TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Jak rozmontowano w Łodzi system przesiadkowy
Szymon Janik - Opublikowano: 22.05.2014 13:18:57
Jak rozmontowano w Łodzi system przesiadkowy
W 2001 roku wprowadzono w Łodzi reformę komunikacji miejskiej. O ile w przypadku zmian w trasach linii autobusowych zabieg był kosmetyczny, o tyle w kwestii tramwajów dokonano prawdziwej rewolucji. Liczbę tras z 23 zredukowano do 15 przy czym tylko kilka linii pozostało bez zmian. Do obsługi wprowadzono składy wyłącznie dwuwagonowe, a szczyt komunikacyjny wydłużono od godziny 6:00 do 19:00. Ponadto wprowadzono stałe sztywne interwały na liniach magistralnych co 7-8 minut i głównych co 10 minut w godzinach szczytu przy czym w drugim przypadku niektóre linie kursowały co 10 minut między godzinami 6-9 i 13-17. W soboty i niedziele tramwaje kursowały między godziną 7:00, a 17:00 co 15 minut, a potem co 20 minut. Wyjątkiem była linia 15, która ze względu na kursowanie w pobliżu Politechniki Łódzkiej oraz niektórych wydziałów Uniwersytetu Łódzkiego i szkół podstawowych oraz licealnych była bardzo zatłoczona. Z tego względu zdecydowano się na wzmocnienie tej trasy i ustalenie częstotliwości 6 minutowej w godzinach szczytu. Ponadto rozkłady jazdy stały się bardziej przyjazne dla pasażera, gdyż były łatwe do zapamiętania ze względu na stałe interwały i powtarzalność odjazdów. W komunikacji autobusowej jak już wspomniałem, zmiany były nieduże. Zmieniono trasy kilku linii autobusowych jak na przykład 96 czy 50 i 98, które miały za zadanie wspomóc linie tramwajowe na niektórych ciągach komunikacyjnych.Pomimo początkowych sprzeciwów mieszkańców do zaproponowanych zmian, reforma została dobrze przyjęta przez łodzian. Czas oczekiwania na tramwaj w godzinach szczytu nie wynosił więcej niż 5 min, a więc było to bardzo przyjazne dla pasażerów. Reforma być może nie była doskonała, ale stanowiła jakościowy skok w dziedzinie transportu publicznego w Łodzi. Istotną zmianę w komunikacji miejskiej przeprowadzono kilka lat później w 2005 roku. Od nocy 15/16 grudnia zmienił się układ linii nocnych. Wprowadzono centralny punkt przesiadkowy u zbiegu ulic Kościuszki/Zielona, gdzie co 30 minut odjeżdżały autobusy wszystkich linii nocnych. Linie nocne oznaczone cyframi z zakresu 151-158 od tej pory zawierają się w przedziale N1-N7 przy czym są to zupełnie nowe trasy. Również ta zmiana spotkała się z pozytywną reakcją pasażerów, bowiem usprawniła poruszanie się po mieście w godzinach nocnych.Niestety już po kilku miesiącach od wprowadzenia reformy w 2001 roku, władze miasta postanowiły wprowadzić pewne korekty. Ograniczono szczyt przewozowy do godziny 17:00 co spotkało się z oburzeniem mieszkańców. W związku z tym cofnięto tę niefortunną decyzję przychylając się do wniosków pasażerów. W takim kształcie komunikacja „przetrwała”do 2003 roku. Z początkiem roku wprowadzono ograniczenia w kursowaniu tramwajów w godzinach szczytu. Szczyt przewozowy skrócono do godziny 18:00. Pierwszą „ofiarą”cięć częstotliwości stała się linia tramwajowa nr 14. Z taktu 7-8 minut w godzinach szczytu wagony kursowały już tylko co 10 minut. W weekendy odpowiednio z 15 minut na 20 minut. W ten sposób na trasie W-Z na odcinku od Żeromskiego do Śmigłego-Rydza rozbito w miarę równy interwał. Stało się tak, gdyż wcześniej tramwaje odjeżdżały średnio co 2-3 minuty. Teraz dwie linie co 7-8 minut i jedna co 10 minut powodowały przerwę w kursowaniu tramwajów nawet do 6 minut w godzinach szczytu, co znacznie ograniczyło zdolność przewozową na tym ważnym odcinku. Dodatkowo latem tego roku na liniach 1, 4, 5, 7, 13 i 14 wprowadzono solówki, ale takie rozwiązanie spotkało się z dezaprobatą społeczeństwa, więc po około dwóch tygodni do obsługi tych linii wróciły składy dwuwagonowe.Kolejne duże zmiany w kursowaniu tramwajów nastąpiły po budowie Łódzkiego Tramwaju Regionalnego w roku 2009. Na głównym ciągu komunikacyjnym Kościuszki-Zachodnia ograniczono interwał z 7-8 minut na co 10 minut w szczycie. Jednakowoż pojawiła się nowa linia tramwajowa 16 z wariantem 16A, która połączyła Kurczaki ze Zgierzem oraz Kurczaki z Helenówkiem w niektórych kursach. Czyli z 32 kursów na godzinę zostało 30 na tym szlaku. Częstotliwości innych linii również zostały ograniczone. Po przebudowie ulicy Narutowicza i odwieszeniu linii 7, tramwaje te zaczęły kursować już tylko co 15 minut, a nie co 10 minut jak dawniej. Również ulica Kilińskiego straciła wiele kursów na godzinę. Biorąc pod uwagę ograniczenia na wyżej wymienionej „siódemce”to również linie 1, 4, 5 zaczęły jeździć dużo rzadziej, bo już tylko co 20 minut i to w szczycie. W 2001 kursowały 24 składy, a w 2013 roku przed zamknięciem ulicy Kilińskiego z powodu remontu węzła Kilińskiego/Narutowicza i dalszej budowy Dworca Łódź Fabryczna na tym ciągu komunikacyjnym kursowały już tylko 12 składy na godzinę. Ubytek rzędu 50% jeśli o obsługę tej ulicy przez ruch tramwajowy.W 2010 roku również zastosowano ograniczenia w kursowaniu linii tramwajowych. Wprowadzono międzyszczyt komunikacyjny na liniach 9 i 14 między godzinami 9:00, a 13:00. W takim kształcie komunikacja przetrwała do września 2011 roku. Od tego miesiąca nastały kolejne radykalne cięcia. Na szlaku ŁTR, a więc ciągu Kościuszki-Zachodnia oraz trasie W-Z czyli Mickiewicza-Piłsudskiego wprowadzono także międzyszczyt komunikacyjny, który przyniósł miastu oszczędności. Nie tylko tutaj zresztą, bowiem rozkłady linii kursujących innymi szlakami również zostały zmienione. Tramwaje obsługujące trakt Narutowicza-Zielona również zaczęły kursować rzadziej. Do tego także wprowadzono międzyszczyt w godzinach 9:00-13:00. Linia 13 zaczęła kursować co 15 minut w szczycie, linia 7 już tylko co 20 minut. Rok ten był również nieprzychylny dla komunikacji nocnej. Od grudnia autobusy nocne w dni robocze kursują już tylko co godzinę. Władze miasta jak zwykle takie rozwiązanie tłumaczyły oszczędnościami. Jednakże nie zdając sobie sprawy z tego, że poprzez ograniczenie kursowania autobusów nocnych, likwiduje się pasażerom sprawne poruszanie w godzinach nocnych po Łodzi. Dzieje się tak dlatego, że prócz głównego punktu przesiadkowego u zbiegu ulic Kościuszki/Zielona istnieje jeszcze kilka innych, gdzie linie nocne są ze sobą zsynchronizowane, co ułatwia przesiadanie się między autobusami jak na przykład na Rondzie Lotników Lwowskich czy skrzyżowaniu Kilińskiego/Przybyszewskiego bez konieczności przejeżdżania przez centralny punkt przesiadkowy. Rok 2012 to czas kolejnych zmian. Po wielu latach przerwy do ruchu miejskiego wróciły składy jednowagonowe. W okresie wakacyjnym linie tramwajowe 1, 4, 5 i 7 były obsługiwane solówkami natomiast na pozostałych trasach skrócono szczyt przewozowy do około godziny 17:30. Ze względu na oszczędności zdecydowano, że tramwaje linii 16A jadące z Helenówka będą dojeżdżały tylko do Placu Niepodległości, a nie jak wcześniej na Kurczaki. Po licznych wnioskach pasażerów, po kilku miesiącach odstąpiono od tej zmiany i linia wróciła do poprzedniej relacji.Kolejna większa rewolucja nastąpiła w Łodzi w roku 2013 przy okazji rozpoczęcia przebudowy trasy Wschód-Zachód wraz z budową nowej linii tramwajowej na osiedla Janów i Olechów. Ze względu na remont torowiska na ulicy Piłsudskiego na odcinku od ulicy Kilińskiego do alei Włókniarzy zdecydowano się na uruchomienie komunikacji zastępczej autobusowe. Ponadto na pozostałym odcinku utrzymano komunikację tramwajową, która została oparta na wagonach dwukierunkowych, gdyż w centrum ze względu na brak pętli-wagony muszą wekslować. Linia tramwajowa Z2, bo o niej mowa-również stała się ofiarą cięć. Wcześniej kursowała przez cały dzień w takcie 12 minutowym. Obecnie w porach szczytu przewozowego interwał 12 minutowy jest co prawda utrzymany, ale w międzyszczycie porannym tramwaje kursują co 20 minut, a po południowym szczycie już tylko co 24 minuty. Podobnie jest zresztą w dni wolne. Z względu na zamknięcie ulicy Kilińskiego w obrębie Dworca Fabrycznego i zawieszenia linii 1, tramwaje linii 5 kursują z pętli Strykowska na Chochoła. Linia 5 początkowo kursowała tylko co 20 minut przez cały dzień, ale ze względu na fakt, że jest to obecnie jedyna linia tramwajowa w Łodzi, która jest obsługiwana w dni robocze solówkami co powoduje zwiększone zatłoczenie w godzinach szczytu-zdecydowano się na zwiększenie częstotliwości do 12 minut w szczytach przewozowych. Czynnikiem, który spowodował taką decyzję Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi jest fakt, że po wakacjach 2013 roku, utrzymano letni rozkład jazdy na szlaku ŁTR (Kościuszki-Zachodnia). W związku z tym ograniczono kursowanie tramwajów linii 2, 3, 6, 11, 16 i 16A. Wszystkie te linie obecnie kursują co 12 minut przez cały dzień (wcześniej co 10). Stąd też na wspólnym odcinku linii 2 i 5 po ulicach Aleksandrowskiej i Limanowskiego, gdzie występuje duże zatłoczenie w wagonach, zdecydowano się dołożyć więcej kursów na linii 5. Nie jest to jedyna zmiana dotycząca tej linii. Po jej zabraniu z ulicy Rzgowskiej w okolicach Czerwonego Rynku pasażerom pozostała tylko możliwość poruszania się po tym szlaku tramwajem linii 6. W celu zbilansowania braku kursów na tym odcinku, jako uzupełnienie skierowano tam tramwaje linii 16A, które zresztą kursują tylko w godzinach szczytu. Ponadto początkowo w niedziele, a teraz obecnie również w soboty linia 7 kursująca na zmienionej trasie przez ŁTR jest obsługiwana solówkami. Podobnie jest z tramwajami linii 4, a od stycznia tego roku do tej grupy, ale póki co w niedziele-dołączyła linia tramwajowa 14.Jak widać, po wielu latach od wielkich zmian przeprowadzonych w 2001 roku pozostało już niewiele. System, który dokonał jakościowy skok w transporcie miejskim przestał praktycznie istnieć. Wydaje się, że tramwaje jeżdżą bo muszą, ale nie realizują jakiejkolwiek spójnej wizji dotyczącej komunikacji miejskiej w Łodzi. Brak skoordynowanych rozkładów jazdy, nazbyt rzadkie pojawianie się pojazdów na przystankach i rosnące natężenie ruchu kołowego nie napawają optymizmem. Cieszy fakt, że są wymieniane torowiska i prowadzone inwestycje związane z rozbudową sieci tramwajowej i jej modernizacją jak trasa W-Z na co duży wpływ mają fundusze pozyskane z UE. Być może po ich zakończeniu władze Łodzi zrozumieją, że sprawna komunikacja miejska, to podstawa funkcjonowania miasta i zaskoczą nas pozytywnymi zmianami i rozwiązaniami, które przyczynią się do znacznego polepszenia jakości transportu publicznego i jego efektywnego wykorzystania.Polub nas :)
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Łódź
linia
ŁTR
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....