Gdańskie tramwaje będą myte w ekologicznej myjni

infotram
21.11.2019 09:45
0 Komentarzy

Myjnię dla tramwajówskrywa jedna z hall zajezdni Wrzeszcz.

Jest godzina 10, czas gdy część taboru zjeżdża do zajezdnipo porannym szczycie i rusza pierwsza tura tramwajowych kąpieli, które – zprzerwą na szczyt popołudniowy, gdy zajezdnia po raz drugi pustoszeje – toczyćsię będą najintensywniej od godz. 22 do godziny 3-4 rano. I tak w kółko, odponiedziałku do niedzieli – żeby na jednym torze myjni wyrobić się z regularnymmyciem 126 składów tramwajów, uwzględniając także przypadki zabrudzeń spoza“podstawowego planu”.

Na torze myjni po porannym szczycie stoi Pesa, w której trwajuż generalne sprzątanie wnętrza przez trzyosobową ekipę.

Codziennie każdyzjeżdżający do zajezdni pojazd jest sprzątany, zamiatany i myta jest w nimpodłoga. A średnio co 10 dni, gdy przychodzi czas na wizytę tramwaju w myjni,we wnętrzu odbywa się równolegle gruntowne sprzątanie. Myte są wtedy okna, całewnętrze pojazdu, aż po sufit, odkurzane i czyszczone są siedzenia – wyliczaAnna Dobrowolska rzecznik prasowa GAiT. Wsezonie zimowym częstotliwość wizyt tramwaju w myjni wzrasta nawet do sześciumiesięcznie – dodaje.

Siedem typów, siedemprogramów

Kiedy tramwaj zostanie wprowadzony do myjni dopilnowaćtrzeba, by jego przód znalazł się na wysokości zielonego prostokąta naklejonegona wykafelkowanej ścianie myjni – jest to bowiem punkt początkowy, w którymstartuje każdy z siedmiu programów. Na ekranie komputera sterującego myjniąwybrać trzeba jeszcze jedną z opcji mycia: szybkie, podstawowe lub intensywne(w zależności od stopnia zabrudzenia) oraz typ mytego tramwaju.

Mamy w Gdańsku siedemtypów tramwajów, tyle więc jest ustawionych programów mycia. Myjnia jestprzystosowana do mycia powierzchni przegubowych pojazdów, ale wymagają onedłuższej pracy myjek niż płaska ściana. Dlatego też na przykład w programie dla“przegubowej” Pesy pojawia się funkcja zwolnienia pracy szczotki w miejscuprzegubu – wyjaśnia Mariusz Uziębło z GAiT. Poszczególne modele różnią się odsiebie długością i kształtem, każdy więc, poza modelami zabytkowymi, któreczyszczone są ręcznie, ma swój program mycia – dodaje.

Myjki przesuwają się wzdłuż odłączonego od zasilania iunieruchomionego pojazdu. Są one przystosowane także do mycia okolicy dachówtramwaju, które są najbardziej problematycznym miejscem jeśli chodzi oczystość.

Najbardziej brudzi sięokolica pantografu. Jego powierzchnia w miejscu, w którym styka się z trakcją,pokryta jest ślizgiem grafitowym. Dzięki temu przepływ prądu z sieci jestoptymalny, ale zarówno grafit z pantografu, jak i miedź z sieci ścierają się nadrobny pył, który potrafi spływać zaciekami. Z tego powodu na dachach tramwajówmyte są również izolatory (plastikowe lub ceramiczne), które zabezpieczająprzed przebiciami energii elektrycznej – tłumaczy Mariusz Uziębło.

Podwozie pojazdu czyszczone jest wtedy, gdy tramwaj trafiana warsztat. Torowiska nie generują tyle brudu, co jezdnia (o myciu autobusówjeszcze wspomnimy), tym bardziej że w Gdańsku są one w większość wydzielone.“Dobre” dla podwozi są także torowiska zielone. Póki co – u nas takie torowiskojest tylko na pętli w Jelitkowie, ale szykują się kolejne.

Po umyciu i płukaniu, tramwaje są za każdym razemautomatycznie woskowane. Stosowany jest specjalny wosk w płynie, który niewymaga wcześniejszego osuszenia karoserii. Suszenie tramwaju, którego średniadługość wynosi 32 m, pochłonęłoby masę energii elektrycznej, płynny wosk nietylko dobrze natłuszcza powierzchnię karoserii, ale także wspomaga suszenie i“zbiera” z jej powierzchni ładunki elektrostatyczne, dzięki czemuzanieczyszczenia i kurz nie osiadają tak łatwo.

I to już koniec – program mycia z woskowaniem trwa średniood 8 do 15 minut (w zależności od długości pojazdu i intensywności mycia).

Bakterie i kwarcodpowiadają za ekologię

Zarówno wosk, jak i detergenty stosowane przy myciutramwajów są biodegradowalne, a mycie pojazdu wykonywane jest wyłącznie wodąobiegową oczyszczoną (jej zużycie wynosi ok 100 litrów na minutę). Woda z sieciczerpana jest tylko do procesu płukania i nanoszenia wosku – procesy tepochłaniają ok 50 litrów wody na minutę.

Odzysk wody z każdego mycia wynosi 80 proc., po oczyszczeniujest ona ponownie wykorzystywana do mycia. Również reszta wody, zanim trafi dokanalizacji, jest oczyszczana, na takim samym poziomie, jakby przeszła przezoczyszczalnię ścieków.

Jest to możliwe dzięki urządzeniu do fizyczno-biologicznegooczyszczania ścieków AQUA-JET Bio-Kombi, które jest częścią składową myjni.Wodę oczyszczają samowystarczalne bakterie tlenowe (aerobowe), które utleniajązawarte w niej zanieczyszczenia. Ich pracę wspomaga złoże kwarcu w filtrzepiaskowym – filtracja wody z wykorzystaniem tego najpospolitszego minerału naZiemi jest stosowana powszechnie do uzdatniania wody.

  


Komentarze