TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Heblowanie torów. W Gdańsku
- Opublikowano: 15.11.2018 11:41:25 1 komentarz
Heblowanie torów. W Gdańsku (foto: gdansk.pl)

Specjalny pojazd szynowo-drogowy hebluje gdańskie tory, co ma przynieść Gdańskowi i gdańszczanom same korzyści.

Maszyna pracę w Gdańsku rozpoczęła w poniedziałek, 22 października. Metr po metrze, przy pomocy specjalistycznej aparatury, struga stalowe szyny torowisk tramwajowych. Usuwa powierzchniową warstwę, grubości od 0,7 do 0,9 milimetra. Jest bardzo precyzyjna - wystarczy jeden taki “przejazd". Swoją pracę skończy na przełomie listopada i grudnia. Maszyna ma w ten sposób wyheblować kilkadziesiąt kilometrów gdańskich torowisk.

- Chodzi o to, żeby szyny były jak nowe - tłumaczy Paweł Adrian, kierownik Działu Utrzymania Infrastruktury Tramwajowej i Autobusowej w Gdańskim Zarządze Dróg i Zieleni (GZDiZ). - Jeśli tramwaj jeździ po zużytych szynach, są zauważalne skutki. Z punktu widzenia pasażerów odczuwa się to w postaci mocnych drgań, stukotu, podskakiwania, zwiększonego hałasu. Oczywiście przechodnie też słyszą głośniej jadący tramwaj, co nie jest przyjemne. Z naszego punktu widzenia, zużyte szyny wywołują poważne skutki techniczne, bowiem z powodu drgań całe torowisko - razem z podkładem - ulega stopniowej destrukcji i szybciej wymaga remontu. Drgania przenoszą się też na tramwaje, co nie jest obojętne dla długowieczności taboru.

Na czym polega zużycie szyn? Ich powierzchnia tylko na pierwszy rzut oka jest płaska. Jeśli uważnie spojrzeć na przekrój nowej szyny, to okaże się że jej górna warstwa jest specjalnie sprofilowana, ma tzw. główkę - mówiąc w uproszczony sposób, jest wybrzuszona. Każdy przejeżdżający tramwaj swoją masą i stalowymi kołami oddziałuje na kształt szyny. To proces bardzo powolny, ale nieubłagany. Są takie torowiska, po których rocznie tramwaje przejeżdżają kilkadziesiąt tysięcy razy. Tak więc, zależnie od trasy tramwajowej, szyny zużywają się w ciągu pięciu, ośmiu lub dziesięciu lat.

- Zużycie ma charakter falisty i właśnie tę “falę" trzeba zlikwidować, by przywrócić pożądany kształt szyny - dodaje Paweł Adrian.

GZDiZ posiada specjalny przyrząd do kontrolowania zużycia powierzchni szyn. Dzięki temu na bieżąco wiadomo, gdzie dokładnie trzeba je zregenerować.

Pierwsze próby z maszyną do heblowania szyn przeprowadzono w ubiegłym roku. Wówczas pracowała na torowisku od Opery Bałtyckiej we Wrzeszczu do placu Zebrań Ludowych.

- Efekt był zadowalający - stwierdza Paweł Adrian. - Okazało się, że ta maszyna załatwia też inny problem techniczny. Mianowicie, torowisko składa się z ciągu szyn o długości 25 lub 30 metrów, bywają też szyny 18-metrowe. Wszystkie one są łączone “płynną stalą", jakby zespawane. Problem polega na tym, że w miarę eksploatacji torowiska spoina się zużywa, “wypada". Ten proces oczywiście również ma wpływ na komfort jazdy tramwajem i tempo zużywania się torowiska. Otóż maszyna radzi sobie również z tym problemem.

Metoda jest nowatorska. W Polsce oferowana jest już przez kilka firm. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni wykonawcę wybrał w drodze przetargu. Warto też podkreślić, że metoda jest przyjazna środowisku. Wcześniej też regenerowano szyny torowisk, ale metodą szlifowania. Powstawał stalowy pył, który roznosił się po okolicy. Heblowanie, czyli struganie, stali daje wióry. Są one od razu przenoszone do specjalnego kontenera, zintegrowanego z maszyną. Następnie trafiają do utylizacji.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Gdańsk
torowisko
  • wiesio – 20.11.2018

    czy heblowanie to odpowiednie słowo ? może bardziej struganie bądź szlifowanie ?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....