Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdańsk potrzebuje rozbudowy sieci tramwajowej

infotram
17.11.2016 09:01
0 Komentarzy

W środę przedstawionowyniki Gdańskich Badań Ruchu 2016. – Potwierdzają one naszą strategięinwestycyjną: na górnym tarasie trzeba jak najszybciej rozbudowywać siećtramwajową. Tego chcą gdańszczanie – ocenia Sebastian Zomkowski, zastępcadyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Z badań wynika, że najwięcej pasażerów przemieszczającychsię pociągami SKM i PKM można spotkać na trasie Zaspa – Wrzeszcz, Żabianka -Oliwa i Przymorze – Oliwa. Średni czas codziennej podróży gdańszczanina to 25minut, a co czwarty mieszkaniec przemieszcza się każdego dnia między górnym adolnym tarasem Gdańska.

Badania zachowań transportowych mieszkańców przeprowadzanood 4 kwietnia do 11 czerwca. Przepytano dokładnie 10115 osób. Miastu zależałona jak najdokładniejszych informacjach o sposobach przemieszczania sięgdańszczan. Zewnętrzna firma wykonała badania ankietowe w gospodarstwachdomowych oraz na gdańskim lotnisku, badania liczby pasażerów w pojazdachtransportu zbiorowego oraz pomiary natężenia ruchu drogowego. Poprzednie takiebadania przeprowadzano przed siedmioma laty. Co się okazało? Otóż, w Gdańskumożna mówić o zrównoważonej mobilności. 41,2 proc. mieszkańców porusza się pomieście samochodem, 32,1 proc. – transportem zbiorowym, 20,8 proc. – pieszo, a5,9 proc. – rowerem. Podobne wyniki odnotowano w 2009 r. Najmocniej, bo z 2proc. wzrósł odsetek rowerzystów. Podróże odbywają się przede wszystkim dopracy i szkoły, a najbardziej obciążone skrzyżowania to ul. Grunwaldzka ?Żołnierzy Wyklętych, Węzeł Unii Europejskiej i Węzeł Armii Krajowej ?Jabłoniowa.

– Wzrosła nam liczba podróży i ruchliwość mieszkańców Gdańska.Obecnie mamy 580 tysięcy podróży wykonywanych komunikacją miejską, rowerem bądźpieszo. Przed siedmioma laty, kiedy robiono takie badania, tych podróży byłonieznacznie mniej, bo 570 tysięcy. Dlatego, mimo iż wzrasta liczba samochodówto widać, że gdańszczanie wybierają formy zrównoważonej mobilności – podkreślaTomasz Budziszewski z Zespołu Transportu w Biurze Rozwoju Gdańska.

Sebastian Zomkowski zaznacza z kolei, że wyniki badańpokazują, iż trasy w kierunku Łostowic są najbardziej obciążone. – Tramwajporusza się po wydzielonym torowisku, przez co czas podróży jest korzystny. Toteż pokazują te badania ? mówi zastępca dyrektora gdańskiego ZTM. – Cieszymysię, że liczba podróży zrównoważoną moblilnością wzrosła, a więc nie tylkotransport zbiorowy, ale też komunikacja rowerowa i piesza. Nie jest naszyminteresem, by komunikacja miejska przejęła wszystkie podróże. Interesuje nasto, by jak najwięcej ludzi przesiadło się z samochodów do komunikacjizbiorowej, ale też żeby te osoby korzystały z komunikacji pieszej i rowerowej.

Zaprezentowane wyniki badań będą teraz dokładnie analizowaneprzez poszczególne jednostki miejskie.

– To materiał początkowy do tego, by zweryfikować zebranedane z polityką miasta, m.in. w zakresie planowania przestrzennego czymobilności. Jednostki miejskie przeanalizują je pod kątem tego, co możnazmienić czy poprawić ? tłumaczy Edyta Damszel ? Turek, dyrektor Biura RozwojuGdańska. – W ramach badań firma zewnętrzna pytała m.in. o odczucia mieszkańców,o to jak często podróżują, ale też liczyła ilu pasażerów wsiadło do danegoautobusu.

Badania Ruchu pokazują zachowania mieszkańców, a to pozwoliurzędnikom podjąć decyzje planistyczne i strategiczne co do rozwoju miasta, wtym… podtrzymywania rezerw terenowych.

– Mieszkańcy widzą potrzebę realizacji tras komunikacyjnychi rowerowych. To jest też odpowiedź na realizację połączenia tramwajowegogórnego z dolnym tarasem, czyli projekt Nowa Warszawska i Nowa BulońskaPółnocna – zaznacza dyrektor Damszel ? Turek.


Komentarze