TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Historia elektrycznego transportu miejskiego w Stachanowie (cz. 1)
Slawomir Lepak - Opublikowano: 20.11.2011 13:46:33
Historia elektrycznego transportu miejskiego w Stachanowie (cz. 1)

Stachanow (80 tys. miszkańców), miasto rejonowe (powiatowe) we wschodniej Ukrainie w województwie ługańskim. Powstało w 1932 roku poprzez połączenie kilku mniejszych miejscowości górniczych. Podobnie jak wiele innych miast wschodniej Ukrainy, również Stachanow, wielokrotnie zmieniał swoją nazwę. Początkowo nazywał się Kadijewka (dwukrotnie otrzymywał tę nazwę) w międzyczasie nosił nazwę Sergo, a obecną nazwę otrzymał w 1978 roku. Miasto zostało nazwane nazwiskiem Aleksjeja Stachanowa (od jego nazwiska wzięło również początek stwierdzenie ?stachanowiec??wykonujący kilkaset % normy pracy). Sam Stachanow pracował swego czasu w jednej z miejscowych kopalni. W szczycie swego rozkwitu (koniec lat sześćdziesiątych) miasto liczyło 180 tysięcy mieszkańców.

Początki tramwaju w Stachanowie związane są bezpośrednio z powstaniem samego miasta, które w ciągu pięciu lat od oficjalnego powstania osiągnęło 100 tysięcy mieszkańców. Tak szybki wzrost liczby ludności spowodował konieczność wprowadzenia publicznej komunikacji, tym bardziej, że dalszy rozwój zakładał potrojenie liczby mieszkańców do 1970 roku. Stachanow należał również do tych miast, które rozpoczęły budowę tramwaju już za pierwszym podejściem. Decyzja o budowie zapadła w 1935 roku, rok później rozpoczęto prace na pierwszym odcinku linii, a w 1937 nastąpiło jej uruchomienie.

Pierwsza linia w mieście łączyła centrum z kopalnią im. Stalina w północnej części miasta (Irmino). Linia miała 6,6km długości. Na obu końcach znajdowały się pętle, natomiast podobnie jak w innych miastach Donbasu, w początkowej fazie była to linia jednotorowa z jedną mijanką. Dla obsługi linii miasto otrzymało z Moskwy 7 używanych wozów, z których 5 obsługiwało linię (2 składy oraz 1 solówka). Uroczyste otwarcie linii miało miejsce 15 lutego 1937 roku. Największym problemem stachanowskiego tramwaju była infrastruktura techniczna. Zbudowano co prawda tymczasową zajezdnię w pobliżu rynku, jednak jej tymczasowość była aż nadto widoczna (drewniana szopa), po której do dnia dzisiejszego pozostało jedynie wspomnienie.

Nie patrząc jednak na te problemy, już w marcu 1937 roku rozpoczęto budowę kolejnego odcinka linii, tym razem do południowej części miasta Almazna. Budowę tę podzielono na dwa etapy: pierwszy zakończył się już w sierpniu, kiedy to oddano do użytku trasę do zakładu Donenergo.  Na linię otwartą 15 sierpnia 1937 roku skierowano jeden pozostający w rezerwie skład, który zapewniał 20 minutową częstotliwość na 2 kilometrowym odcinku.

W październiku otrzymano kolejne dwa pociągi dla obsługi drugiej części linii południowej. Linia otwarta została 1 grudnia (ze względu na przedłużające się prace przy budowie wiaduktu nad trasą kolejową). Cala linia miała dwie pętle (Almazna ?trasa główna 6,9km, oraz Donenergo ?trasa uzupełniająca, odgałęziająca się od głównej na 700 metrów w kierunku bramy zakładu).

Stan linii na 01.01.1938 r.

  1. Centrum ?Irmino
  2. Centrum ?Almazna
  3. Centrum - Donenergo

W 1939 roku planowano rozpoczęcie budowy kolejnych linii, problemem było jednak uzyskanie kolejnych wozów. W związku z tym budowę nowych linii odłożono na kolejne lata, podobnie zresztą jak i rozbudowę nowej zajezdni.

Niestety ze względu na wojnę, która w Stachanowie była stosunkowo krótka (07.1942-09.1943), budowa linii tramwajowych do innych części miasta (Brianka, Golębiówka, Borysówka) nie została już zrealizowana.

W czasie wojny większość torowisk została zdemontowana i wywieziona do Doniecka, podobny los spotkał również podstację. Natomiast wozy tramwajowe ze względu na stan techniczny pozostawiono w mieście.

Powojenna odbudowa linii rozpoczęła się tym razem od południowego odcinka Centrum ?Almazna. Linia została oddana do użytku 6 listopada 1945 roku. Do istniejącej przed wojną mijanki dołożono kolejne dwie, co pozwoliło uzyskać na linii 15 minutową częstotliwość. Linię obsługiwało wówczas 6 wozów (2 składy + 2 solówki). Linie na Irmino odnawiano etapami. Pierwszy 3 kilometrowy odcinek oddano do użytku 6 listopada 1946roku, natomiast całość przekazano 1 maja 1947 roku. Linia do Donenergo uruchomiona została dopiero w lipcu 1949 roku, i tym samym doprowadzono stan sieci do poziomu przedwojennego. Stan posiadania był następujący: 3 linie tramwajowe, 15 km toru pojedynczego oraz 13 wagonów.

W kolejnych latach powiało optymizmem. Powrócono do planów budowy nowych linii tramwajowych oraz nowej zajezdni z prawdziwego zdarzenia. Niestety na planach się zakończyło. Udało się jednak dobudować kolejne mijanki oraz rozbudować nowe odcinki linii w Irmino o kolejne 1,2km - 1956, a także w kierunku Maszzawodu ?przedłużenie linii do Donenergo o 300 metrów - 1957. W mieście pojawiły się również pierwsze nowoczesne wagony KTM-1.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Ukraina
Stachanow
KTM-1
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....