TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Jesteś tutaj: Infotram / Producenci / FPS na Trako 2007 
FPS na Trako 2007
Karol Wach - Opublikowano: 13.11.2007 11:20:22 1 komentarz
FPS na Trako 2007

Jedynym fizycznie zaprezentowanym na gdańskich targach TRAKO 2007 tramwajem był produkt poznańskiej Fabryki Pojazdów Szynowych –118N „Puma”. Oprócz tego pojazdu w ofercie firmy znajdują się jeszcze wagony –znane już z warszawskich ulic –123N. Niestety takiego tramwaju w Gdańsku już nie zobaczyliśmy.

Fabryka Pojazdów Szynowych powstała w 1997 roku na bazie Fabryki Lokomotyw i Wagonów HCP. W ofercie spółki, oprócz interesujących nas w sposób szczególny tramwajów, znajdują się także wagony osobowe, wagony przemysłowe –wagonetki. Firma zajmuje się ponadto naprawą i przebudową wagonów oraz części do nich.

118N „Puma”

Tramwaj 118N został, jak twierdzą przedstawiciele producenta, skonstruowany z myślą o polskich przewoźnikach. Liczą oni, że już niebawem pojazd znajdzie nabywców w kraju. Nie wykluczają jednak możliwości sprzedaży swojego produktu zagranicę. Wydaje się jednak, że są to jak na razie jedynie pobożne życzenia. Żaden bowiem tramwaj 118N nie jeździ nawet w polskim mieście. Droga do podbicia polskiego rynku przez „Pumę”nie jest więc wcale taka prosta. Do zagranicznych przewoźników jest ona jeszcze dłuższa i wyboista. Pierwszy krok do zdobycia kontrahentów został już zrobiony. Jak wspomnieliśmy wcześniej, FPS jako jedyna zaprezentowała się na wystawie taboru, dzięki czemu potencjalni nabywcy mogli zobaczyć pojazd, a nie model czy folder reklamowy. Właśnie za to posunięcie należą się poznańskiemu producentowi duże brawa. Wśród oglądających „Pumę”byli m.in. Prezesi Tramwajów Warszawskich - Krzysztof Karos, czy MPK Kraków –Julian Pilszczek.          

       

Konstrukcja tramwaju 118N była już opisywana na łamach portalu InfoBus. Warto jednak raz jeszcze zgłębić nieco jej tajniki. Zdaniem przedstawiciela producenta jest to pojazd nowoczesny, spełniający wszystkie wymagania jakie aktualnie obowiązujące przepisy stawiają pojazdom komunikacji miejskiej (tzw. komunikacji publicznej bliskiego zasięgu). „Puma”to konstrukcja niskopodłogowa, trójczłonowa. Poszczególne człony połączono przegubowo. Według zapewnień producenta tramwaj gwarantuje wysoki poziom komfortu i bezpieczeństwa podczas podróżowania. Wpływ na to mają zastosowane przy budowie pojazdu materiały niepalne, bądź tam, gdzie było to konieczne, trudnopalne o ograniczonej emisji dymu i związków szkodliwych, zderzaki pochłaniające energię, czy okna ze szkła hartowanego, które można łatwo zbić w celu ewakuacji pasażerów. Ponadto 118N posiada wysokosprawny układ hamulcowy. Na komfort jazdy wpływ mają niewątpliwie wygłuszone w dużym stopniu wnętrze, charakteryzujące się dobrą izolacją akustyczną i termiczną. Dla wygody pasażerów pojazd wyposażono w nowoczesny system informacji wizualnej i dźwiękowej, co nie powinno jednak dziwić –są to bowiem standardy w nowoczesnych pojazdach szynowych. A przecież ambicją FPS była budowa takiego właśnie tramwaju. Przy obecnie stosowanych rozwiązaniach ważny jest także komfort pracy motorniczego. Minęły już bezpowrotnie czasy pulpitów rodem z konstalowych „stodwójek”. Dlatego też „Puma”wyposażona została w ergonomiczny pulpit, mikroprocesorowe sterowanie, system monitoringu i klimatyzację. Niestety ta ostatnia została zamontowana tylko w kabinie prowadzącego pojazd, co wydaje się być minusem poznańskiego tramwaju. Coraz częściej bowiem przewoźnicy zaczynają myśleć (czy wręcz kupować - patrz chociażby warszawskie tramwaje 121N, wyprodukowane przez PESA Bydgoszcz) o pojazdach w pełni klimatyzowanych, a więc wyposażonych w system klimatyzacji przedziału pasażerskiego. Producent zwraca także uwagę na fakt, że wszystkie materiały wykorzystane przy budowie tramwaju 118N nadają się do wtórnego wykorzystania lub też wyroby z nich wytworzone mogą być bezproblemowo składowane na wysypiskach.

Trudno mówić o wadach nowego produktu z Poznania. Tzw. choroby wieku dziecięcego wyjdą dopiero wówczas, gdy „Puma”rozpocznie regularne jazdy z pasażerami. Tak było właśnie z wagonem wyprodukowanym przez bydgoską PESĘ –120N. To właśnie te dwa pojazdy są najczęściej porównywane. Można żałować, że podczas TRAKO 2007 nie doszło do bezpośredniej konfrontacji, dwóch chyba najciekawszych obecnie, polskich tramwajów. Zdania na temat wyższości jednego nad drugim są podzielone. Także podczas samych targów dało się słyszeć głosy zarówno zwolenników, jak i przeciwników „Pumy”. Wydaje się, że wizualnie nieco ciekawiej prezentuje się PESA. Sprawia wrażenie tramwaju bardziej nowoczesnego, europejskiego. Być może wpływ na to ma również malowanie, na jakie zdecydował się Cegielski. Tramwaj 118N przypomina bowiem konstalowskie „stoszesnastki”, które już od kilku lat kursują po Warszawie. Pewnie dlatego, że „Puma”została zaprojektowana pod kątem przetargu właśnie dla Tramwajów Warszawskich. Kolorystyka 120N i jej „agresywna”sylwetka ściany przedniej robią na autorze niniejszego tekstu nieco lepsze wrażenie. O szczegółach technicznych tego pojazdu pisaliśmy już na łamach InfoBusa przy okazji prezentacji przygotowanej przez Tramwaje Warszawskie, a wrócimy jeszcze w najbliższym czasie, kiedy to przybliżymy ofertę PESY na Trako 2007.

Charakterystyka techniczna tramwaju 118N

Szerokość toru                                                      1 435 mm

Skrajnia kinematyczna                                         wg PN-K-92008

Długość całkowita tramwaju ze zderzakami        30 600 mm

Szerokość pudła                                                    2 400 mm

Wysokość ostoi nad główką szyny                      240 mm

Wysokość sprzęgu nad główką szyny                 540 mm

Wysokość osi zderzaka nad główką szyny          810 mm

Wysokość podłogi nad główką szyny:

w wejściach                                                             300 mm

w przedsionkach                                                    360 mm

nad wózkami tocznymi                                          440 mm

nad wózkiem napędnym                                       580 mm

nad sprzęgami                                                        800 mm

Procent niskiej podłogi                                          67%

Szerokość prześwitu drzwiowego:

Drzwi dwuskrzydłowe - 3 szt.                               1 300 mm

Drzwi jednoskrzydłowe - 2 szt.                             700 mm

Drzwi części pasażerskiej                                     odskokowo-przesuwne

Napęd drzwi                                                           BODE - RAWAG

Okna                                                                        klejone

Liczba miejsc siedzących                                      82

Liczba miejsc stojących (1 osoba/0,2m2)            132

Masa pustego tramwaju                                      36000 kg

Masa tramwaju                                                      51260 kg

Maksymalna prędkość konstrukcyjna                 70 km/h

Wózki napędowe                                                   2 szt.

Przekładnia napędowa                                         produkcji BUMAR + KOMAG

Wózki toczne                                                           2 szt.

Koła średnica (nowe/zużyte), szerokość obręczy w mm           590/530/95

System hamulca                                                     firmy KNORR-BREMSE

Silnik trakcyjny asynchroniczny                           EMIT - Żychlin, STDa 250-4A

Moc znamionowa silnika trakcyjnego                 95 kW

Bateria akumulatorów                               Ni/Cd FNC 2403HR technologia włóknista

Pojemność baterii akumulatorów                        220 Ah

Układ sterowania i napędowy                              IEL Warszawa

Przetwornica statyczna                                        MEDCOM Warszawa

Kategoria konstrukcyjna, do której należy nadwozie tramwaju          P IV

Przewidywany okres eksploatacji wagonu          30 lat

123N

Drugim pojazdem znajdującym się w ofercie Cegielskiego jest jednoczłonowy tramwaj wysokopokładowy 123N, który na co dzień można zobaczyć na stołecznych torowiskach. Niestety takiej możliwości nie mieli zwiedzający wystawę taboru na targach TRAKO. Jak mówią przedstawiciele producenta, konstruując ten pojazd myśleli o komforcie podróżnych przy zachowaniu maksymalnie wysokich parametrów technicznych i jakościowych. Trudno jednak mówić o całkowitym komforcie w przypadku tramwaju, do którego trzeba wchodzić pokonując schodki. Pojazdem przyjaznym nie nazwą go ani osoby starsze, ani niepełnosprawne, ani matki z wózkami. Jak słusznie jednak zauważył producent polityka polskich przedsiębiorstw tramwajowych jest często nastawiona na zakup pojazdów tanich, również w eksploatacji, a jednocześnie bezpiecznych i w miarę wygodnych. A taki właśnie jest, zdaniem producenta, tramwaj 123N. W pojeździe zastosowano m.in. wyłożenia poliestrowe, nowoczesne oświetlenie, czy wreszcie wygodne siedzenia. Jak wspomnieliśmy wcześniej w obecnie produkowanych tramwajach standardem jest system informacji pasażerskiej, którego nie zabrakło również w wagonach 123N. Drzwi pojazdu są obrotowo –wychylane, z dużym prześwitem korzystnie wpływającym na cyrkulację pasażerów. Jak twierdzi producent dużo uwagi przy budowie pojazdu poświęcono bezpieczeństwu pasażerów. Pudło wagonu wykonane zostało ze stali o podwyższonej wytrzymałości, dzięki czemu w trakcie kolizji możliwe jest szybkie usunięcie uszkodzonych elementów. Ponadto czoła pudła wagonów zbudowano na szkielecie stalowym, na którym umiejscowiono zderzaki pochłaniające energię.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Trako
FPS
Cegielski
Tramwaje Warszawskie
Gdańsk
  • Mib – 24.11.2007

    Po Warszawie jeżdżą tramwaje 120N, nie 121N! 121N są w Elblągu i sa o 2 segmenty krótsze!

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....