Katowice podpisały umowę na budowę węzła Zawodzie

infotram
23.11.2017 06:58
0 Komentarzy

Samorząd Katowicpodpisał umowę z wykonawcą centrum przesiadkowego Zawodzie – poinformował wśrodę lider konsorcjum, które wykona tę inwestycję, firma ZUE. Węzeł ma za dwalata ograniczyć napływ aut do śródmieścia od strony wschodniej.

Chodzi o jedną z czterech inwestycji obecnego etapu budowyKatowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych.

Węzeł, który według środowej umowy będzie gotowy za 22miesiące, zastąpi dotychczasową pętlę tramwajową w dzielnicy Zawodzie. Masłużyć głównie przesiadkom z autobusów i samochodów – na liczne linietramwajowe kursujące stamtąd do centrum miasta. Poza infrastrukturą komunikacjipublicznej m.in. w pobliżu zaplanowano jednopoziomowy parking na 275samochodów.

Jak akcentują władze miasta, tramwaje – przy prioryteciem.in. na ul. Warszawskiej – docierają z pętli Zawodzie do ścisłego centrumKatowic przeważnie w ciągu 7-10 minut.

W lipcu br. miasto informowało, że w przetargu na budowę tegowęzła za najkorzystniejszą ofertę uznało złożoną przez konsorcjum firm NDI iBalzola (z najniższą ceną 61,4 mln zł brutto – przy budżecie zamówienia 79 mlnzł brutto). Konsorcjum to w ostatnich latach m.in. przebudowało katowickirynek.

W przetargu brane były pod uwagę dwa kryteria – ceny (60proc.) i doświadczenia osób wyznaczonych do realizacji zamówienia (40 proc.).Niemal wszyscy oferenci otrzymali w drugim z kryteriów maksymalną liczbępunktów. Kolejne oferty pod względem ceny złożyły konsorcja spółek Banimex iAzi-Bud (66,1 mln zł) oraz spółek ZUE i Unibep (66,4 mln zł).

Konsorcjum ZUE odwołało się do KIO argumentując, żewykonawcy, którzy złożyli pierwszą i drugą pod względem przyznanych punktówofertę, podlegają wykluczeniu, ponieważ poświadczyli w nich nieprawdę. KIOuwzględniła odwołanie ZUE, nakazując unieważnić dotychczasowy wybór, anastępnie wykluczyć dwóch wykonawców, którzy uzyskali pierwsze i drugie miejscepod względem przyznanych punktów. W efekcie miasto na początku października br.wybrało ofertę konsorcjum ZUE.

Węzeł w Zawodziu jest jedną z czterech realizowanych obecniew Katowicach inwestycji tego typu. Trwają już prace nad centrum przesiadkowym wLigocie, w przetargu na inwestycję w Brynowie we wrześniu miasto wybrało ofertękonsorcjum Unibep i ZUE; pod koniec października br. ruszył też przetarg dlawęzła Sądowa w centrum miasta.

W pierwszym etapie tworzenia Katowickiego SystemuZintegrowanych Węzłów Przesiadkowych przewidziano budowę do 2019 r. m.in. dwóchwęzłów typu park&ride powiązanych z komunikacją tramwajową: Zawodzie iBrynów. Węzeł Sądowa ma integrować komunikację autobusową o różnym zasięgu zkomunikacją miejską. Węzeł Ligota przy dworcu kolejowym w południowej dzielnicyo tej nazwie ma łączyć komunikację miejską z koleją.

W drugim etapie, którego realizację przewidziano na lata2018-2020, powstać mają węzły park&ride powiązane z koleją: Piotrowice iPodlesie, a także węzeł: Kostuchna – położony na końcu planowanej nowej liniitramwajowej. Ostatnio węzły te były już projektowane.

Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych będziewspółfinansowany z funduszy europejskich z dwóch źródeł. We wrześniu ub. rokuzarząd woj. śląskiego przyznał łącznie ok. 120 mln zł dofinansowania z RPO Woj.Śląskiego na trzy węzły zgłoszone w procedurze Zintegrowanych InwestycjiTerytorialnych (ZIT): Zawodzie, Brynów oraz Ligota. Środki ZIT mają równieżwesprzeć budowę węzłów: Piotrowice, Podlesie i Kostuchna.

Projekt dotyczący węzła Sądowa został zgłoszony do ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.


Komentarze