TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Franowo coraz bliżej – MPK Poznań szkoli motorniczych
Marcin Jurczak - Opublikowano: 08.08.2012 20:07:00 3 komentarze
Franowo coraz bliżej – MPK Poznań szkoli motorniczych

Coraz mniej dzieli nas od otwarcia trasy tramwajowej na Franowo. Inwestycja pierwotnie miała być oddana do użytku jeszcze przed Euro 2012, realizacja projektu uległa jednak opóźnieniu. Na nowe torowisko wjechały już pierwsze tramwaje –MPK szkoli motorniczych, przede wszystkim dlatego iż to pierwsza trasa w mieście poprowadzona częściowo w tunelu.

Nowy odcinek rozpoczyna się w miejscu dawnej pętli os. Lecha. Dawniej tramwaje zawracały na pętli lub jechały w kierunku Górnego Tarasu Rataj. Obecnie końcówkę zlikwidowano, pozostając łuk w kierunku GTR i trasę na wprost, w kierunku Franowa. Wjazd na nowy odcinek możliwy jest także od strony Górnego Tarasu Rataj –całe skrzyżowanie torowisk umieszczono pod skrzyżowaniem dróg dla samochodów (ul. Piaśnicka / Chartowo).

Nowością jest tunel

Trasę na odcinku od przystanku Os. Lecha do ul. Kurlandzkiej poprowadzono w tunelu. Przykrycie torów pozwoliło z jednej strony na zwiększenie komfortu dla okolicznych mieszkańców (tunel stanowi izolację przed hałasem), z drugiej wymusiło zwrócenie dodatkowej uwagi na kwestie bezpieczeństwa. W tunelu zlokalizowano dwa przystanki –Piaśnicka Rynek i Piaśnicka / Kurlandzka. Aby zapoznać motorniczych z systemami stosowanymi w tunelu –w tym zabezpieczeniami przeciwpożarowymi i systemami łączności, MPK Poznań podjęło decyzję o rozpoczęciu specjalnych szkoleń. Są one przeprowadzane „własnymi siłami”–przy wykorzystaniu taboru i personelu ośrodka szkolenia.

Ten odcinek zbudowano „w standardzie”szybkiego tramwaju –torowisko jest wydzielone i dopiero na wysokości Centrum Handlowego M1 pojawia się jednopoziomowe skrzyżowanie z drogą dla samochodów. To sprawia, że tramwaje będą tu rozwijać konkretne prędkości –zwłaszcza pomiędzy dwoma przystankami umieszczonymi w tunelu i od strony ul. Szwedzkiej. Problemem może okazać się ciekawość przypadkowych osób. Choć tunel jescze nie został otwarty, były już pierwsze sygnały o pieszych, „zwiedzających”podziemną część nowej trasy. W tunelu zamontowane są czujniki, pozwalające „wykryć”intruza. Każda osoba niepowołana to ryzyko nagłego hamowania tramwaju –system wykrywania przypadkowych osób przekłada się zatem na wzrost poziomu bezpieczeństwa.

Obecnie prawie wszystkie wagony tramwajowe MPK wyposażone są w radiotelefony –umożliwiające uzyskanie łączności z Centralą Nadzoru Ruchu, przyjmującą informacje o awariach, wypadkach i innych zdarzeniach losowych. Łączność z CNR będzie możliwa także w tunelu –dzięki zamontowanej instalacji motorniczy będzie w stanie nawiązać komunikację radiową tak jak w innych częściach miasta. Na przystankach zamontowano interkomy –dzięki nim będzie możliwe będzie nawiązanie rozmowy z dyżurnym ruchu na pętli Franowo. Dyżurny ruchu będzie miał także podgląd na kamery systemu monitoringu.

Na poszczególnych odcinkach tunelu umieszczono sygnalizację świetlną –stanowiącą źródło informacji o zajętości kolejnych odcinków. Tramwaj otrzymuje tu światło „czerwone”lub „zielone”–odpowiednio jako zakaz jazdy i zgodę na przejechanie kolejnego odcinka. Semafory uzupełniono o światło „białe”–oznaczające warunkową zgodę na wjazd. Przed wjazdem do tunelu znalazł się dodatkowy semafor „tunel zamknięty”–w razie występienia zagrożenia możliwe jest zablokowanie wlotu za pomocą wskazań sygnalizacji świetlnej –by kolejne tramwaje z pasażerami nie wjeżdżały na zamknięty odcinek.

W tunelu nie ma ograniczenia prędkości. Motorowy powinien jechać w ramach widoczności, z prędkością która w razie czego umożliwi mu zatrzymanie pojazdu –tłumaczy Krzysztof Chmielina, instruktor prowadzący szkolenie dla motorniczych. Sam przejazd przez tunel to ok. 1,5 minuty –w tym dwa zatrzymania na przystankach.

Teoria plus praktyka

Szkolenie dla motorniczych składa sie z dwóch elementów –części teoretycznej i praktycznej. Na początku skierowano na nie motorniczych z zajezdni Głogowska –to oni obsługiwać mają bowiem pierwsze jazdy z pasażerami po otwarciu trasy (np. linią 16). Niezbędną wiedzę uzyskali także pracownicy Nadzoru Ruchu. Docelowo przeszkoleni zostaną wszyscy motorniczowie. Do 3 sierpnia przeszkolono (teoria + praktyka) ponad 50 prowadzących pojazdy, drugie tyle osób było już po części teoretycznej ale jeszcze przed praktyczną. Każdy z motorniczych musi przejechać przez tunel w obu kierunkach –by poznać układ trasy i stosowane rozwiązania techniczne. Motorniczy musi „przyzwyczaić się”także do innego układu torów –dotychczas nie było w Poznaniu torowisk, na których przeciwne kierunki rozdzielone były betonową ścianą.

Szkolenie teoretyczne trwa dwie godziny, później przychodzi czas na jazdę z instruktorem. Tramwaje (w tym celu wykorzystuje się przede wszystkim szkoleniowe składy 105Na –z dodatkowym fotelem dla instruktora z ośrodka szkolenia umieszczonym obok fotela motorniczego). Składy szkoleniowe wjeżdżały do tunelu także parami –by zwrócić uwagę na sposób w jaki sygnalizacja świetlna reaguje w przypadku gdy tramwaje jadą jeden za drugim. Obserwacje z pierwszych jazd tramwajów posłużyły m.in. wprowadzeniu poprawek w sygnalizacji świetlnej. Warto pamiętać, że trasa Franowo prowadzi także do nowobudowanej zajezdni tramwajowej. Znajdzie się tu miejsce dla 100, a docelowo nawet 150 pociągów tramwajowych –tory dojazdowe (zatem i tunel) zapewniać muszą odpowiednią przepustowość także w godzinach największego szczytu –porannych wyjazdów czy wieczornych zjazdów.

Kiedy pojazdy z pasażerami pojawią się w tunelu? MPK poinformowało, że jako pierwsze do Franowa dojadą tramwaje linii 16 –trasa ma zostać uruchomiona w sobotę 11 sierpnia, w godzinach popołudniowych (ok. 18).

Dołącz do nas na Facebooku.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Poznań
MPK Poznań
tunel
motorniczy
  • Krispolo – 09.08.2012

    Długo oczekiwana trasa będzie wreszcie otwarta. Dla nas poznaniaków odcinek z tunelem stanowi namiastkę metra.

  • Combino – 09.08.2012

    Ciekawa rzecz z obsługą,bo w Krakowie OIDP 105-ki mają zakaz wjazdu do tunelu ;)

  • MTA – 18.08.2012

    W Krakowie to w ogóle wszystko jest na głowie postawione. Tunel KST jest zaprojektowany i wykonany pod bezpieczną jazdę 60 km\h, ale nasi musieli "wyjść przed szereg" w negatywnym tego słowa znaczeniu i przywalili ograniczenie 30 km\h (szkoda, że nie 10 od razu)... w ten sposób stawiając pod znakiem zapytania sensowność 300 mln inwestycji...

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....