Kampania 2018: Wasserman też chce budować metro w Krakowie
KandydatkaZjednoczonej Prawicy na prezydenta Krakowa Małgorzata Wassermann zapowiedziała,że jeśli wygra wybory, to podejmie działania, zmierzające do powstania metra wmieście. Według niej, rozpoczęcie budowy mogłoby nastąpić pod koniec kadencji;docelowo mogą powstać trzy nitki metra.
W czwartek Wassermann przedstawiła dziennikarzom założeniaprogramu dotyczącego komunikacji w Krakowie. Jak podkreśliła, tylko podejściecałościowe do tego tematu da szansę na poprawę jakości poruszania się pomieście. Jako dwa podstawowe środki transportu zbiorowego w przyszłości,wymieniła metro i kolej aglomeracyjną. Zapowiedziała też rozbudowę i modernizacjęsieci tramwajowej.
Według niej, zachętą dla krakowian, aby przesiąść się zeswoich samochodów do pojazdów komunikacji miejskiej w mniejszym stopniu będziecena biletów, a większym – szybka, sprawna i bezkolizyjna możliwość poruszaniasię po Krakowie. „Stąd metro, kolej aglomeracyjna, parkingi park&ridena obrzeżach miasta” – wyliczała.
Zastrzegła, że po wygranych wyborach będzie też podejmowaćdziałania zmierzające do obniżenia cen za bilety na komunikację miejską.
O szczegółach dotyczących budowy metra mówił prof. KrzysztofStypuła z Politechniki Krakowskiej. Według niego, stworzenie tej formytransportu publicznego w mieście jest konieczne, bowiem wyczerpały się jużmożliwości komunikacji naziemnej: autobusowej i tramwajowej.
„W tej chwili nie jest czas na dyskusje czy jestpotrzeba, to jest czas na decyzję, że musimy budować” – ocenił. Jak dodał,budowa metra w Krakowie będzie tańsza niż w Warszawie, bowiem powinno powstaćtu raczej tzw. lekkie metro, biegnące częściowo nad ziemią i korzystające zrozwiązań automatycznych. Według niego, istnieją rożne możliwości sfinansowaniainwestycji, w tym partnerstwo publiczno-prywatne i środki unijne.
Wassermann zapowiedziała, że będzie się także ubiegała ośrodki rządowe na ten cel. „Skoro jest to dla nas oczywiste, że walczymyze smogiem i hałasem komunikacyjnym, to liczymy, że drugie miasto w Polscebędzie miało wsparcie ze strony rządu” – zaznaczyła.
Pierwsza nitka metra – zapowiedział prof. Stypuła – powinnabiec od Nowej Huty, przez okolice Dworca Głównego PKP do Bronowic. Kolejne – zokolic Wieliczki do centrum miasta, a także na północne peryferia miasta wzdłużal. 29 Listopada.
Za budową metra opowiedzieli się mieszkańcy Krakowa wreferendum, które zostało zorganizowane równolegle z wyborami do ParlamentuEuropejskiego w 2014 r. (55,11 proc. na tak). W tym miesiącu prezydent KrakowaJacek Majchrowski podpisał umowę z firmą, która opracuje studium wykonalnościmetra. Zostaną w nim uwzględnione szczegółowe aspekty techniczne, analizyfinansowe i ekonomiczne oraz możliwości realizacji tej inwestycji.
Krakowski radny Włodzimierz Pietrus, który mówił o koleiaglomeracyjnej zaznaczył, że jest to rozwiązanie najprostsze do wykonania, bo”tory kolejowe są, trzeba tylko po nie sięgnąć”. Według niego, systemmiałby zostać oparty na linii średnicowej z Krakowa Głównego do KrakowaPłaszowa, która jest obecnie modernizowana przez PKP PLK, a także na tzw. dużymringu kolejowym, który wzbogacony przystankami aglomeracyjnymi i parkingamipark&ride, mógłby przejąć znaczącą część pasażerów dojeżdżających do miastasamochodami.
Kolej aglomeracyjna – mówił Pietrus – mogłaby teżwykorzystać zmodernizowaną linię towarową biegnącą od krakowskiejelektrociepłowni do centrum Nowej Huty.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze