy zyskały nowoczesny wygląd dwóch członów oraz nową kolorystykę. Zastosowano specjalną antypoślizgową wykładzinę przeznaczoną do pojazdów komunikacji miejskiej. Tramwaj wyposażono także w zupełnie nowe siedzenia. Pierwotnie były to dwuosobowe ławy. W tej chwili są nowoczesne kubełkowe fotele. Wymienione zostały również okna.

Monitoring - nowością dla pasażerów jest też system monitorów z informacjami dla podróżnych, podobny do tych, jakie można spotkać w tramwajach Pesy.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
ZKM Gdańsk
Modertrans
N8C
modernizacja
  • z – 17.08.2015

    Modernizacja z wstawką niskopodłogową to doskonały tram ,praktycznie dla każdego miasta przecież wszystkie linie nie są obłożone maksymalnie,do tego dochodzą niskie koszty eksploatacji oraz duża niezawodność potwierdzana przez Gdańszczan.

  • Kuba – 17.08.2015

    A jakie tramwaje Gdańsk mógłby sprowadzić gdyby nie otrzymał dotacji unijnej na nowe tramwaje ?

  • Combino – 18.08.2015

    Z ciekawości spytam: skąd ta podana dla porównania cena moderny 105-ki? Z przetargu,którego wykonawca de facto NIE CHCIAŁ wziąć?Bo ostatnia taka znaczna modernizacja miała miejsce dla GOP i Moderusy HF11AC kosztowały po ok. 1,2 bańki od sztuki... No chyba że po prostu spytali dla picu ile by Modertrans za to wziął,a tamci na odczepnego (bo ostatnio stawiają na Bety i chyba nie zależy im zbytnio na modernizowaniu akwariów) wrzucili 1,6 bańki...

  • Miro – 18.08.2015

    1,2 bańki to tak bardzo dużo w porównaniu do N8C. Swoją drogą ciekawe czy Gdańskowi uda się kupić pozostałe 6 szt. N8C z Kassel. To ostatnie Deuwagi jakie zostały na rynku używanych tramwajów, reszta to wąskotorówki.

  • ewaryst – 18.08.2015

    A co za problem wózki wymienić? Modetrans nie takie sztuki robi ;)

  • Danziger – 18.08.2015

    Gdańsk nie będzie już kupował więcej używek. Ostatnie 105 zastąpi w przyszłym roku nowymi tramwajami i kursy taborem niskopodłogowym będą wynosić równe 100 %.

  • rybak – 18.08.2015

    Czy nie będzie to zobaczymy. Coś czuje że będzie.

  • Romo – 19.08.2015

    @ewarystA skąd te wózki? Te sprzed Bierdonki nie pasują:\ Jak łatwo jest pisać...dyrdymały.

  • B88 – 19.08.2015

    W 2011 Gdańsk rozważał zakup M8C z Augsburga...

  • EWARYST – 20.08.2015

    Dobrze Romo że dostrzegasz fakt wypisywania dyrdymałów. A o tramwajach masz rakie pojęcie jak o wózkach. Z biedronki...

  • Piotr K. – 20.08.2015

    Z obliczeń wynika, że 30-40 letni N8C po modernizacji kosztuje milion mniej niż Moderus Beta. Nie jestem więc pewien, czy to taka okazja...

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....