TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Inauguracja tramwajów w Angers
Ryszard Piech - Opublikowano: 05.07.2011 14:40:24
Inauguracja tramwajów w Angers

Dobra passa dla tramwajów we Francji trwa nadal. Najnowszym wkładem w rozwój tego środka transportu jest system zainaugurowany niedawno w mieście Angers.

  

Kolejny tydzień i kolejne dobre wiadomości dla miłośników tramwajów, bowiem w dniu 25 czerwca 2011 roku oficjalnie zainaugurowano eksploatację tramwajów w kolejnym francuskim mieście, tym razem w Angers. W związku z powyższym przedstawione dwa lata temu zestawienie francuskich systemów tramwajowych staje się coraz mniej aktualne, natomiast po zeszłotygodniowym opisie nowego systemu w Reims coraz ciężej wykazać się innowacją i przedstawić nowy system w ciekawy sposób. Bowiem historia tramwajów w Angers niemal do złudzenia przypomina tą z Reims. Angers bardzo szybko otrzymało publiczny transport, bo już w 1828 roku na ulicach pojawiły się omnibusy konne, które jednak wraz z rozwojem miasta stawały się coraz mniej wydajne. Już w 1871 roku pojawił się pierwszy pomysł na budowę tramwaju konnego, jednak nie znalazł on zgody na jego budowę, podobnie jak trzy kolejne. Dopiero w 1895 roku, kiedy pojawiły się pierwsze tramwaje elektryczne miasto wyraziło zgodę spółce Compagnie des tramways électriques d\'Angers  (Spółka tramwajów elektrycznych Angers) na wybudowanie systemu, który został zainaugurowany w 1896 roku. Spółka uzyskała koncesję na eksploatację linii aż do 1970 roku! Sieć tramwajowa miała metrowy rozstaw szyn i w szczytowym okresie eksploatowała 31 wagonów silnikowych oraz 12 doczepnych. W momencie powstania systemu tramwajowego miasto liczyło nieco ponad 77 tysięcy mieszkańców i choć w przeciągu 100 lat przed powstaniem tramwaju liczba mieszkańców wzrosła 2,5 krotnie, to jednak w XX wieku ten trend uległ wyhamowaniu. W wyniku tej stagnacji system szybko stawał się przestarzały i choć prowadzono jego rozbudowy, to jednak nigdy nie udało się osiągnąć optymistycznych wyników finansowych. W efekcie tego już w 1925 roku pojawiła się pierwsza linia autobusowa, natomiast od 1932 roku rozpoczęto planowe zastępowanie tramwajów przez autobusy, które w wyniku II Wojny Światowej zostało przeciągnięte aż do 1949 roku, kiedy pożegnano ostatni tramwaj w mieście. W tym miejscu warto przytoczyć dane demograficzne, w 1932 roku miasto liczyło nieco ponad 85 tysięcy mieszkańców, natomiast w 1949 roku w granicach 95 tysięcy obywateli.

  

W kolejnych latach transport publiczny był oparty wyłącznie na autobusach, które szybko przestały być konkurencją dla transportu indywidualnego, który zaczął dominować na ulicach. To w połączeniu z rozwojem miasta, które w latach 90. XX wieku liczyło już 150 tysięcy mieszkańców prowadziło do poważnych problemów z płynnością ruchu drogowego, zwłaszcza w tak ciasnym historycznym mieście jak Angers tworzącym aglomerację liczącą 250 tysięcy obywateli. W efekcie tego populacja miasta zaczęła delikatnie spadać, jednak w porę zauważono problem i już w 2001 roku zapadły decyzje o budowie nowego systemu tramwajowego w mieście. W 2004 roku został ostatecznie zaakceptowany przebieg linii, natomiast w 2007 roku ustalono już wszystkie szczegóły przyszłego systemu. Budowa ruszyła rok później a już w 2009 roku oficjalnie zainaugurowano zajezdnię, choć z racji konieczności budowy nowej przeprawy mostowej nad rzeką Maine oddanie infrastruktury torowej uległo przesunięciu w czasie. Jednak w dniu 25 czerwca 2011 roku oficjalnie zainaugurowano przewozy pasażerskie na pierwszej linii tramwajowej w mieście. Jej operatorem jest spółka Keolis, natomiast linia o standardowym rozstawie szyn 1435 mm ma długość 12,3 km i znajduje się na niej 25 przystanków. Trasa zaczyna się w \'zrośniętej\' z Angers od północnej strony miejscowości Avrillé, następnie wkracza na teren Angers gdzie przeciska się przez centrum miasta by z wykorzystaniem nowej przeprawy mostowej przedostać się na południową stronę rzeki i tamtejszą część miasta prowadzącą do dworca kolejowego z którego linia kieruje się do przystanku końcowego w dzielnicy Roseraie.

  

Podobnie do przedstawianego niedawno systemu w Reims, również w Angers zamówiono tramwaje Citadis 302, które oczywiście mają odmienny kształt czoła, choć w tym przypadku nie odwołuje on do żadnych lokalnych tradycji. Dla potrzeb systemu zamówiono 17 tramwajów Citadis 302 w wykonaniu dwukierunkowym, dwustronnym. Także wzorem Reims również w Angers zastosowano zasilanie z trzeciej bezpiecznej szyny APS na łącznie 1,5 km długości trasy. System ten został zamontowany na dwóch odcinkach, jednym w centrum Angers i drugim w centrum Avrillé. Oczywiście na pozostałych odcinkach jest stosowane tradycyjne zasilanie z sieci napowietrznej o napięciu 750 V DC.

W polskiej mizerii komunikacyjnej wiadomości o otwieraniu nowych systemów tramwajowych za granicą mogę być pokrzepiające, mogą również wpływać na deprymację dlaczego akurat w Polsce nie mamy takiego boomu. Jednak z drugiej strony warto zauważyć, że w Polsce przynajmniej w większych miastach tramwaje przetrwały i według wypowiedzi Francuzów stanowią dla naszego kraju bardzo duży kapitał, który warto zachować pomimo silnych nacisków lobby motoryzacyjnego. Francuzi często podkreślają, że zrobili jeden błąd likwidując tramwaje i teraz za ten błąd przychodzi im płacić. Jak widać słowa te nie są \'puszczane na wiatr\', ponieważ budowa w przyspieszonym tempie tramwajów we Francji nadal jest kontynuowana.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Francja
Angers
tramwaj
Alstom
APS
Citadis
Citadis 302
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....