TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Jaka jest kosztorysowa cena 1 km torowiska?
Jacek Pudło - Opublikowano: 02.02.2014 19:58:16 4 komentarze
Jaka jest kosztorysowa cena 1 km torowiska?
Wyspecjalizowane firmy gromadzą dane dotyczące kosztów wykonania obiektów budowlanych i tworzą na ich podstawie biuletyny cen, które można wykorzystać do tworzenia kosztorysów budowlanych. Pojawia się pytanie: jaki jest koszt budowy 1 kilometra torowiska według tych biuletynów?Według biuletynu 33/2013 wydanego przez Sekocenbud, 1 km dwutorowej linii kosztuje średnio 5,4 mln zł. Jest to cena samych torów, do czego należy doliczyć budowę sieci trakcyjnej, czyli 750 tys. zł za 1 km, a także przystanki z wiatami, przejścia dla pieszych i skrzyżowania z jezdniami dla samochodów. Łącznie kilometr linii tramwajowej kosztuje więc teoretycznie 6,1 mln zł plus kilkaset tysięcy złotych za każdy przystanek i przejazdy na skrzyżowaniach.Torowisko wyceniane w biuletynie to szyny S-49 przytwierdzone przez mocowania sprężyste i wkładki tłumiące do strunobetonowych podkładów PS-83. Podkłady ułożone są na warstwie tłucznia o grubości 10 cm. Poniżej znajduje się warstwa kruszywa o dwukrotnie większych ziarnach, wysypana na geowłókninę, umieszczoną z kolei na warstwie piasku. Cena torowiska obejmuje również budowę odwodnienia. Szerokość dwutorowej linii to 6,3 m, licząc według krawężników oddzielających torowisko od sąsiadującego gruntu. Sieć trakcyjna wielokrotna L95 + Djp M100 zawieszona została na wysięgnikach zamocowanych do słupów rurowych z betonowymi podkładami.Największy udział w koszcie 1 kilometra torowiska stanowią szyny z podkładami, które tworzą połowę kosztów każdego kilometra. Dużo mniejszy, ale wciąż istotny udział w cenie jednostkowej torowiska mają roboty ziemne (wykopy, nasypy, wzmocnienia gruntów), a jeszcze mniejszy –podbudowa. Najmniej istotny składnik ceny kilometra torowiska to roboty przygotowawcze i odwodnienie. Robocizna związana z montażem szyn również stanowi tylko nieduży udział ceny jednostkowej.Nietrudno ocenić koszt szyn potrzebnych do budowy 1 km toru. Szyna S49 ma masę 49 kg na 1 metr, stąd do budowy 1 kilometra torowiska potrzebne jest 100 ton szyn, a dwutorowa linia wymaga 200 ton szyn. Rynkowa cena szyny S49 to ponad 3000 zł za tonę, co oznacza koszt 600 tys. zł. Podkład betonowy kosztuje natomiast około 200 zł. Typowy rozstaw podkładów to 0,7 m, stąd do ułożenia kilometra dwutorowej linii potrzeba ich około 2900 sztuk. Oznacza to koszt ponad 570 tys. zł. Łącznie, koszt samych szyn i podkładów do budowy dwutorowej linii wynosi blisko 1,2 mln zł, do czego należy doliczyć jeszcze koszt zakupu przytwierdzeń, śrub i podkładek tłumiących pod szyny. Po doliczeniu robocizny, kosztów pośrednich, kosztów sprzętu i zysku wykonawcy uzyskuje się koszt całkowity rzędu 2,6 mln zł, czyli wartość z biuletynu.Najdroższym elementem sieci trakcyjnej jest przewód jezdny, stanowiący połowę kosztów. Dużo mniejszy udział w cenie 1 kilometra sieci mają słupy i robocizna związana z rozwieszeniem sieci, a tylko nieznaczny udział –roboty ziemne i budowa fundamentów.Ten sam biuletyn podaje cenę 1 kilometra drogi jednojezdniowej klasy GP, dwupasowej 2 x 3,5 m, z poboczami, wynoszącą 6,5 mln zł. Oznacza to, że jeden kilometr torowiska kosztuje mniej więcej tyle, co kilometr jezdni bez chodników i oświetlenia.Czy wartości te są miarodajne? Porównajmy je z kosztem inwestycji częstochowskiej –tramwaju na Błeszno. Inwestycja obejmowała budowę 4,1 km torowiska i remont ulic wzdłuż szyn. Do dodatkowych kosztów należał montaż sygnalizacji świetlnej oraz przebudowa instalacji podziemnych. 4,1 km torowiska wraz z siecią trakcyjną to według biuletynu koszt 25 mln zł. Należy do tego doliczyć remont ok. 4 km ulic –ponownie około 25 mln zł. Pozostaje więc 30 mln zł na dodatkowe prace –budowę podstacji zasilającej, sygnalizacji świetlnej, oświetlenia ulicznego i przystanków, oraz przebudowę sieci podziemnych. Wartości kosztorysowe są więc miarodajne, z tym że każdorazowo należy uwzględnić dodatkowe prace towarzyszące inwestycji tramwajowej.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
torowisko
  • sdsgsh – 12.01.2015

    no jeżeli tak liczycie to się nie dziwię, że wszystko jest 2x droższe.... "Szyna S49 ma masę 49 kg na 1 metr, stąd do budowy 1 kilometra torowiska potrzebne jest 100 ton szyn, a dwutorowa linia wymaga 200 ton szyn" Według moich obliczeń potrzeba 100ton a nie 200ton.

  • Matematyk – 05.03.2015

    @sdsgsh: Rozumiem, że torowisko tramwajowe wg Ciebie składa się z 1 szyny? Widziałeś w ogóle jakieś tory w swoim życiu?!

  • ja – 14.09.2016

    @Matematyk:Szyna 49 kg/1m to na 1 km ile kg?Wg obliczeń z artykułu 100 t a wynik to 50 t.Pomijam, że powyższy wynik należy pomnożyć x2 (2 szyny).I tak - widziałem wiele torów w swoim życiu:)

  • – 24.07.2017

    Jednotorowa linia to dwie szyny. Dwutorowa to cztery szyny. Dla przypomnienia. Obliczenia są ok. Pozdro.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....