Kolejny krok w kierunku tramwaju na Naramowice
Trwają zaawansowaneprace nad projektem budowlanym pierwszego etapu trasy tramwajowej naNaramowice.
Tymczasem gotowa jest już dokumentacja pozwalająca nazłożenie przez Poznańskie Inwestycje Miejskie wniosku o wydanie decyzji ośrodowiskowych uwarunkowaniach realizacji drugiego etapu tej najważniejszejinwestycji komunikacyjnej Poznania. To jeden z kluczowych momentów w pracachnad powstaniem nowej trasy.
Zaledwie po pół roku od rozpoczęcia prac nad koncepcją iprogramem funkcjonalno-użytkowym znany już jest i uzgodniony z jednostkamimiejskimi (ZDM, ZTM, MIR i MPK) zasadniczy kształt pasa drogowego oraz przebiegtrasy tramwajowej na odcinku od pętli Wilczak przez ul. Szelągowską doskrzyżowania ul. Estkowskiego i Małe Garbary. Będzie on obecnie uzgadniany zWydziałem Urbanistyka i Architektury oraz Miejskim Konserwatorem Zabytków
Przygotowane dokumenty pozwolą przybliżyć szacunkowe kosztyrealizacji drugiego etapu inwestycji oraz skoordynować go z powstającymprojektem budowlanym dla pierwszego etapu tej trasy. Uzyskana na ich podstawiedecyzja umożliwi efektywne aplikowanie o unijne środki na realizację w trybiezaprojektuj i wybuduj drugiego etapu inwestycji.
Planowana trasa tramwajowa od pętli Wilczak przez ul.Szelągowską do skrzyżowania ul. Estkowskiego i Małe Garbary ma zagwarantowaćpriorytet komunikacji publicznej, a poruszanie się po niej ma być efektywne iergonomiczne dla wszystkich użytkowników. Zaprojektowany kształt skrzyżowańbędzie miał wpływ na optymalizację ich przepustowości.
Podczas przygotowania dokumentacji niezbędnej do złożeniawniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach niezbędne byłoustalenie przebiegu torowiska tramwajowego pod wiaduktem kolejowym PoznańGarbary. Co ważne: budowa torowiska w tym miejscu nie będzie wiązała się zkoniecznością całkowitego zamknięcia tranzytowej linii kolejowej E20 – zBerlina do Warszawy. Przy planowaniu tego elementu uwzględniono zarównoprzeprowadzoną już modernizację dworca Poznań Garbary, jak i możliwą wprzyszłości, analizowaną przez PKP, budowę trzeciego i czwartego torukolejowego.
Pod wiaduktem kolejowym Poznań Garbary znajdzie sięprzystanek tramwajowo-autobusowy, który będzie pełnił funkcję węzłaprzesiadkowego w pełnym tego słowa znaczeniu. W tym miejscu będzie można korzystaćnie tylko z komunikacji tramwajowej i autobusowej, lecz również z kolejowej irowerowej. W pobliżu powstaną miejsca postojowe dla samochodów i rowerów.
Torowisko pod wiaduktem kolejowym to nie jedyny trudnyodcinek, z którym przy opracowywaniu koncepcji trasy musieli poradzić sobieprojektanci. Do skomplikowanych zadań należało również zamodelowanie jejprzebiegu przez tzw. wąskie gardło – między ul. Grochowe Łąki a Estkowskiego iMałe Garbary, a także zaprojektowanie przebudowy i optymalizacji skrzyżowaniaul. Estkowskiego i Małe Garbary w sposób pozwalający ominąć i ocalić istniejącyobecnie klin zieleni.
Dokumentacja przygotowana do wydania decyzji ośrodowiskowych uwarunkowaniach dla drugiego etapu trasy tramwajowej naNaramowice ma również duże znaczenie dla prac związanych z trwającą jużrealizacją pierwszego etapu tej inwestycji. Odcinki obu etapów łączą się nawysokości skrzyżowania ul. Słowiańskiej, Naramowickiej i Wilczak. Koordynacjaprojektowych założeń ich połączenia obniży koszt przebudowy tego skrzyżowania przeduruchomieniem całej linii.
Układ ten stworzy również możliwość wyprowadzenia wprzyszłości trasy tramwajowej w kierunku placu Bernardyńskiego i ul. KrólowejJadwigi.
Kolejnym etapem działań będą konsultacje społeczne,dotyczące proponowanych przez wykonawcę koncepcji rozwiązań funkcjonalno -przestrzennych. Ich przeprowadzenie planowane jest na II kw. 2019 r.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze