TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Franowo coraz bliżej
Marcin Jurczak - Opublikowano: 06.09.2011 23:19:26 6 komentarzy
Franowo coraz bliżej

W poniedziałek 5 września wmurowano kamień węgielny pod budowę zajezdni tramwajowej na Franowie. Na uroczystość licznie przybyli zaproszeni goście: lokalni politycy, przedstawiciele władz samorządowych, specjaliści z branży i dziennikarze.

O tym jak ważnym i przełomowym momentem w realizacji inwestycji jest wmurowanie kamienia węgielnego mówił Prezydent Miasta Poznania, Ryszard Grobelny. Od tego momentu zajezdnia z fazy planowania przechodzi do fazy realizacji. Budowa będzie postępowała, rozpocznie się „widoczna”część realizacji projektu. To jest także moment, w którym trzeba życzyć wykonawcy, żeby wszystko na placu budowy przebiegało zgodnie z harmonogramem –mówił Ryszard Grobelny.

15 listopada 2009 r. MPK Poznań podpisało umowę na wykonanie dokumentacji nowego obiektu. 13 lipca 2011 r. podpisana została umowa z wykonawcą –zostało nim konsorcjum ZUE S.A i Elektrobudowa S.A. To właśnie te firmy zaproponowały w przetargu najniższą cenę –208 mln zł (pierwotnie planowano, iż budowa pochłonie 265 mln zł netto). Co ważne, udało się uzyskać wsparcie ze środków unijnych. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, za pośrednictwem Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zarezerwowało dla projektu kwotę 50,6 mln zł.

O inwestycji…

Wmurowanie kamienia węgielnego to jest także dobra okazja do tego aby w paru słowach przypomnieć historię całego przedsięwzięcia. O tym, żeby wybudować nową zajezdnię myślano w Poznaniu od kilkudziesięciu lat –opowiadał Ryszard Grobelny. Plany te powiązane były z budową Poznańskiego Szybkiego Tramwaju –ze względu na różne zmiany, także własnościowe, koncepcja budowy zajezdni przy ul. Trójpole (miejsce to zajmują obecnie centra handlowe) nigdy nie doczekała się realizacji. Spośród innych dostępnych terenów wybrano obszar na Franowie. Całość otwarta zostanie już za dwa lata –inwestycja zlokalizowana będzie za budowaną właśnie trasą tramwajową, w bezpośrednim sąsiedztwie zakładu produkcyjnego Kompanii Piwowarskiej.

Zajezdnia tramwajowa Franowo obejmie swoim zasięgiem obszar 17 hektarów –to więcej niż wszystkie inne poznańskie zajezdnie razem wzięte. Znajdzie się tu miejsce na 150 pociągów tramwajowych. Na terenie bazy położonych zostanie kilkanaście kilometrów torów i ponad 100 zwrotnic.

…i innych zajezdniach

Historia komunikacji tramwajowej w Poznaniu związana była od początku z zajezdnią tramwajową przy ul. Gajowej. Na początku XX wieku przyszedł czas na budowę obiektu przy ul. Głogowskiej. Po II wojnie światowej miejski przewoźnik otwierał bazę na ul. Madalińskiego, kolejne trzydzieści lat później –przy ul. Fortecznej. Zajezdnia Franowo będzie pierwszą nową zajezdnią tramwajową od ponad 30 lat. Przez dziesięciolecia mocno zmieniły się wymagania względem poziomu obsługi taboru tramwajowego, obiekt będzie zatem znacznie różnił się od wcześniej realizowanych inwestycji.

Kiedy 31 grudnia 2010 r opuszczaliśmy obiekt przy ul. Gajowej było nam smutno, smutno że wychodzimy z obiektu z którym komunikacja miejska była związana przez 130 lat. Może ten smutek troszeczkę był złagodzony właśnie poprzez to, że wiedzieliśmy iż będzie budowana nowa zajezdnia. Jest tylko kwestią czasu kiedy rozpoczniemy w niej eksploatację taboru, który obsługuje miasto Poznań –mówił Wojciech Tulibacki, Prezes Zarządu MPK Poznań…już dziś zapraszając na otwarcie zajezdni na Franowie za dwa lata.

Trzy zadania Franowa

Zajezdnia Franowo mocno odciąży zaplecze techniczne MPK Poznań. Po likwidacji obiektu przy ul. Gajowej przewoźnikowi pozostały trzy zajezdnie tramwajowe i dodatkowo tory odstawcze. Ze względu na brak dostatecznej ilości miejsca wagony po przeglądach tzw. obsługi codziennej odstawiane są obecnie na torach odstawczych, ale także na pętli tramwajowej Wilczak i sąsiadującej z nią ul. Przełajowej, a także na pętlach Górczyn i Starołęka. Powoduje to liczne utrudnienia natury organizacyjnej oraz dodatkowe koszty –związane z realizacją przejazdów technicznych i koniecznością zapewnienia ochrony mienia. Otwarcie nowego obiektu garażowania tramwajów mocno uprości codzienną obsługę pojazdów. Zajezdnia Franowo przejmie zadania zlikwidowanej zajezdni Gajowa, a także obiektów przeznaczonych do likwidacji: zajezdni Madalińskiego i pełniących wyłącznie funkcję postojową (zatem pozbawionych zaplecza serwisowego) torów odstawczych przy ul. Budziszyńskiej.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
zajezdnia
Poznań
MPK Poznań
  • Krispolo – 07.09.2011

    Moje miasto-Poznań jest wzorem dla innych miast pod względem rozwoju komunikacji tramwajowej.

  • Tomasz Flaga – 07.09.2011

    No tak, możecie być dumni - jedyny w Polsce szybki tramwaj, nowa zajezdnia, wymiana taboru (pewnie jako pierwsi, albo jedni z pierwszych pozbędziecie się 105-ek - przynajmniej w klasycznym wyglądzie). Pozdrawiam z Krakowa!

  • Marcin – 08.09.2011

    Oj tam, oj tam. Nie przesadzajcie z tymi 105-kami. Sprawdzają się znakomicie w ruchu miejskim. Pewnie Gdańsk lub Gorzów Wlkp. będzie pierwszy który wycofa konstale. Natomiast moderusy alfa - przynajmniej te będą jeszcze najmniej kilka lat na chodzie.

  • gość – 08.09.2011

    105 miało 50 % otwieranej powierzchni bocznej - niezastąpione w PRL-owskim tłoku!

  • Tomasz Flaga – 08.09.2011

    Nie twierdzę, że 105-tki są złe - odegrały ważną rolę w komunikacji. Chodzi o to, że pozbycie się ich przez jakieś miasto to będzie wydarzenie o dużej wymowie, bo z krajobrazu miasta zniknie najpopularniejszy typ tramwaju.

  • podróżny – 19.09.2011

    Gliwice pozbyły się 105-tek jako pierwsze... i to w koncertowym stylu...

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....