TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Jadą tramwaje z Wiednia do Krakowa
Karol Wach - Opublikowano: 06.05.2009 13:52:28 12 komentarzy
Jadą tramwaje z Wiednia do Krakowa

Kraków wzbogaci się o nowe wagony tramwajowe. A właściwie „nowe”, bo kilkudziesięcioletnie. W ostatnich dniach kwietnia MPK rozstrzygnęło przetarg na dostawę 24 używanych dwukierunkowych pociągów tramwajowych złożonych z dwuczłonowego wagonu silnikowego i współpracującego z nim dwuczłonowego wagonu doczepnego. Niespodzianki nie było. Tramwaje zostaną odkupione od stołecznego austriackiego przewoźnika - Wiener Linien GmbH &Co KG, który jako jedyny stanął do przetargu z dnia 7 kwietnia 2009 roku. Za wszystkie pojazdy krakowskie MPK będzie musiało zapłacić 840 tys. euro. Specyfikacja przetargowa jednoznacznie określa, iż do stolicy Małopolski trafią wagony E6+C6. Blisko rok temu Kraków zakupił, można rzec, w ramach testów, jeden taki skład.

Zróbmy sobie niskopodłogowca

Bardzo prawdopodobnym jest, iż krakowskie MPK podda wiedeńskie wagony daleko idącym przeróbkom. Polegać one będą mianowicie na wszczepieniu części niskopodłogowej wagonu doczepnego do silnikowego. W ten sposób MPK zyska 26-metrowe tramwaje niskopodłogowe, które przy okazji staną się jednokierunkowe. Przypomnijmy, iż pierwotna długość wagonu wynosi 20 metrów. Nie wykluczone, iż przeróbki tramwajowe zostaną wykonane w …fabryce autobusów Autosan. MPK prowadziło już wstępne rozmowy z sanockim producentem, który wykazał zainteresowanie współpracą w tym zakresie. Sprowadzenie używanych wagonów do grodu Kraka jest niezłym sposobem na odnowę parku taborowego. Odnowę a może unowocześnianie, w przypadku kilkudziesięcioletnich pojazdów liczy się przede wszystkim niska podłoga, której nie mają kursujące po Krakowie stopiątki. Jednocześnie MPK szybko nabędzie 24 pojazdy. Za każdy trzeba zapłacić około 35000 euro, podczas gdy fabrycznie nowy Bombardier kosztuje około 1.750.000 –2.000.000 mln euro. Tych kwot nie warto nawet próbować porównywać.

Tabor MPK Kraków

Polityka taborowa MPK już od dłuższego czasu zakłada, oprócz zakupów nowych Bombardierów (50 sztuk), sprowadzanie używanych wagonów z krajów Europy Zachodniej. W ten sposób do grodu Kraka trafiły pojazdy: Duewag T4 (z Norymbergi), Duewag GT6 (z Norymbergi), Duewag N8S (z Norymbergi - ostatni z sześciu zakupionych w tym roku), czy SGP E1 (z Wiednia). Oprócz tego w skład parku taborowego krakowskiego przewoźnika wchodzą oczywiście, obecne w prawie każdym polskim mieście tramwajowym, wagony 105Na. Dzięki dostawą „nowych”pojazdów udało się wycofać z ruchu część stopiątek oraz wszystkie stodwójki. Kilka pojazdów 105Na trafiło do Tramwajów Śląskich. Duża cześć pojazdów MPK Kraków ma ponad 20 lat. W sumie przewoźnik eksploatuje ponad 400 pojazdów. Na co dzień stacjonują one w dwóch zajezdniach: Podgórze i Nowa Huta. MPK obsługuje 26 linii tramwajowych, które kursują po mieście w godzinach 4:00 –00:30.

Historia wagonów E6+C6

Pierwsze wagony dwukierunkowe E6 pojawiły się w Wiedniu w 1979 roku. Zakupiono wówczas 48 takich pojazdów, które, razem z C6, zostały przeznaczone do obsługi wiedeńskiej linii metra, oznaczonej numerem U6. Kursowały w zestawieniu E6+C6+C6+E6. Jak już wspomnieliśmy pierwszy taki wagon pojawił się w Krakowie w 2008 roku, konkretnie 11 czerwca. Sprowadzono wówczas z Wiednia wagon o numerze taborowym 4926. Po kilku tygodniach wyjechał po raz pierwszy na krakowskie torowiska, obsługując linię 72, łączącą Aleję Pokoju z Placem Centralnym.

Dane techniczne wagonu E6    

Producent

Lohner (ob. Bombardier-Rotax)

Długość          

19,700 mm

Szerokość       

2,305 mm

Wysokość       

3,239 mm

Masa własna 

28,500 kg

Ilość miejsc    

103

Ilość miejsc siedzących         

31

Moc ciągła silników  

2 x 190 kW

Napięcie zasilania     

750 V

V max

60 km/h

 
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Wiedeń
MPK
Kraków
przetarg
SGP
  • – 08.05.2009

    Może zamist kupowac nowych autobusów , których jest juz w Krakowie dostatek zainwestowali byw końcu w noewe tramwaje, bo narazie to najwiecej zlomu idize wlasnie do Krakowa...

  • Zyx – 08.05.2009

    Złom, nie złom, trzyma się dużo lepiej od polskich stopiątek, nie wspominając już o nowocześniejszej technologii... brzmi paradoksalnie, ale taka jest prawda. Naprawdę mnóstwo ludzi uważa starsze E1 za lepsze od 105Na, również nieobeznanych w temacie. Niemniej masz rację - tempo zakupu fabrycznie nowych wagonów powinno być zwiększone nawet mimo tego, że miasto ma już w tej chwili najwięcej niskopodłogowych tramwajów w Polsce. W końcu nie tylko trzeba zastępować już eksploatowane tramwaje, ale też znaleźć tabor do obsługi planowanych i budowanych linii...

  • ik 280 – 09.05.2009

    A co mają, kurna, powiedzieć biedni mieszkańcy trzeciego świata, tzn. Gliwic?

  • qaz – 09.05.2009

    Pewne jest juz, ze E6 beda przebudowywane na pojazdy czesciowo niskopodlogowe, zreszta czesc przerobek zostala juz dokonana w stacji remontow. Z C6 wymontowywane sa wozki razem z przegubem i beda one wykorzystywane przy budowie niskopodlogowych czlonow. Czlony maja powstawac w Autosanie. Przy okazji wagony beda lekko zbulwione. Co do ilosci wagono z niska podloga, to ok 2011-2012 roku wagony takie beda stanowily w Krk ok. 50% pociagow kursujacych po miescie. Do posiadanych 50szt NGT6 oraz 6szt. N8 dojda 24szt EU8N (przebudowane E6), kolejne 4 szt. N8 oraz 24 szt nowych bombardierow. Razem 108 pociagow niskopodlogowych na ok. 220 brygad, w tym 74 szt. nowych, nowoczesnych wagonow. Tempo wymiany taboru chyba jednak wcale nie jest takie wolne, czyz nie...? A sukcesywnie na nowe wymieniane sa rowniez autobusy. Ok. 2012-2013 roku w krk nie powinno byc juz rowniez w ruchu liniowym wagonow typu 105Na;)

  • Maciek – 10.05.2009

    Dlaczego nie kupują nowych? Zacytuję artykuł: "Za E6 trzeba zapłacić około 35000 euro, podczas gdy fabrycznie nowy Bombardier kosztuje około 1.750.000 –2.000.000 mln euro." Myślę, że nie wymaga dalszego komentarza.. Poza tym, jak na swój wiek, te wagony są naprawdę w świetnym stanie, o niebo lepsze od naszych 105Na (być może to poziom kultury technicznej w Austrii)nawet odważę się stwierdzić, że w przeciwieństwie do GT6, można spokojnie zostawić oryginalne wnętrze z drewnianymi siedzeniami (które wyglądają bardzo fajnie i są wygodne, wystarczy je jedynie odnowić). Dziwię się że np. GOP nie interesuje się takimi wagonami.

  • Maciek – 10.05.2009

    Tak dopowiadając: jedyny minus - te wagony nie są kompletnie przystosowane do przewozu osób na wózkach (nawet po "adaptacji przez MPK Kraków). Osoba na wózku inwalidzkim nie ma szans, samodzielnie dostać się na pokład, a nawet z pomocą innych są duże problemy.

  • – 10.05.2009

    Tzn. tak: E6 po przebudowie beda dostosowane do przewozu osob niepelnosprawnych. To bedzie takie N8, tyle ze zrobione z wagonow z Wiednia. Zreszta MPK bylo zainteresowane rowniez zakupem N8, tyle, ze te jak wiadomo powedrowaly do innych miast. Stad zrodzil sie wlasnie pomysl z E6. A jesli chodzi o E1, to zastepują one GT6 oraz 105Na, wagony tak samo przeciez niedostosowane do przewozu osob na wozkach. Choc i tak jest lepiej niz w Wiedniu, bo przy przerobkach przed wyjazdem na linie demontuje sie rurke w drugich drzwiach, tak aby mozna bylo taka osobe na wozku bez problemow wniesc do wewnatrz. Co oczywiscie nie zmienia faktu, iz potrzeba do tego dwoch silnych osob, i ze osoba taka sama sobie nie poradzi... Co do GOPu -> nie jestem przekonany, czy wagony te dlugo wytrzymalyby na tamtych torowiskach;)

  • straphan – 12.05.2009

    Jesli w Krakowie z wiekszosci przystankow w centrum nadal wsiadac sie bedzie z poziomu jezdni, a w tramwajach nie zamontuje sie ramp, to po co w ogole kupowac niskacze?

  • solar – 12.05.2009

    A gdzie mozna znależć jakies zdjecia, rysunki E6 po modernizacji??

  • Krzysztof – 21.05.2009

    Jak całość ma wyglądać po modernizacji nie wiem, na razie MPK ogłosiło przetarg na transport członów środkowych z Sanoka do Krakowa (w linku jest rysunek tego członu) http://www.mpk.krakow.pl/default.aspx?docId=1123&newsId=395 Trochę więcej o zakresie modernizacji przeczytać można w 31 numerze Przewoźnika Krakowskiego http://www.mpk.krakow.pl/default.aspx?docId=99

  • ja – 22.05.2009

    moim zdaniem, cala heca z zakupem e6/c6 polega na tym , ze mozna wydac troche kasy i ktos na tym zarobi. cel niby szczytny, pomoc ludziom niepelnosprawnym, ale... za jaka cene i czy faktycznie pomoc? po pierwsze: "zmodernizowane" wagony wcale nie beda przyjazne osobom niepelnosprawnym jedynie srodkowy segment bedzie wyposazony w jedne!!! drzwi o obnizonym poziomie!!! po drugie : wagon zostanie pozbawiony cechy szczegolnie ostatnio wymaganej w komunikacji tramwajowej - dwukierunkowosci tzn mozliwosci jazdy na odcinkach "wahadłowych" - oraz co szczegolnie wazne w Krakowie pozbawiony zostanie prawa do jazdy w tunelu - odcinku linii torowej ktorym krakowskie MPK chwali sie najbardziej i po trzecie: opisywane przeróbki kosztują tyle, ile zakup kilku całkowicie nowych pojazdów... ale i tak krakowskie MPK ogłosi sukces, a następnie kolejny raz zażąda od kasy miejskiej milionowych dotacji grożąc zawieszeniem kursowania wielu linii jeśli ich nie otrzyma (jak to było niedawno)

  • Maciek – 23.05.2009

    @staphan: wsiadanie osób na wózkach z poziomu ulicy do niskopodłogowca to żaden problem. Podjeżdżasz pod próg, przechylasz wózek do tyłu i przednimi kółkami opierasz o pokład. Następnie unosisz tył i wpychasz na pokład. Brzmi skomplikowanie, ale już kilka razy osobiście tak pomagałem wsiadać ludziom i nie jest to specjalny problem :) Na pewno duużo mniejszy niż 105Na/E1 Z tym pozbawieniem dwukierunkowości to faktycznie trochę przywalili :/ może się to kiedyś zemścić na MPK... a co do Tunelu, to i tak by nie miały - patrz na N8S-NF, E1, czy GT6 - te wszystkie wozy to trzon komunikacji w tunelach tramwajowych na zachodzie... I to co teraz powinni zrobić w tunelu, to podwyższyć prędkość do zakładanych 60 km\h. Jako zwiększenie bezpieczeństwa wystarczyło by przebudowanie SBL z dwustawnej na trzystawną gdzie migające światło zielone oznaczałoby ostatni wolny odcinek przed poprzedzającym składem... P.S. Rysunek środkowej części wagonu robiony w Autodesk Inventor Series :D

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....