Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kampania 2018: Wasserman też chce budować metro w Krakowie

infotram
20.09.2018 13:15
0 Komentarzy

KandydatkaZjednoczonej Prawicy na prezydenta Krakowa Małgorzata Wassermann zapowiedziała,że jeśli wygra wybory, to podejmie działania, zmierzające do powstania metra wmieście. Według niej, rozpoczęcie budowy mogłoby nastąpić pod koniec kadencji;docelowo mogą powstać trzy nitki metra.

W czwartek Wassermann przedstawiła dziennikarzom założeniaprogramu dotyczącego komunikacji w Krakowie. Jak podkreśliła, tylko podejściecałościowe do tego tematu da szansę na poprawę jakości poruszania się pomieście. Jako dwa podstawowe środki transportu zbiorowego w przyszłości,wymieniła metro i kolej aglomeracyjną. Zapowiedziała też rozbudowę i modernizacjęsieci tramwajowej.

Według niej, zachętą dla krakowian, aby przesiąść się zeswoich samochodów do pojazdów komunikacji miejskiej w mniejszym stopniu będziecena biletów, a większym – szybka, sprawna i bezkolizyjna możliwość poruszaniasię po Krakowie. „Stąd metro, kolej aglomeracyjna, parkingi park&ridena obrzeżach miasta” – wyliczała.

Zastrzegła, że po wygranych wyborach będzie też podejmowaćdziałania zmierzające do obniżenia cen za bilety na komunikację miejską.

O szczegółach dotyczących budowy metra mówił prof. KrzysztofStypuła z Politechniki Krakowskiej. Według niego, stworzenie tej formytransportu publicznego w mieście jest konieczne, bowiem wyczerpały się jużmożliwości komunikacji naziemnej: autobusowej i tramwajowej.

„W tej chwili nie jest czas na dyskusje czy jestpotrzeba, to jest czas na decyzję, że musimy budować” – ocenił. Jak dodał,budowa metra w Krakowie będzie tańsza niż w Warszawie, bowiem powinno powstaćtu raczej tzw. lekkie metro, biegnące częściowo nad ziemią i korzystające zrozwiązań automatycznych. Według niego, istnieją rożne możliwości sfinansowaniainwestycji, w tym partnerstwo publiczno-prywatne i środki unijne.

Wassermann zapowiedziała, że będzie się także ubiegała ośrodki rządowe na ten cel. „Skoro jest to dla nas oczywiste, że walczymyze smogiem i hałasem komunikacyjnym, to liczymy, że drugie miasto w Polscebędzie miało wsparcie ze strony rządu” – zaznaczyła.

Pierwsza nitka metra – zapowiedział prof. Stypuła – powinnabiec od Nowej Huty, przez okolice Dworca Głównego PKP do Bronowic. Kolejne – zokolic Wieliczki do centrum miasta, a także na północne peryferia miasta wzdłużal. 29 Listopada.

Za budową metra opowiedzieli się mieszkańcy Krakowa wreferendum, które zostało zorganizowane równolegle z wyborami do ParlamentuEuropejskiego w 2014 r. (55,11 proc. na tak). W tym miesiącu prezydent KrakowaJacek Majchrowski podpisał umowę z firmą, która opracuje studium wykonalnościmetra. Zostaną w nim uwzględnione szczegółowe aspekty techniczne, analizyfinansowe i ekonomiczne oraz możliwości realizacji tej inwestycji.

Krakowski radny Włodzimierz Pietrus, który mówił o koleiaglomeracyjnej zaznaczył, że jest to rozwiązanie najprostsze do wykonania, bo”tory kolejowe są, trzeba tylko po nie sięgnąć”. Według niego, systemmiałby zostać oparty na linii średnicowej z Krakowa Głównego do KrakowaPłaszowa, która jest obecnie modernizowana przez PKP PLK, a także na tzw. dużymringu kolejowym, który wzbogacony przystankami aglomeracyjnymi i parkingamipark&ride, mógłby przejąć znaczącą część pasażerów dojeżdżających do miastasamochodami.

Kolej aglomeracyjna – mówił Pietrus – mogłaby teżwykorzystać zmodernizowaną linię towarową biegnącą od krakowskiejelektrociepłowni do centrum Nowej Huty.


Komentarze