TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Inauguracja tramwajów w Angers
Ryszard Piech - Opublikowano: 05.07.2011 14:40:24
Inauguracja tramwajów w Angers

Dobra passa dla tramwajów we Francji trwa nadal. Najnowszym wkładem w rozwój tego środka transportu jest system zainaugurowany niedawno w mieście Angers.

  

Kolejny tydzień i kolejne dobre wiadomości dla miłośników tramwajów, bowiem w dniu 25 czerwca 2011 roku oficjalnie zainaugurowano eksploatację tramwajów w kolejnym francuskim mieście, tym razem w Angers. W związku z powyższym przedstawione dwa lata temu zestawienie francuskich systemów tramwajowych staje się coraz mniej aktualne, natomiast po zeszłotygodniowym opisie nowego systemu w Reims coraz ciężej wykazać się innowacją i przedstawić nowy system w ciekawy sposób. Bowiem historia tramwajów w Angers niemal do złudzenia przypomina tą z Reims. Angers bardzo szybko otrzymało publiczny transport, bo już w 1828 roku na ulicach pojawiły się omnibusy konne, które jednak wraz z rozwojem miasta stawały się coraz mniej wydajne. Już w 1871 roku pojawił się pierwszy pomysł na budowę tramwaju konnego, jednak nie znalazł on zgody na jego budowę, podobnie jak trzy kolejne. Dopiero w 1895 roku, kiedy pojawiły się pierwsze tramwaje elektryczne miasto wyraziło zgodę spółce Compagnie des tramways électriques d\'Angers  (Spółka tramwajów elektrycznych Angers) na wybudowanie systemu, który został zainaugurowany w 1896 roku. Spółka uzyskała koncesję na eksploatację linii aż do 1970 roku! Sieć tramwajowa miała metrowy rozstaw szyn i w szczytowym okresie eksploatowała 31 wagonów silnikowych oraz 12 doczepnych. W momencie powstania systemu tramwajowego miasto liczyło nieco ponad 77 tysięcy mieszkańców i choć w przeciągu 100 lat przed powstaniem tramwaju liczba mieszkańców wzrosła 2,5 krotnie, to jednak w XX wieku ten trend uległ wyhamowaniu. W wyniku tej stagnacji system szybko stawał się przestarzały i choć prowadzono jego rozbudowy, to jednak nigdy nie udało się osiągnąć optymistycznych wyników finansowych. W efekcie tego już w 1925 roku pojawiła się pierwsza linia autobusowa, natomiast od 1932 roku rozpoczęto planowe zastępowanie tramwajów przez autobusy, które w wyniku II Wojny Światowej zostało przeciągnięte aż do 1949 roku, kiedy pożegnano ostatni tramwaj w mieście. W tym miejscu warto przytoczyć dane demograficzne, w 1932 roku miasto liczyło nieco ponad 85 tysięcy mieszkańców, natomiast w 1949 roku w granicach 95 tysięcy obywateli.

  

W kolejnych latach transport publiczny był oparty wyłącznie na autobusach, które szybko przestały być konkurencją dla transportu indywidualnego, który zaczął dominować na ulicach. To w połączeniu z rozwojem miasta, które w latach 90. XX wieku liczyło już 150 tysięcy mieszkańców prowadziło do poważnych problemów z płynnością ruchu drogowego, zwłaszcza w tak ciasnym historycznym mieście jak Angers tworzącym aglomerację liczącą 250 tysięcy obywateli. W efekcie tego populacja miasta zaczęła delikatnie spadać, jednak w porę zauważono problem i już w 2001 roku zapadły decyzje o budowie nowego systemu tramwajowego w mieście. W 2004 roku został ostatecznie zaakceptowany przebieg linii, natomiast w 2007 roku ustalono już wszystkie szczegóły przyszłego systemu. Budowa ruszyła rok później a już w 2009 roku oficjalnie zainaugurowano zajezdnię, choć z racji konieczności budowy nowej przeprawy mostowej nad rzeką Maine oddanie infrastruktury torowej uległo przesunięciu w czasie. Jednak w dniu 25 czerwca 2011 roku oficjalnie zainaugurowano przewozy pasażerskie na pierwszej linii tramwajowej w mieście. Jej operatorem jest spółka Keolis, natomiast linia o standardowym rozstawie szyn 1435 mm ma długość 12,3 km i znajduje się na niej 25 przystanków. Trasa zaczyna się w \'zrośniętej\' z Angers od północnej strony miejscowości Avrillé, następnie wkracza na teren Angers gdzie przeciska się przez centrum miasta by z wykorzystaniem nowej przeprawy mostowej przedostać się na południową stronę rzeki i tamtejszą część miasta prowadzącą do dworca kolejowego z którego linia kieruje się do przystanku końcowego w dzielnicy Roseraie.

  

Podobnie do przedstawianego niedawno systemu w Reims, również w Angers zamówiono tramwaje Citadis 302, które oczywiście mają odmienny kształt czoła, choć w tym przypadku nie odwołuje on do żadnych lokalnych tradycji. Dla potrzeb systemu zamówiono 17 tramwajów Citadis 302 w wykonaniu dwukierunkowym, dwustronnym. Także wzorem Reims również w Angers zastosowano zasilanie z trzeciej bezpiecznej szyny APS na łącznie 1,5 km długości trasy. System ten został zamontowany na dwóch odcinkach, jednym w centrum Angers i drugim w centrum Avrillé. Oczywiście na pozostałych odcinkach jest stosowane tradycyjne zasilanie z sieci napowietrznej o napięciu 750 V DC.

W polskiej mizerii komunikacyjnej wiadomości o otwieraniu nowych systemów tramwajowych za granicą mogę być pokrzepiające, mogą również wpływać na deprymację dlaczego akurat w Polsce nie mamy takiego boomu. Jednak z drugiej strony warto zauważyć, że w Polsce przynajmniej w większych miastach tramwaje przetrwały i według wypowiedzi Francuzów stanowią dla naszego kraju bardzo duży kapitał, który warto zachować pomimo silnych nacisków lobby motoryzacyjnego. Francuzi często podkreślają, że zrobili jeden błąd likwidując tramwaje i teraz za ten błąd przychodzi im płacić. Jak widać słowa te nie są \'puszczane na wiatr\', ponieważ budowa w przyspieszonym tempie tramwajów we Francji nadal jest kontynuowana.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Francja
Angers
tramwaj
Alstom
APS
Citadis
Citadis 302

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....