Jest pierwszy Swing dla Bydgoszczy

infotram
02.10.2015 16:41
0 Komentarzy

Pierwszy z dwunastu tramwajów Swing dla Bydgoszczy jestgotowy. Dziś na pętli przy ul Wyścigowej odbyła się prezentacja wagonu, którywkrótce zacznie też testować nowetorowisko. Wszystkie składy zostaną skierowane do obsługi trasy na Fordon.

– Zbliżający się finisz prac budowlanych to połowa sukcesu.Drugą, równie ważną sprawą są komfortowe warunki podróży. Między innymi dlategoinwestycja jest połączona z zakupem 12 nowoczesnych składów z Pesy. Szczególniecieszy to, że pojazdy dostarcza bydgoska firma. Od nowego roku będą one jużwozić pasażerów na trasie do Fordonu – mówi prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski.

To nie koniec dobrych wiadomości. Bydgoszcz dzięki sprawnejrealizacji ambitnego projektu zyska około 70 mln zł. Budowa 10-kilometrowejtrasy to największa tramwajowa inwestycja realizowana w Polsce. – Podobnie jak w przypadku budowywęzłów integrujących transport kolejowy i komunikację miejską także toprzedsięwzięcie jest stawiane za wzór ? podkreśla sekretarz stanu wMinisterstwie Infrastruktury i Rozwoju, Paweł Olszewski. ? Dlatego zwiększonyzostał poziom dofinansowania kosztów kwalifikowanych. Dotychczas wynosiło tylko59 procent. Oznaczało to, że miasto ponosiło bardzo duży ciężar finansowy.Tymczasem jest to projekt, który oddziaływać ma na cały region. Wystarczyzresztą spojrzeć na rozmach inwestycji nawęźle Bydgoszcz Wschód ? podkreśla minister.

– Cieszę się, ze to właśnie po Bydgoszczy będą jeździłySwingi. Design pojazdu łączy w sobie nowoczesność z klasycznymi wzorcami.Tramwaj jest w 100-procentach niskopodłogowy, przyjazny dla osób starszych iniepełnosprawnych. Komfort we wnętrzu zapewnia m.in. klimatyzacja. Każdy pojazd wyposażony jest wnowoczesny system informacji pasażerskiej oraz automat do sprzedaży biletów isystem liczenia pasażerów ? mówi prezes firmy PESA, Tomasz Zaboklicki.

Budowa linii tramwajowej do Fordonu wraz z zakupem taborukosztuje ponad 437 mln zł. Z tego 351 mln to tak zwane koszty kwalifikowane.Dotychczas poziom dofinansowania dla realizowanego projektu wynosił 59 procent(207 mln zł). Po korzystnych zmianach wyniesie on 80 procent. Refinansowanie będzie więc napoziomie 281 mln zł, czyli ponad 70 mlnwięcej. Dokładne rozliczenie projektu będzie znane po zakończeniu wszystkichrobót budowlanych.

Bydgoska inwestycja jest częścią większego przedsięwzięciaBiT City polegającego m.in. na zakupienowego taboru kolejowego oraz budowienowoczesnego węzła komunikacyjnego w Solcu Kujawskim.

Swing dla Bydgoszczy

Długość 5-członowego Swinga wynosi ponad 30 metrów. Maksymalna szerokość wozu to 2,3m. Każdy skład będzie mógł zabrać ponad 200 pasażerów. Na całej długościpojazdu znajdować będzie się niska podłoga. Dostęp do tramwaju, także wózkiem,umożliwia wysuwana automatycznie bądź ręcznie rampa. Wśród dodatkowychudogodnień przewidziano klimatyzację, dostęp do bezprzewodowego Internetu imonitoring. Tramwaje będą przystosowane do poruszania się z maksymalnąprędkością około 70 km/h. Przy braku zasilania zewnętrznego tramwaj możeprzejechać kilkadziesiąt metrów.

Swing w liczbach

maksymalna liczba pasażerów – 202 osoby

szerokość ? 2,3 metra

długość ? 30 metrów

maksymalna prędkość70 km/h

Linia do Fordonu wliczbach

550 metrowa estakada nad stacją Bydgoszcz Wschód

4 pętle, w tym 3 awaryjne

25 kilometrów toru pojedynczego

9 kilometrów przebudowanych ulic

14 par przystanków tramwajowych

31 przystanków autobusowych


Komentarze