Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Katowicki węzeł przesiadkowy Sądowa nie dla tramwajów

infotram
29.06.2017 07:00
0 Komentarzy

Na lipiec br.samorząd Katowic planuje ogłoszenie przetargu na budowę węzła przesiadkowegoSądowa w ścisłym centrum miasta. Węzeł ma umożliwiać przede wszystkimprzesiadki z autobusów komunikacji miejskiej na dalekobieżne. Do tramwajówtrzeba będzie dojść.

W środę przedstawiciele urzędu miasta podpisali wMinisterstwie Rozwoju umowę na dofinansowanie tego węzła przesiadkowegośrodkami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dotacja na projekto wartości 59,5 mln zł ma wynieść 34,6 mln zł.

To jedyna inwestycja I etapu budowy Katowickiego SystemuZintegrowanych Węzłów Przesiadkowych finansowana ze źródeł POIiŚ. Pozostałetrzy węzły tego etapu (Ligota, Brynów i Zawodzie) wspierają środki RegionalnegoProgramu Operacyjnego Woj. Śląskiego – z puli Zintegrowanych InwestycjiTerytorialnych.

„Rozpoczęliśmy już prace nad centrum przesiadkowym wLigocie, trwają przetargi na inwestycje na Zawodziu i w Brynowie, a w planachmamy łącznie aż osiem takich inwestycji” – zaznaczył prezydent Katowic MarcinKrupa. „W Katowicach czeka nas prawdziwa rewolucja komunikacyjna. Kładziemyduży nacisk na rozwój i promowanie transportu publicznego” – zapewnił.

Prezydent wyjaśnił, węzeł Sądowa będzie „dedykowanywszystkim mieszkańcom metropolii, którzy będą udawać się w dłuższe podróże –zarówno w kraju, jak i zagranicą”. „Chcemy jak najszybciej przystąpić doprocedury przetargowej, tak by jeszcze w 2019 r. z węzła przesiadkowego moglikorzystać podróżni” – zadeklarował Krupa.

Węzeł przesiadkowy przy ulicy Sądowej został pomyślanyprzede wszystkim pod kątem swobodnych przesiadek z autobusów komunikacjimiejskiej na autobusy dalekobieżne. Węzeł ten znajduje się ok. 500 metrów odkatowickiego dworca kolejowego (dojście do niego wiedzie jednak m.in. przeztrzy ruchliwe skrzyżowania ze światłami).

Według wcześniejszych informacji przedstawicielikatowickiego magistratu po ukończeniu węzła zmieniona może zostać trasaznacznej części linii autobusów miejskich, które wjeżdżają m.in. na podziemnyprzystanek pod dworcem kolejowym. Docelowo miałyby one przejeżdżać także przezwęzeł przy ul. Sądowej. Do węzła nie dotrą natomiast tramwaje kursującepobliską ul. Gliwicką. Droga do nich również będzie oznaczała przejście ok.300-400 metrów.

Zgodnie z zapowiedzią miasta, prócz peronów autobusowych, wwęźle stanie m.in. budynek podróżny, w którym znajdą się: poczekalnie dlapołączeń lokalnych (na parterze) i dalekobieżnych (na piętrze), a także małagastronomia, punkt prasowy i przechowalnia bagażu. Projekt uwzględnia potrzebykierowców autobusów dalekobieżnych – dyspozytornię, pomieszczenia socjalne isanitariaty. Na terenie węzła znajdą się też wiata rowerowa, parking oraz małaarchitektura i zieleń.

W środę miasto przekazało m.in, że ogłoszenie przetargu nabudowę węzła Sądowa jest zaplanowane jeszcze na lipiec br. Po wyłonieniuwykonawcy będzie on miał na realizację zadania 22 miesiące, by inwestycja byłagotowa jesienią 2019 r.

W pierwszym etapie tworzenia Katowickiego SystemuZintegrowanych Węzłów Przesiadkowych przewidziano budowę do 2019 r. m.in. dwóchwęzłów typu Park and Ride, bezpośrednio powiązanych z komunikacją tramwajową:Zawodzie i Brynów. Węzeł Sądowa ma integrować komunikację autobusową o różnymzasięgu z komunikacją miejską. Węzeł Ligota przy dworcu kolejowym w południowejdzielnicy o tej nazwie ma z kolei łączyć komunikację miejską z koleją.

W drugim etapie, którego realizację przewidziano na lata2018-2020, powstać mają węzły Park and Ride powiązane z koleją: Piotrowice iPodlesie, a także węzeł: Kostuchna – położony na końcu planowanej nowej liniitramwajowej. Ostatnio węzły te były już projektowane.

Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych będziewspółfinansowany funduszami europejskimi z dwóch źródeł. We wrześniu ub. rokuzarząd woj. śląskiego przyznał łącznie ok. 120 mln zł dofinansowania z RPO Woj.Śląskiego na trzy węzły zgłoszone w procedurze Zintegrowanych InwestycjiTerytorialnych (ZIT): Zawodzie, Brynów oraz Ligota

Środki ZIT – w zamierzeniu katowickiego samorządu – mająrównież wesprzeć budowę węzłów Piotrowice, Podlesie i Kostuchna.

Projekt dotyczący węzła Sądowa został natomiast zgłoszony doProgramu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (w tzw. komponenciePOIiŚ_TRA – komplementarnym do ZIT).

Według informacji podawanych przez miasto, wraz zogłaszaniem dotychczasowych przetargów, koszt budowy węzła Zawodzie oszacowanona 64,2 mln zł, węzła w Brynowie na ponad 66,6 mln zł, natomiast węzeł wLigocie ma powstać kosztem ok. 14 mln zł (zawarta już umowa z firmą Skanskaopiewa na 9 mln zł).


Komentarze