TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Fabryka Pojazdów Szynowych chce wrócić na rynek tramwajowy
INFOTRAM Karol Wach - Opublikowano: 29.10.2012 14:35:26 7 komentarzy
Fabryka Pojazdów Szynowych chce wrócić na rynek tramwajowy

Poznańska Fabryka Pojazdów Szynowych chce wrócić na rynek tramwajowy. Mamy już koncepcję nowego wagonu, całkowicie niskopodłogowego –powiedział nam Maciej Głowiński, Kierownik Działu Konstrukcji w FPS. Jak się dowiedzieliśmy to projekt odpowiadający współczesnym trendom, wagonu całkowicie niskopodłogowego, z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi. Przypomnijmy, że dotychczas w FPS powstał tylko jeden wagon z niską podłogą. To Puma, której nie udało się sprzedać żadnemu przewoźnikowi. Wagon jakiś czas temu zakończył jazdy w MPK Poznań. Występował tam gościnnie na zasadzie wyposażenia. Tramwaj spisywał się bez zarzutów –mówi Maciej Głowiński. Wypożyczenie do MPK Poznań traktowaliśmy jako testy naszego pojazdu. Zebraliśmy doświadczenia, które wykorzystamy przy produkcji kolejnych wagonów tramwajowych –dodaje. Dzięki przeprowadzeniu jazd z pasażerami w Poznaniu producent mógł rzeczywiście zebrać uwagi na temat swojego produktu. Jakie są zatem wnioski? Wiemy, że w Pumie było dość ciasno –mówi Maciej Głowiński. Przejścia były zbyt wąskie –dodaje. Jak zaznacza jednak producent wystrój i układ wnętrza pozostaje w gestii zamawiającego. Wszystko jest do ustalenia –mówi Maciej Głowiński.

Dodatkowo, zdaniem Kierownika Działu Konstrukcji w FPS, mankamentem Pumy mogły być wewnętrzne stopnie. Ma to jednak również swoje plusy. Udało nam się uzyskać podłogę bez fal. Moim zdaniem to plus, a nie minus wagonu tramwajowego –mówi Głowiński. Niestety dla FPS dzisiejszy rynek stawia nieco inne wymagania. FPS jest gotowa. Jest tylko jedno „ale”. Nie wiadomo kiedy prototyp nowego wagonu poznańskiej fabryki ujrzy światło dzienne. To zależy, czy znajdzie się chętny na nasze pojazdy –mówi nam Maciej Głowiński. Zdobycie zamówienia znaczenie przyśpieszyłoby powstanie niskopodłogowego wagonu w FPS. A tak jest to na razie wszystko w fazie projektowej. Być może wygraną w jakimś przetargu zagwarantuje konsorcjum z innym, niewykluczone, że zagranicznym producentem. Takiej ewentualności nie zaprzeczają przedstawiciele producenta. O szczegółach jednak nie chcą mówić. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy rozmowy o współpracy trwają. Przypomnijmy, że tramwajowy dorobek FPS w ostatnich latach jest niewielki. Oprócz Pumy w Poznaniu powstało 30 wysokopodłogowych wagonów 123N dla Tramwajów Warszawskich.

Tramwaje w FPS traktowane są chyba jednak nieco w kolejowych. To nasz podstawowy profil produkcyjny –nie ukrywa Maciej Głowiński. Trzeba też zaznaczyć, że konkurencja na polskim rynku tramwajów jest zdecydowanie większa niż na rynku wagonów. To też nie sprzyja rozwojowi kolejnych konstrukcji. A co dalej z Pumą? Jeszcze kilka miesięcy temu wydawało się, że wagon już nigdy nie ruszy. To chyba jednak zbyt pochopny wyrok skazujący ten wagon na zagładę. Obecnie znajduje się on w hali FPS, gdzie został doprowadzony do stanu używalności.   
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
FPS
Puma
Poznań
  • jatal – 29.10.2012

    Jako podsumowanie merytoryczne wypowiedzi wystarczy chyba zadać tylko jedno pytanie - dlaczego tramwaj który "spisywał się bez zarzutu" trzeba było "doprowadzać do stanu używalności"?

  • kierowca bombowca – 29.10.2012

    Dlaczego? Bo rozleciał się układ sterowania (jego elektronika) stworzony przez zewnętrzny zespół, który w międzyczasie ... też się rozleciał i bubla nie było komu naprawić. Ciekawe, kto to teraz zrobił?

  • kierowca bombowca – 29.10.2012

    W przeciwieństwie do rynku tramwajowego, jako jedyny w gruncie rzeczy producent wagonów FPS ma w Polsce pozycję niezagrożoną i tym segmentem rynku pojazdów szynowych fabryka powinna się zajmować zamiast topić środki w wątpliwej przyszłości 'tramwajowej'.

  • Krakus – 30.10.2012

    Tramwaj spisywał się bez zarzutów –mówi Maciej Głowiński. - uśmiałem się jak norka po tym tekście :D

  • kierowca bombowca – 30.10.2012

    @Krakus: przy rewelacjach M. Głowińskiego można się zs..ać ze śmiechu. Tramwaj spisywał się bez zarzutu, bo bodaj przez min. 9 miesięcy stał w zajezdni Forteczna, a potem - by poruty nie było, gdy Newag-Modertrans przytaskał swój prototyp, FPS skrzętnie schowała Pume w swojej hali produkcyjnej. Dr.Ozda się kłania - śmiechu warte!

  • sihi – 03.11.2012

    Probujcie sprzedac do Daugavpils - Lotwa.

  • wromotorniczy – 04.11.2012

    Wymienić elektronikę na sprawdzoną, np. Medcom i taką stosować w nowszych konstrukcjach. Nie wszystko musi powstać w tramwaju od zera w FPS. Mimo wszystko życzę FPS-owi powodzenia w uruchomieniu nowego tramwaju. Zawsze to konkurecja dla Solarisa, Pesy i Newag-u. Ceny mogą dzięki temu zjechać i tramwaj od jakiegokolwiek producenta stanie się bardziej dostępnym.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....