Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jak poprawić bezpieczeństwo pasażerów?

infotram
23.03.2017 06:10
0 Komentarzy

Transport zbiorowyjest najbezpieczniejszą formą podróżowania; w miastach najwięcej wypadków wśródpasażerów zdarza się w drodze na przystanki – mówiono na konferencji”Bezpieczeństwo pasażerów w transporcie zbiorowym ze szczególnymuwzględnieniem dzieci i osób niepełnosprawnych”.

Dlatego – ich zdaniem – ważną rolę odgrywa edukacja zarównopieszych, jak i kierowców, dotycząca bezpiecznego poruszania się na drogach.

„Z danych dotyczących wypadków drogowych w całej UniiEuropejskiej wynika, że podróżowanie transportem publicznym jest jedną znajbezpieczniejszych form podróżowania. Problem jest w zasadzie marginalny,jeśli chodzi o podróżowanie autobusami. W całej Europie tylko 0,4 proc. wszystkichofiar śmiertelnych w wpadkach komunikacyjnych to pasażerowie autobusów i 0,8proc. osób ciężko rannych” – mówiła Anna Zielińska z Instytutu TransportuSamochodowego. „W Polsce to też marginalny problem. Rocznie około 10-11osób ginie pośród pasażerów autobusów. Większy problem stanowią wypadki zudziałem autobusów. Autobus jest duży, ciężki, ma dużą masę, dlatego gdydochodzi do jego wypadku z innymi użytkownikami dróg, skutki są ciężkie” -dodała.

Według niej, w ostatnich latach obserwuje się wzrost liczbyciężkich wypadków, czyli takich, których skutkiem są poważne obrażenia opasażerów. „Niestety, liczba ciężko rannych pasażerów w autobusach rośniei to zwłaszcza w autobusach komunikacji zbiorowej w Polsce, choć nadal jestniewielka na tle innych wypadków” – zauważyła Zielińska. Według niej,bierze się to stąd, że coraz więcej kierowców jeździ bardzo szybko, dotyczy towszystkich: zarówno kierowców jeżdżących własnymi samochodami, jak i kierowcówautobusów. Jak mówiła, do wypadków autobusów i z udziałem autobusów dochodzinajczęściej tam, gdzie kierowcy mogą jechać szybko, czyli na drogach pozaobszarami zabudowanymi, poza skrzyżowaniami – na prostych obcinkach drogi orazw nocy.

Na kwestie związane z bezpieczeństwem pasażerów wtransporcie zbiorowym w miastach zwracał uwagę zastępca dyrektora ZarząduInfrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie Łukasz Franek. Z badań, któreprowadził na Politechnice Krakowskiej, wynika, że najwięcej wypadków pasażerówkomunikacji zbiorowej zdarza się nie wtedy, gdy są oni wewnątrz pojazdu, alewtedy, gdy są jeszcze pieszymi i zmierzają do autobusu lub tramwaju.”Takie newralgiczne punkty to są przejścia dla pieszych, szczególnie (…)przy przystankach autobusowych lub tramwajowych” – powiedział. „Jesteśmyskłonni bardziej ryzykować, gdy widzimy odjeżdżający z przystanku autobus lubtramwaj” – zauważył.

Dlatego, jego zdaniem, bardzo ważna jest organizacja ruchuobok przystanku oraz prędkość samochodów w tym miejscu. „Chyba nie mamiejsca na świecie, gdzie piesi w pełni dostosowują się do przepisów ruchudrogowego. Jeśli tak się dzieje i dochodzi do sytuacji niebezpiecznej, niskaprędkość pojazdu w tym obszarze gwarantuje, że przeżyją” – zaznaczył.

Przedstawiciele Spółki Tramwaje Warszawskie podnosili zaśkwestię edukacji na temat bezpiecznego poruszania się. „Na tę chwilę możnapowiedzieć, że podróżowanie tramwajami jest w Warszawie bezpieczne. Liczbazdarzeń z udziałem tramwajów, a tym bardziej pasażerów tramwajów, spada. Możnaśmiało wybierać transport publiczny jako jeden z najbezpieczniejszych środkówtransportu na terenie aglomeracji warszawskiej” – zapewniał Marcin Kozoń zBiura Nadzoru Ruchu TW.

Jak mówił, by jeszcze bardziej ograniczyć liczbę wypadków,postawiono z jednej strony na szkolenia i doskonalenie motorniczych, z drugiej- na edukację wśród dzieci i młodzieży oraz kampanie edukacyjne skierowane dodorosłych; prowadzone są one od 2009 r. „W okres samodzielnegopodróżowania po mieście wchodzą kolejne roczniki dzieci i młodzieży edukowaneprzez nas na temat bezpiecznego poruszania się. Widzimy tego efekty” -powiedział.

Kozoń zaznaczył, że edukacja to nie wszystkie działania,jakie Tramwaje Warszawskie podejmują na rzecz poprawy bezpieczeństwa. Podczasremontów i modernizacji prowadzone są prace zmierzające wyeliminowania miejsc,gdzie dochodzi do wypadków, np. przy przejściach do przystanków.

Honorowy nad konferencją zorganizowaną przez Partnerstwo dlaBezpieczeństwa Drogowego objęła pierwsza dama Agata Kornhauser-Duda.

Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego jest organizacjąnon-profit, afiliowaną przy Global Road Safety Partnership (GRSP) w Genewie,międzynarodowej organizacji pracującej na rzecz trwałego ograniczenia liczbywypadków drogowych w krajach przechodzących proces transformacji.

Konferencja „Bezpieczeństwo pasażerów w transporciezbiorowym ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i osób niepełnosprawnych”towarzyszy ll. Międzynarodowym Targom Transportu Publicznego Warsaw BusInnowacje w Transporcie Publicznym oraz Międzynarodowym Targom Spedycji,Transportu i Logistyki, które odbywają się w Międzynarodowym CentrumTargowo-Kongresowym Ptak Warsaw Expo w podwarszawskim Nadarzynie.

Z myślą o edukacji uczniów z warszawskich i podwarszawskichszkół przygotowano na terenie targów Miasteczko Bezpieczeństwa, gdzie przyużyciu symulatorów i gier prezentowane są informacje nt. zagrożeń związanych zruchem autobusów i aut ciężarowych oraz zasady bezpiecznego podróżowania.


Komentarze