TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Elbląg nie skorzysta z unijnej pomocy?
InfoRail - Opublikowano: 11.04.2016 12:47:16 15 komentarzy
Elbląg nie skorzysta z unijnej pomocy?

Poseł Jacek Protas apeluje do Ministra Rozwoju o podjęcie działań, które wpłynęłyby na poprawę stanu miejskiej infrastruktury komunikacyjnej. To, zdaniem parlamentarzysty, od kilku lat jest jednym z najpilniejszych wyzwań stojących przed samorządami polskich miast.

W interpelacji czytamy, że przez ostatnie lata dzięki dostępności funduszy unijnych z programów operacyjnych Infrastruktura i Środowisko oraz Rozwój Polski Wschodniej (na lata 2007-2013), a także regionalnych programów operacyjnych polskie miasta przy wsparciu działań samorządów innych szczebli oraz pomocy rządowej dokonały dużego postępu w zakresie budowy i przebudowy dróg wraz z infrastrukturą towarzyszącą, rozwoju sieci tramwajowych, wymiany i unowocześnienia taboru autobusowego oraz tramwajowego.

W nowej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020 Polska będzie nadal największym beneficjentem funduszy unijnych, w tym środków zewnętrznych na rozwój miejskiej infrastruktury komunikacyjnej. Doświadczenie polskich samorządów i skuteczność z jaką wykorzystywały do tej pory wsparcie europejskie pozwalają sądzić, że kolejne lata przyniosą realizację wielu kluczowych przedsięwzięć komunikacyjnych.

Nie oznacza to jednak, że fundusze unijne w całości pokryją potrzeby inwestycyjne ośrodków miejskich. Komisja Europejska kierując się przyjętą ?Strategią Europa 2020? dokonała koncentracji środków w pewnych obszarach terytorialnych i tematycznych, obejmując mniejszym wsparciem inne działania. Przykładem takiego obszaru jest m.in. sektor transportu miejskiego w ośrodkach regionalnych niebędących stolicami województw, który został wyłączony z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Programu Polska Wschodnia. Co prawda możliwość wsparcia takich inwestycji zakładają regionalne programy operacyjne, jednak są to środki niewystarczające w stosunku do planowanych inwestycji. Taka sytuacja występuje między innymi w Elblągu, który posiada rozbudowaną sieć tramwajową i przygotowaną dokumentację dla planowanych inwestycji. Przy obecnym poziomie możliwego wsparcia unijnego ten kluczowy ośrodek gospodarczy województwa warmińsko-mazurskiego nie będzie miał możliwości kompleksowej realizacji miejskich projektów transportowych.

Krytyczne uwagi co do formuły wsparcia w ww. programach dotyczące obszaru transportu miejskiego były zgłaszane przez środowisko samorządowe m.in. przez Związek Województw RP. Jednak w ostatecznej wersji ww. programów wnioskowane zmiany nie zyskały akceptacji Komisji Europejskiej.

Polska jako jedno z największych państw i gospodarek Europy po ponad ?dekadzie? funkcjonowania w strukturach Unii Europejskiej posiada potencjał, aby niwelować różnice w dostępności do środków zewnętrznych poprzez zapewnienie krajowych instrumentów wsparcia dla samorządów. Aby zapewnić zrównoważony rozwój obszarów miejskich takim kierunkowym programem wsparcia powinien być objęty sektor transportu miejskiego, zwłaszcza w zakresie rozwoju niskoemisyjnego transportu, w ośrodkach regionalnych wyłączonych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz programu Polska Wschodnia na lata 2014-2020.

Lukę w możliwościach pozyskiwania funduszy zewnętrznych na rozwój infrastruktury miejskiej mogłyby pokryć, zdaniem posła Protasa, dedykowane tym miastom środki z Polskiego Funduszu Rozwoju, którego utworzenie zapowiada wicepremier Mateusz Morawiecki. Innym rozwiązaniem jest specjalny program na wzór Narodowego Programu Budowy Dróg Lokalnych prowadzony przez jedno z ministerstw.

Kolejna perspektywa unijna (po roku 2022) wymagać będzie większego zaangażowania środków krajowych i większą odpowiedzialność instytucji narodowych za wspieranie i stymulowanie inwestycji samorządowych. Polska osiągając poziom rozwoju zbliżony do państw ?starej UE? będzie musiała wypracować własny model wsparcia strukturalnego obszarów, wcześniej dofinansowywanych funduszami unijnymi. Warto duże, pilotażowe programy infrastrukturalne rozpoczynać już w najbliższych latach, aby przygotować się do tego wyzwania.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Elbląg
  • www – 12.04.2016

    A dlaczego Elbląg miałby nie skorzystać z środków UE? W starej perspektywie Elbląg chyba też nie korzystał, podobnie jak Gorzów Wielkopolski. Z drugiej strony Grudziądz zrobił modernizację sieci. Według mnie decyduje wola, a nie jakieś zapisy, które są pochodną woli. Oby ktoś dopilnował, żeby modernizacje sieci tramwajowych były możliwe we wszystkich ośrodkach, bez preferowania jednych kosztem drugich.Inna sprawa, że pieniądze z UE w dużo większym zakresie powinny pójść na przysłowiową "prowincję" w każdym województwie, inaczej niż miało to miejsce ostatnio. Nikt mnie nie przekona, że Białystok, Kielce, Lublin, Olsztyn czy Rzeszów musiały czy będą musiały kupować autobusy z pieniędzy UE. Dlaczego te środki nie mogły/mogą iść na faktyczny rozwój komunikacji w mniejszych miastach, czy też komunikacji na "prowincji". Ile autobusów z UE samorządy kupiły dla potocznych pks-ów?Kupowanie autobusów dla miast wojewódzkich to jednak głupota. Rozumiem budowę i rozwój tramwajów, czy trolejbusów, jako środków ekologicznych i zastępujących autobusy. Ale wydawanie środków na wymianę autobusów tam gdzie one jeżdżą i do miast które na to stać? To nie ma sensu, bo autobusy w tak dużych ośrodkach powinny być pozyskiwane w przetargach na obsługę linii albo kupowane z własnych środków. Na dodatek firmy miejskie zarabiają na jeździe autobusami, które zostały kupione z środków UE. Bilety w wyżej wymienionych miastach wojewódzkich są za darmo?Ależ skądże! To jest niby ok?Pieniądze z UE powinny iść tam gdzie komunikacja jest słaba albo teraz w ogóle nie istnieje. Duże miasta powinny dostać kijek, a nie marchewkę.

  • Obserwator – 12.04.2016

    Hipokryzja. Programy negocjowane były przez rząd PO-PSL. Poseł jako ówczesny Marszałek województwa miał wpływ rownież na ich zawartość, w tym rzeczone wykluczenia...

  • Kuba – 13.04.2016

    Elbląg trochę pokorzystał z funduszy UE. Wyremontowany trasy tramwajowe w ciągu DW503 m.in. ulice Browarna (dwutor i jezdnia 2x2 na odc. Obrońców Pokoju-Trasa UE), Plac Słowiański, Robotnicza. Zbudowano nową trasę w ciągu ulicy Ogólnej na Zawadzie. Przebudowa trasy do pętli Saperów, zbudowanie rozjazdów do planowej trasy 12 Lutego. Robi się dużo, ale jest to tak naprawdę mało. W 1999r. Elbląg i Olsztyn to były dwa takie same ośrodki. Niewiadomo dlaczego nie postąpiono tutaj tak jak z Zieloną Górą i Gorzowem czy Bydgoszczą i Toruniem. Zrobiła się duża asymetria między tymi dwoma miastami. A tak naprawdę to Elbląg był większym ośrodkiem. Fabryki Alstomu, port zalewowy, położenie przy ważnych szlakach drogowych (E28 Kaliningrad-Berlin, E77 Gdańsk-Warszawa-Budapeszt) i na szlaku OstBahnu (Kaliningrad-Malbork-Berlin). Przy takim położeniu to Olsztyn jest pipidówą, niestety.Teraz najważniejszymi inwestycjami w Elblągu jest przebudowa ul. Grunwaldzkiej, aby w końcu Pesy (121N) dojechały do Dworca PKP i budowa torowiska w ciągu al. Armii Krajowej i 12 Lutego aby ładnie spiąć sieć i żeby tramwaje jeździły szybciej od autobusów.Inaczej by było gdyby Elbląg był w Pomorskim, Gdańsk podszedł by do niego partnersko. Gdynia to inna sytuacja, oni się nie starają o fundusze co jest bardzo przykre, bo przy dynamicznym Gdańsku w Gdyni nic się nie dzieje i nawet o to nie walczą.

  • allensteiner – 13.04.2016

    Kuba skąd ty się urwałeś człowieku. Pokaż mi jakikolwiek rocznik statystyczny w powojennej historii kiedy Elbląg był równy w populacji Olsztynowi.obecnie jest to ok. 55.tys mieszkańców różnicy. Nawet za wuja Adolfa i wcześniej to Olsztyn był stolicą jednej z dwóch pruskich rejencji, odpowiadającej obszarem mniej więcej dzisiejszemu województwu, chociaż przed wojną Elbląg był bardziej rozwiniętym ośrodkiem przemysłowym ale wojna a raczej "wyzwoliciele-gwałciciele" ze wschodu wszystko złupili lub wywieźli cały potencjał Elbląga na furmankach do siebie jako podarki od Polaków i jak to mówią Czesi "to se ne vrati" . Jeśli chcesz polemizować z argumentami innych to racz nie ściemniać przytaczając dane statystyczne. Po drugie dzielenie władzy w województwach pomiędzy dwa ośrodki to chyba ewenement klasy światowej, Wszędzie wprowadziło to szeroko znane animozje i wszelakiej maści waśnie między "stolicami" nie bardzo to służy zintegrowaniu mieszkańców i współpracy. Po trzecie jeśli uważasz że Gdańsk po partnersku traktuje podległe sobie powiaty to może popytaj mieszkańców Słupska jak hojnie wspiera ich Gdańsk ,chociaż może dla ciebie Słupsk to nie ta liga co Elbląg w końcu to tylko 102 tysie vs. 123 Elbląga ale skoro dla ciebie 55 tysi różnicy jest niczym więc ja uważam że nie wybijacie się ponad Słupsk. Domyślam się że piszesz te bzdety o podziale władzy będąc pod zauroczeniem głupot pisanych przez niejakiego Eurotrama vel. Końbino który na różnych forach propaguje taki pomysł gdyż jak to nieraz przyznał Olsztyn mu nie bardzo "leży".

  • allensteiner – 13.04.2016

    Może wszystkie województwa niech dokonają władzy pomiędzy dwa ośrodki na początek proponuję Pomorskie Eurotram oddasz troszkę władzy dla Słupska? Wy tam w gdańsku lubicie dzielić innych. Tylko nie wyjeżdżaj mi zaraz jaka to liga ten twój Gdańsk jak kiedyś , bo dla mnie twoje miasto kojarzy się tylko z politykami najmarniejszego gatunku tzw. "chwastami polityki polskiej" albo aferzystami i specami od przekrętów typu amber gold.

  • Danziger – 13.04.2016

    Proszę sobie tu darować komentarze polityczne. Polityków rozliczajmy z tego co robią a nie za to, z którego miasta pochodzą. Ja za swoich akurat się nie wstydzę. Mnie Olsztyn dobrze się kojarzy, bo co do zasady nie mam uprzedzeń, lubię innych i cieszę się z ich sukcesów.

  • Combino – 13.04.2016

    @Allensteiner,właśnie widać jak g... wiesz o niektórych tematach; Olsztyn dopiero w 1967 przegonił Elbląg pod względem ludności (nagły skok o 20k,musieli coś przyłączać na potęgę).Poza tym drugim ośrodkiem w naszym województwie (a i tak procentowo znacznie mniejszym od Gdańska niż Elbląg od Olsztyna) jest Gdynia. A Słupsk niestety spadł już poniżej 100k, czyli już są jakieś 20k za Opolem czy Zieloną Dziurą... więc tam już nie ma co umieszczać; to już prędzej Częstochowa ma spore podstawy,by domagać się czegoś takiego w woj. śląskim. I zajmij się lepiej tym swoim miasteczkiem szuwarowo-bagiennym,bo Gdańsk to dla niego i dla Ciebie o kilka poziomów za wysoka liga (a Twoje skojarzenia tylko potwierdzają moją wcześniejszą tezę żeś niedouk ;)

  • pafawag – 14.04.2016

    [komentarz usunięty, powód: -]

  • Combino – 14.04.2016

    [komentarz usunięty, powód: -]

  • Nevalo 5.tej generacji – 14.04.2016

    @PafawagPrywatne wycieczki nad morze ? Adminie ustaw go do pionu.

  • allensteiner – 14.04.2016

    Panie Końbino Gdyni celowo nie brałem pod uwagę bo to miasto nigdy nie miało takich aspiracji żeby być jakąś stolicą a już nie daj boże rządzić Gdańskiem. Powojenne zdobycze terytorialne Olsztyna to takie metropolie jak wsie (w tamtych czasach) Jaroty, Gutkowo czy Dajtki. Te drugie liczyło wtedy kilkuset mieszkańców reszta bez znaczenia. Więc to rzeczywiście gruby skok. O swojej lidze wspominasz już od kilku lat więc już nie szczekaj w koło Macieju bo już cała Polska wie że twój zapyziały Gdańsk blaskiem przyćmiewa wszystkie światowe metropolie a wszyscy bogacze tego świata stoją w kolejce aby go od ciebie odkupić. Chyba ci funkcyjne od.....ło że tak się zawsze przechwalasz tą swoją ligą a prawda pewnie jest taka że przybyłeś do tego "mniasta" za chlebem ileś lat temu z jakiegoś zadupia na skraju galaktyki i jesteś typowym gdańskim "słoikiem" .

  • Antek Kaszeba – 14.04.2016

    Hola hola reprezentant prowincjonalnej wschodniopruskiej "stolicy" garnizonu i rejencji grzmi i huczy. Strach nas oblecial ... pewnie wschodnie prusactwo z buta nas nad morzem potraktuje.

  • Combino – 15.04.2016

    @allensteiner: celność ci się utrzymuje na stałym poziomie,czyli ZEROWYM. Urodziłem się Gdańsku i od dziecka jeździłem gdańskim tramwajami (jeszcze jak na liniach były N-ki). Gdańsk może światowych metropolii nie przyćmiewa (choć wystarczy spytać turystów by wiedzieć,że miasto utkwiło im w pamięci),ale pewne prowincjonalne polskie pseudo-metropolie na pewno.Co do Gdyni,to widać jak niewiele wiesz o specyfice mojego regionu,bo Gdynia od początku miała swoje bardzo silne ambicje (od początku,czyli od okresu międzywojennego),a te ambicje ciągną się po dziś dzień i faktycznej chęci współpracy między miastami nie ; zresztą same przykłady (od terminalu kontenerowego przez lotnisko aż po formowanie własnej aglomeracji) i ich opis to byłby elaborat,na który tu nie ma miejsca. Natomiast faktem jest,że Gdynia jest największym miastem spośród tych,które nigdy nie były stolicą województwa (zresztą mówi coś już samo to,że jest większa od 7 z 16 miast wojewódzkich) i zdecydowanie zasługuje na to,by mieć na swoim terenie jakieś jednostki władzy wojewódzkiej.Natomiast wrzucenie przez ciebie Słupska było zabiegiem wyjątkowo perfidnym,bo jakkolwiek to miasto szczyt swojej populacji osiągnęło przed utratą statusu miasta wojewódzkiego,to nawet wtedy ledwo co symbolicznie zgłosiło akces do "stutysięczników",a teraz zjechało do poziomu "-26 tysięcy" w stosunku do najmniejszego w stawce obecnych miast wojewódzkich Opola i już jest po prostu za małe (zresztą za małe było od początku). Tak BTW (w formie ciekawostki znamiennej dla sytuacji tego miasta): nawet jeśli trajtki oficjalnie skasowano po utracie statusu wojewódzkiego, to działania zmierzające do tej operacji zainicjowano jeszcze za czasów wojewódzkich. Zresztą jak spytasz słupszczan na czym im najbardziej zależy,to wśród priorytetów będzie dobra komunikacja z Trójmiastem (czyli najlepiej szybkie regio i dokończenie S6).

  • Kuba – 16.04.2016

    Mnie tu nazwaliście ściemniaczem, a sami co za pieniactwo zrobiliście ze Słupskiem? Ja napisałem samą prawdę i wyraziłem swoje zdanie. Gdynia tak jak koledzy zauważyli ma swoje aspiracje i nawet nie stara się na nowe inwestycje. Trolejbusy na Fikakowo to nie wiadomo kiedy dojadą. A co do Elbląga i Olsztyna to radzę dobrze przeanalizować słupki statystycznie z GUS-u, bo to Olsztyn zaczął wcielać wioski do siebie, a Elbląg żeby nie zostać jeszcze bardziej w tyle zrobił to samo z Dąbrową, Dębicą i Stagniewiem. Pozdrawiam Kuba

  • Kuba – 16.04.2016

    I tak na marginesie co do tematu tramwajowego. Spójrzcie też na to w którym mieście były szybciej tramwaje . Olsztyn 1907, a Elbląg 1895 to już w tym przypadku samo nasuwa się który ośrodek w regionie był większy i ważniejszy. Z mojej strony koniec

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....