TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Estetyka francuskich linii tramwajowych
Jacek Pudło - Opublikowano: 10.09.2012 19:53:01 5 komentarzy
Estetyka francuskich linii tramwajowych

Ostatnie lata przyniosły szereg tramwajowych inwestycji we Francji. Nowe trasy łączyło jedno –w każdym wypadku szczególny nacisk położono na estetyczne wkomponowanie trasy w tkankę miejską. Wszystkie elementy składowe inwestycji, traktowane w Polsce po prostu jako przemysłowe prefabrykaty budowlane, potraktowano jako części harmonijnej całości.

Pierwszym elementem, do którego we Francji przykłada się szczególną uwagę, jest wygląd torowiska. Linie wytyczane są w ramach już zagospodarowanej zabudowy, stąd popularne są torowiska poprowadzone w jezdni. Wówczas są one pokrywane kostką lub betonem z płytkimi wyżłobieniami. W wypadku przebiegu linii przez deptak, torowisko jest na równym poziomie z sąsiadującym chodnikiem lub placem, a gdy sąsiaduje z jezdnią, to oddziela je niski, ale zauważalny krawężnik. Nie mniej jednak wszędzie, gdzie to tylko możliwe, podkłady lub podbudowę bezpodsypkową zakrywa się starannie utrzymaną zieloną darnią. Wyasfaltowane są przystanki, nie mniej jednak trawiaste torowisko znajduje zastosowanie wszędzie, gdzie to tylko możliwe.

Kwestią, która w Polsce jest ignorowana, a we Francji ma ogromną wagę, jest sposób podwieszenia sieci trakcyjnej. Słup trakcyjny traktuje się jako element estetyki i stylu ulicy. Stąd też bardzo popularne są proste i smukłe konstrukcje, o przekroju rurowym lub dwuteowym. Cienkie słupy ustawiane są tak rzadko, jak to tylko możliwe. Tam, gdzie zapewni to odpowiedni efekt wizualny, odsuwa się je daleko od jezdni, ustawia pomiędzy drzewami, bądź umiejscawia w pasie międzytorza. Bardzo popularne są wysięgniki, obowiązkowo pojedyncze, zapewniające minimalizację liczby słupów. W wypadku, gdy sieć może być zamocowana do ścian budynków, rezygnuje się ze słupów. Widocznie kotwy ścienne nie wywołują we Francji panicznej reakcji mieszkańców.

 

Aby zminimalizować „efekt pajęczyny”, sieć trakcyjna jest płaska, bez kompensacji. Ilość przewodów i linek rozwieszona w powietrzu jest tak mała, jak to tylko możliwe. Wszystko po to, aby nie zasłaniać elewacji budynków. Jeśli jednak obiekty budowlane w sąsiedztwie torowiska mają ponadprzeciętne walory architektoniczne, to z sieci trakcyjnej rezygnuje się w ogóle, a system zasilania umieszczany jest w torowisku. To flagowy przykład tego, jak we Francji estetykę miejską przedkłada się nad przesadną minimalizację kosztów budowy. Za istotniejsze od kilku-kilkunastoprocentowej oszczędności uznaje się zachowanie oryginalnych walorów wizualnych miasta.

Ważnym aspektem francuskich linii tramwajowych jest zastosowanie niestandardowych rozwiązań architektonicznych w obrębie miejsc zatrzymania pojazdów. Projekty wiat przystankowych są niejednokrotnie zindywidualizowane i zrealizowane w nowoczesnym stylu, ze szkła i stali, obowiązkowo w szarej lub srebrnej kolorystyce, bez barwnych udziwnień. Popularnym elementem architektonicznym są też łuki i portale, nadające przystankom oryginalności i specyficznej formy przestrzennej.

Wszystkie elementy dotyczące torowiska, słupów, sieci trakcyjnej i zasilania z torowiska uzupełnione są oryginalnym designem tramwajów, dzięki czemu każde z miast posiada swoje, niepowtarzalne pojazdy. Schematy malowań są również różnorodne –od rudego, metalicznego lakieru, poprzez żółty z ukośnymi, czerwonymi pasami dodającymi dynamizmu, aż do bieli cieniowanej szarymi plamkami.

W rezultacie, linia tramwajowa we Francji staje się ze zwykłego środka transportu, doskonale wkomponowanym w sieć uliczną i tkankę miejską szkieletem systemu transportowego, przyjaznym zarówno dla pasażera, jak i dla ludzkiego oka.

 



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
torowisko
Francja
  • Jerzy_CZ – 11.09.2012

    Wydaje mi się, że autor po raz pierwszy zobaczył na zdjęciach tramwaj w Europie Zachodniej i niezłe go to powaliło :) Trawiaste torowiska nie tylko dobrze wygłądają, ale przede wszystkim potrafią niezłe obniżyć poziom hałasu jadącego po nim pojazdu. Ale budowa oraz utrzymanie w super wygłądzie coś kosztuje. Zamocowanie przewodów i zawiasów do ścian budynków jest bardzo stare oraz bardzo znane np. też z Czech, zarówno jak estetyczne słupy sieci trakcyjnej (ciąg tramwajowy Ohrada - Palmovka w Pradze lub rejon przystanku Fügnerova w Libercu). Tramwaj bez górnego przewodu zasilającego jest już dosyć kosztowny ekstrem.

  • th – 11.09.2012

    Co ciekawe - gdy u nas odchodzi się od podwieszania trakcji do budynków - w Europie stosuje się je nadal i to na nowych liniach. Z polskiego punktu widzenia dziwnie to wygląda (szkoda, że dziwnie), gdy sieć przypięta jest do nowego bloku.

  • kszyszek – 11.09.2012

    A przecież w Częstochowie na nieistniejącej już linii 2 na Starym Rakowie sieć trakcyjna była przymocowana do budynków.

  • czytelnik – 11.09.2012

    Wydaje mi sie, ze w Gliwicach Tramwaje Slaskie napotkaly na dodatkowe koszta zwiazane z obowiazkiem usuniecia elementow podwieszenia sieci zamocowanych do budynkow. Wydaje mi sie, ze gdzies o tym czytalem, ale niestety nie potrafie podac zrodla... Zreszta na Slasku to dosc popularne... Mnozyc moznaby tez przyklady kiedy na wniosek mieszkancow taki element jest zastepowany okazalym (mniej szpecacym krajobraz???) slupem...

  • badacz xx – 12.09.2012

    W Szczecinie w efekcie budowy dodatkowych skrętów Brama Portowa (historyczna) niestety została mocno odrutowana... Trakcja podobno przenosi drgania na budynki, prawda to czy mit? celowy? (producentów słupów?) a przecież można założyć jakieś amortyzatory drgań...

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....