TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Gdański 1502 będzie tramwajem historycznym
InfoTram - Opublikowano: 05.07.2016 15:09:20
Gdański 1502 będzie tramwajem historycznym (foto: ZKM)

? Jest to najstarszy w Polsce tramwaj niskopodłogowy produkowany seryjnie. Zakładamy, że za jakiś czas będzie to tramwaj historyczny, dlatego chcemy zachować jak najwięcej z jego oryginalnego wyglądu ? tak o wagonie 114Na nr 1502 mówi Maciej Lisicki, wiceprezes Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

W odróżnieniu od zmodernizowanego już tramwaju 114Na (numer boczny 1501), w tym drugim zostanie zachowane jak najwięcej elementów oryginalnych.

Podobnie stanie się z jednym wagonem NGd99. Przeróbka będzie dotyczyła przede wszystkim wnętrza, elektroniki i poprawy komfortu pasażerów. Chcemy by tramwaje spełniały standardy, jakie w Gdańsku mają tego typu pojazdy, ale z drugiej strony chcemy, by zachowały w jak największym stopniu wygląd oryginalny. Wszystkie elementy zdemontowane z wozów zostaną schowane i będą przechowywane następne, mniej więcej, 20-30 lat, tak aby kiedyś odtworzyć pierwotny wygląd tych tramwajów ? zapowiada Lisicki.

Przypomnijmy, o czym pisaliśmy na łamach InfoTram, że modernizacją czterech wagonów NGd99 (numery boczne 1001-1004) oraz jednego tramwaju 114Na (numer boczny 1502) zajmie się poznański Modertrans.

Pierwszy gdański niskopodłogowiec trafił do Gdańska nocą z 21 na 22 marca 1997 roku, a w kwietniu tego samego roku dotarł drugi. Wtedy też zostały włączone do regularnej eksploatacji, jako wozy 114Na.

Były to pierwsze w Polsce tramwaje niskopodłogowe produkowane seryjnie. Nowością w stosunku do warszawskiego pierwowzoru jest dodatkowy człon środkowy, w którym usytuowano drzwi z obniżoną podłogą ? 13% całej powierzchni podłogi. Nowość stanowiły również zastosowane w tym typie wagonu drzwi, złożone z dwóch płatów, które rozsuwają się po zewnętrznej stronie karoserii (tzw. drzwi dwupłatowe odskokowo-przesuwne). Pozostałe tramwaje eksploatowane wówczas w Gdańsku miały drzwi otwierane do środka wagonu. W kabinie pasażerskiej znalazło się 36 miejsc siedzących i 252 stojące, natomiast w członie środkowym wydzielono miejsce dla jednoczesnego przewozu dwóch wózków inwalidzkich i jednego dziecięcego. Tramwaje 114Na jeździły cicho i zużywały mniej energii. Wyróżniały się także elegancko wykończoną przestrzenią pasażerską i szeroką szybą przy pulpicie sterowniczym.

Od grudnia 1999 roku do kwietnia 2000 roku gdańska flota niskopodłogowa wzbogaciła się o kolejne cztery trójczłonowe i jednokierunkowe tramwaje Citadis 100 (typ NGd99) wyprodukowane w dawnym ?Konstalu?, który stał się własnością francuskiego ?Alstomu?.

? Ogłosiliśmy przetarg na cztery niskopodłogowce. Problem polegał na tym, że nikt w kraju nie chciał nam zrobić takich tramwajów. Myśmy chcieli kilkadziesiąt procent niskiej podłogi, a oferenci dawali nam 15 procent. Koniec końców, z wolnej ręki dogadaliśmy się z chorzowskim Konstalem, wówczas Alstomem. W 1999 roku został wyprodukowany tramwaj Alstom Citadis NGd99, niemal w całości niskopodłogowy. To był przełom, a my byliśmy autentycznymi prekursorami na tej drodze ? wspomina prezes Jerzy Zgliczyński.

Pierwszy Citadis przyjechał do Gdańska 21 grudnia 1999 roku i 29 grudnia rozpoczął regularne kursy na linii nr 2, relacji Jelitkowo-Śródmieście.

? Odbiory nowych tramwajów w fabrykach są dla mnie najważniejszymi momentami. Jazda pierwszymi egzemplarzami, których jeszcze nikt nie widział, musi wyzwalać emocje. Na pewno zgodzą się z tym pracownicy warsztatów, z których udziałem odbywają się te pierwsze próby. Jako pierwsi mieszkańcy Gdańska, mamy okazję przejechać się wyjątkowymi pojazdami. Pamiętajmy, że tramwaje dla każdego miasta są inne, albowiem buduje się je na podstawie indywidualnych zamówień. Podobne można zobaczyć w wielu europejskich miastach, ale te budowane dla nas widzimy dopiero w dniu odbioru. Tak było z tramwajami Konstal 114Na, jednak największe wrażenie zrobił na mnie Alstom NGd99. To był przełom technologiczny. Wszystkie poprzednie tramwaje były wysokopodłogowe, a ten już nie ? wspomina po latach Leszek Krawczyk, zastępca dyrektora ZKM ds. technicznych.

Teraz znaczna część taboru tramwajowego to wagony z niską podłogą. Oprócz wspomnianych 114Na i NGd99 to również PESY i N8C, zmodernizowane właśnie przez Modertrans. Jako ciekawostkę warto wspomnieć, że niska podłoga w gdańskich tramwajach pojawiła się już 91 lat temu. W 1925 roku Gdańsk był jednym z pierwszych miast na świecie, które wdrożyły to nowatorskie w owych czasach rozwiązanie.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
ZKM Gdańsk
114Na
NGd99
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....