TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Historia elektrycznego transportu miejskiego w Avdiejevce
Sławomir Lepak - Opublikowano: 13.01.2012 14:36:43 2 komentarze
Historia elektrycznego transportu miejskiego w Avdiejevce

Avdiejevka (36 tys. mieszkańców) to miasto rejonowe (powiatowe) we wschodniej Ukrainie, w województwie donieckim, położone zaledwie 20 km na północny-zachód od centrum Doniecka. Powstało w 1957 roku. Jest najmniejszym miastem Ukrainy posiadającym własną komunikację tramwajową. Jego historia oraz tramwaju w mieście wiąże się bezpośrednio z powstaniem oraz rozwojem Zakładu Koksowniczego.

W 1963 roku zakończono budowę pierwszej części Zakładu Koksowniczego. Już w lipcu tego roku rozpoczęto budowę linii tramwajowej łączącej zakład z miastem. W założeniu, budowane połączenie tramwajowe miało być częścią linii łączącej Avdiejevkę z Donieckiem (w latach 60-ch tramwaje w Doniecku docierały do samego lotniska).

W przeciwieństwie do inwestycji tramwajowych w innych miastach Avdiejevka przemyślała inwestycję ze szczegółami. Pierwszy, pięciokilometrowy odcinek, zbudowany został w formie dwutoru zakończonego pętlami na obu końcach. W związku z tym, iż całość trasy znajdowała się na wydzielonym torowisku, możemy mówić o wersji szybkiego tramwaju. Równocześnie z budową linii tramwajowej prowadzono budowę zajezdni tramwajowej na 30 wagonów, które oddano do użytku we wrześniu 1965 roku. Do obsługi linii dostarczono dziesięć pociągów tramwajowych KTM/KTP-2. Na linii, w godzinach szczytu, pracowało jednocześnie 6 pociągów, co dawało pięciominutową częstotliwość. Jedna pętla wraz z zajezdnią powstała na obrzeżach osiedla Chemik, druga zaś w sąsiedztwie głównej bramy Zakładu Koksowniczego.

W związku z szybką rozbudową miasta, które coraz bardziej oddalało się od pętli tramwajowej, postanowiono rozbudować (wydłużyć) linię tramwajową. W 1968 roku rozpoczęto budowę trasy wewnątrz miasta ulicami: Marksa, Worobiowa do pętli przy ulicy Niekrasowa (przystanek kolejowy na trasie do Doniecka). Nowy, 3-kilometrowy odcinek, przekazano do eksploatacji we wrześniu 1969 roku. W związku z przedłużeniem trasy tramwajowej, pętla Chemik wyłączona została z ruchu liniowego.

W 1971 roku rozpoczęto dostawy nowych wagonów tramwajowych typu MTB. W tym samym czasie rozpoczęto budowę nowych linii tramwajowych (wydłużenie istniejącej linii). Pierwszym etapem była budowa linii tramwajowej wzdłuż Zakładu Koksowniczego do bramy nr 4 (najdalej na zachód wysunięta część kombinatu). Całkowicie dwutorowa trasa rozpoczęła działalność w czerwcu 1972 roku. Do bramy nr 4 skierowano linię nr 2 (wydłużony wariant jedynki). W tym samym czasie wybudowano linię tramwajową do osiedla Spartak (osiedle praktycznie graniczy z lotniskiem w Doniecku). Ze względu jednak na brak działań Doniecka w celu połączenia systemów tramwajowych, linia do Spartaka nie została uruchomiona. Pomiędzy pętlą tramwajową w Avdiejevce (Spartak) a pętlą trolejbusową w Doniecku (Kopalnia Butovka) jest zaledwie 700 metrów oraz ?niestety?trasa szybkiego ruchu i tory kolejowe. Te przeszkody okazały się nie do przebycia. W związku z tym systemy nie zostały nigdy połączone.

Kolejną ważną datą w historii Avdiejevki był rok 1976, kiedy to do miasta trafiły pierwsze wozy tramwajowe typy KTM-5.

Rok 1986 przyniósł decyzję o uruchomieniu trasy tramwajowej do Spartaka. W tym też okresie tramwaj w Avdiejevce uzyskał maksymalna długość (około 16 km). W tym też roku w mieście funkcjonowały już trzy linie tramwajowe:

  1. Niekrasowa ?Zakład Koksowniczy (brama główna)
  2. Niekrasowa ?Zakład Koksowniczy (brama nr 4)
  3. Spartak ?Chemik

Zmiany jakie nastąpiły na Ukrainie na początku lat 90-ch nie miały specjalnego wpływu na funkcjonowanie tramwaju. Jedynym (niestety dużym) problemem okazał się brak dostaw nowego taboru.

W 1996 roku Zakład Koksowniczy przekazał tramwaje miastu. Początek nowego tysiąclecia przyniósł likwidacje linii tramwajowej do Spartaka. Powodów było kilka, jednak najważniejszym był brak pasażerów na linii. Mieszkańcy Spartaka dużo częściej odwiedzają Donieck niż centrum Avdiejevki.

Na dzień dzisiejszy tramwaje w Avdiejevce obsługują dwie linie:

  1. Niekrasowa ?Zakład Koksowniczy (brama główna)
  2. Niekrasowa ?Zakład Koksowniczy (brama nr 4)

W godzinach szczytu na trasie pojawiają się trzy dwuwagonowe pociągi (Avdiejevka jest jedynym miastem Ukrainy, w którym jeżdżą połączone wagony ?w pozostałych występują także ?solówki?). Poza godzinami szczytu na trasie pojawiają się dwa pojedyncze wagony. Również godziny funkcjonowania tramwaju są nietypowe jak dla miast byłego ZSRR. Pierwszy tramwaj pojawia się na ulicach już o godzinie czwartej rano, ostatni zaś zjeżdża do zajezdni o pierwszej w nocy.

Historia tramwaju w Avdiejevce od samego początku powstania jest całkowicie związana z Zakładem Koksowniczym. Do momentu funkcjonowania tegoż zakładu tramwaj w mieście jest praktycznie niezagrożony. Nie można jednak liczyć na jakikolwiek rozwój tramwaju w tak małym mieście, tym bardziej, iż plany połączenia tramwajowego z Donieckiem zostały całkowicie wygaszone.

Dołącz do nas.  


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Avdiejevka
KTM
Ukraina
  • M – 17.01.2012

    Skoro piszemy Donieck, Niekrasowa, Zakład Koksowniczy, to po co te bezsensowne "v" w nazwie Awdiejewka? I jeszcze jedno - stwierdzenie " Avdiejevka jest jedynym miastem Ukrainy, w którym jeżdżą połączone wagony –w pozostałych występują tylko „solówki” " to oczywista nieprawda.

  • KW – 17.01.2012

    No faktycznie przy korekcie się trochę namieszało i słowo "także" zastąpiło słowo "tylko".

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....