Gdański 1502 będzie tramwajem historycznym

infotram
05.07.2016 13:09
0 Komentarzy

? Jest to najstarszyw Polsce tramwaj niskopodłogowy produkowany seryjnie. Zakładamy, że za jakiśczas będzie to tramwaj historyczny, dlatego chcemy zachować jak najwięcej zjego oryginalnego wyglądu ? tak o wagonie 114Na nr 1502 mówi Maciej Lisicki,wiceprezes Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

W odróżnieniu od zmodernizowanego już tramwaju 114Na (numerboczny 1501), w tym drugim zostanie zachowane jak najwięcej elementóworyginalnych.

Podobnie stanie się z jednym wagonem NGd99. Przeróbka będziedotyczyła przede wszystkim wnętrza, elektroniki i poprawy komfortu pasażerów.Chcemy by tramwaje spełniały standardy, jakie w Gdańsku mają tego typu pojazdy,ale z drugiej strony chcemy, by zachowały w jak największym stopniu wyglądoryginalny. Wszystkie elementy zdemontowane z wozów zostaną schowane i będąprzechowywane następne, mniej więcej, 20-30 lat, tak aby kiedyś odtworzyćpierwotny wygląd tych tramwajów ? zapowiada Lisicki.

Przypomnijmy, o czym pisaliśmy na łamach InfoTram, że modernizacjączterech wagonów NGd99 (numery boczne 1001-1004) oraz jednego tramwaju 114Na(numer boczny 1502) zajmie się poznański Modertrans.

Pierwszy gdański niskopodłogowiec trafił do Gdańska nocą z21 na 22 marca 1997 roku, a w kwietniu tego samego roku dotarł drugi. Wtedy teżzostały włączone do regularnej eksploatacji, jako wozy 114Na.

Były to pierwsze w Polsce tramwaje niskopodłogoweprodukowane seryjnie. Nowością w stosunku do warszawskiego pierwowzoru jestdodatkowy człon środkowy, w którym usytuowanodrzwi z obniżoną podłogą ? 13%całej powierzchni podłogi. Nowość stanowiły również zastosowane w tym typiewagonu drzwi, złożone z dwóch płatów, które rozsuwają się po zewnętrznejstronie karoserii (tzw. drzwi dwupłatowe odskokowo-przesuwne). Pozostałetramwaje eksploatowane wówczas w Gdańsku miały drzwi otwierane do środkawagonu. W kabinie pasażerskiej znalazło się 36 miejsc siedzących i 252 stojące,natomiast w członie środkowym wydzielono miejsce dla jednoczesnego przewozudwóch wózków inwalidzkich i jednego dziecięcego. Tramwaje 114Na jeździły cichoi zużywały mniej energii. Wyróżniały się także elegancko wykończonąprzestrzenią pasażerską i szeroką szybą przy pulpicie sterowniczym.

Od grudnia 1999 roku do kwietnia 2000 roku gdańska flotaniskopodłogowa wzbogaciła się o kolejne cztery trójczłonowe i jednokierunkowetramwaje Citadis 100 (typ NGd99) wyprodukowane w dawnym ?Konstalu?, który stałsię własnością francuskiego ?Alstomu?.

? Ogłosiliśmy przetarg na cztery niskopodłogowce. Problempolegał na tym, że nikt w kraju nie chciał nam zrobić takich tramwajów. Myśmychcieli kilkadziesiąt procent niskiej podłogi, a oferenci dawali nam 15procent. Koniec końców, z wolnej ręki dogadaliśmy się z chorzowskim Konstalem,wówczas Alstomem. W 1999 roku został wyprodukowany tramwaj Alstom CitadisNGd99, niemal w całości niskopodłogowy. To był przełom, a my byliśmyautentycznymi prekursorami na tej drodze ? wspomina prezes Jerzy Zgliczyński.

Pierwszy Citadis przyjechał do Gdańska 21 grudnia 1999 rokui 29 grudnia rozpoczął regularne kursy na linii nr 2, relacjiJelitkowo-Śródmieście.

? Odbiory nowych tramwajów w fabrykach są dla mnienajważniejszymi momentami. Jazda pierwszymi egzemplarzami, których jeszcze niktnie widział, musi wyzwalać emocje. Na pewno zgodzą się z tym pracownicywarsztatów, z których udziałem odbywają się te pierwsze próby. Jako pierwsimieszkańcy Gdańska, mamy okazję przejechać się wyjątkowymi pojazdami.Pamiętajmy, że tramwaje dla każdego miasta są inne, albowiem buduje się je napodstawie indywidualnych zamówień. Podobne można zobaczyć w wielu europejskichmiastach, ale te budowane dla nas widzimy dopiero w dniu odbioru. Tak było ztramwajami Konstal 114Na, jednak największe wrażenie zrobił na mnie AlstomNGd99. To był przełom technologiczny. Wszystkie poprzednie tramwaje byływysokopodłogowe, a ten już nie ? wspomina po latach Leszek Krawczyk, zastępcadyrektora ZKM ds. technicznych.

Teraz znaczna część taboru tramwajowego to wagony z niskąpodłogą. Oprócz wspomnianych 114Na i NGd99 to również PESY i N8C,zmodernizowane właśnie przez Modertrans. Jako ciekawostkę warto wspomnieć, że niskapodłoga w gdańskich tramwajach pojawiła się już 91 lat temu. W 1925 roku Gdańskbył jednym z pierwszych miast na świecie, które wdrożyły to nowatorskie w owychczasach rozwiązanie.


Komentarze