TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Ekspansja tramwajów w Augsburgu
Ryszard Piech - Opublikowano: 04.01.2011 15:41:55 10 komentarzy
Ekspansja tramwajów w Augsburgu

W dniu 12 grudnia 2010 roku sieć tramwajowa w Augsburgu została wydłużona o nowy odcinek stanowiący część programu ekspansji tego środka transportu w mieście.

Żadne szanujące się miasto w Niemczech nie może obejść się bez transportu szynowego w tym tramwajowego, zwłaszcza gdy ma średnią wielkość. Właśnie do takich zalicza się liczące przeszło 260 tysięcy położone w Bawarii miasto Augsburg. Pierwszy tramwaj w mieście pojawił się w 1881, i choć w formie tramwaju konnego to jednak pokonywał odległość 16,4 km. Sieć rozwijała się dobrze a dzięki postępowi technicznemu w 1898 roku uruchomiono pierwsze tramwaje elektryczne. W 1908 roku miasto wykupiło dotąd prywatne spółki tramwajowe przejmując 40 wagonów silnikowych, 14 doczepnych oraz 171 pracowników.  Dalsze lata to powolny rozrost systemu i choć działania okresu II Wojny Światowej przyniosły znaczne uszkodzenia systemu, to jednak już w czerwcu 1945 roku przywrócono do ruchu pierwsze odcinki sieci. Lata 60. XX wieku przyniosły zastąpienie linii 5 i 6 przez autobusy, jednak mimo tego pozostała sieć tramwajowa funkcjonowała nadal. W 1977 roku zakończono prace modernizacyjne na głównym węźle Königsplatz. Kolejne lata przynosiły zwiększanie ruchu drogowego, co zaowocowało otwarciem w 1993 roku nowej linii tramwajowej numer 3.  Natomiast nowe millenium przyniosło diametralną zmianę postrzegania tramwaju, który uznano za najlepsze rozwiązanie dla Augsburga. Wynikiem tych zmian stało się przyjęcie w 2006 roku do realizacji ambitnego programu rewitalizacji i rozbudowy sieci tramwajowej w mieście. Program ten zakłada modernizację Königsplatz oraz budowę dwóch nowych linii 5, 6 oraz przedłużenie linii numer 1. Efektem realizacji tego programu stała się inauguracja w dniu 12 grudnia 2010 roku przewozów pasażerskich na liczącej 5,2 km nowej linii tramwajowej numer 6 łączącej dworzec główny przez Königsplatz z położonym na wschód przedmieściem Friedberg West.

Realizacją przewozów miejskich zarówno autobusowych jak i tramwajowych zajmuje się miejska spółka Augsburger Verkehrsgesellschaft mbh (AVG). Szkielet systemu transportowego bazuje na układzie 5 stałych oraz 2 uzupełniających linii tramwajowych, które wykorzystują torowisko o metrowym rozstawie szyn składające się z 43,7 km toru podwójnego. Tramwaje kursują w głównej mierze w takcie 5 minutowym, z dopuszczeniem 10 minutowego taktu poza szczytem oraz 15 minutowego wieczorem. Początkiem roku 2011 ma ruszyć przebudowa Königsplatz, planowane jest również rozpoczęcie budowy przedłużenia linii 1 z obecnej końcówki Lehhausen Neuer Ostfriedhof do dworca kolejowego Hochzoll, bez konkretnej daty ukończenia jest również planowana budowa nowej linii 5 łącząca Rosenaustrasse na linii 3 z pętlą Augsburg West na linii 2, gdzie znajduje się również obszerny parking Park and Ride. Generalnie obszerne parkingi tego typu znajdują się na końcówkach linii 2, 4 i 6, z czego ten na linii 4 (Augsburg Nord) służy również jako dworzec autobusów międzynarodowych, ponieważ miasto usilnie dąży do eliminacji autobusów niezależnie jakiego typu z centrum miasta. W tym miejscu warto również przypomnieć, że od 26 maja 2010 roku Bombardier testuje w Augsburgu swój system zasilania bez sieci napowietrznej Primove. System został pierwotnie przetestowany na torze zakładowym w Bautzen, jednak w Augsburgu postanowiono wykonać roczną eksploatację obserwowaną w prawdziwym środowisku miejskim. W tym celu zabudowano obwody zasilające na 800 metrowym odcinku linii numer 3.

Jak w każdym innym przedsiębiorstwie transportowym również w Augsburgu ważną częścią systemu jest eksploatowany tabor. Przedsiębiorstwo posiada jeszcze w głębokiej rezerwie 12 wysokopodłogowych tramwajów M8C wyprodukowanych w 1985 roku, natomiast w ruchu liniowym są obecnie eksploatowane wyłącznie tramwaje niskopodłogowe. Z tego 11 to pojazdy GT6M (wyprodukowane w 1996 roku) należące do rodziny krótkich pojazdów przegubowych, 41 tramwajów Siemens Combino NF8 (dostawy w 1999 roku) oraz 27 tramwajów Bombardier Flexity Outlook (dostawy 2009 - 2010) określane również jako CityFlex CF8. Jak samo oznaczenie sugeruje zarówno tramwaje Siemensa jak i Bombardiera posiadają po 8 osi, czyli mają 7 członów z czego cztery wózkowe. Po problemach technicznych z serią Combino Siemens zdecydował się oferować dotychczasowym klientom zmodyfikowane warianty tego pojazdu jednak jak widać AVG zdecydowało się zamówić inną generację pojazdów u konkurenta nawet kosztem ewentualnych problemów serwisowych zróżnicowanej floty pojazdów, zamiast kontynuować zakupy Combino. Posiadana przez AVG flota pojazdów jest w pełni wystarczająca na zaspokojenie potrzeb transportowych mieszkańców i choć w ogólnym ujęciu przewoźnik posiada 91 tramwajów (z tego 79 faktycznie wykorzystywanych) w stosunku do 105 autobusów, to dzięki niemal trzykrotnie większej pojemności tramwaje odpowiadają za przeważającą większość pasażerów transportu zbiorowego przedsiębiorstwa, gdzie autobusy spotyka się głównie na przedmieściach.

Augsburg jest niemal wzorcowym przykładem średniego miasta między 200 a 300 tysięcy mieszkańców, które jest zbyt małe na metro a jednocześnie zbyt duże jak na autobus, zwłaszcza wobec ciasnych ulic w centrum miasta. Dzięki temu, że tramwaje przetrwały najgorszy okres obecnie jest możliwość szybkiej i stosunkowo taniej rozbudowy systemu, co dzięki najnowszemu planowi jest w pełni realizowane. Czas aby również Polskie miasta w tym zakresie otrząsnęły się z letargu.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Niemcy
Augsburt
trawaj
Bombardier
Flexity Outlook
Siemens
Combino
GT6M
M8C
  • esbek – 05.01.2011

    Będąc jesienią w Augsburgu, miałem możliwość zaobserwowania wykorzystania tramwajów do dowozu kibiców piłkarskich na stadion. Tramwaje specjalnej linii oznaczonej piłką jeździły z centrum do Fussbal Arena co 5 minut z kompletem pasażerów. Specjalnie pod stadion wybudowana jest kilkusetmetrowa trasa, nie wykorzystywana na co dzień w ruchu liniowym. Sądzę, że większość kibiców (a przyjeżdża ich na stadion ok. 20 tysięcy), dojeżdża właśnie tramwajem.

  • R. Piech – 05.01.2011

    @esbek, dokładnie, jest to jedna z linii tymczasowych o numerze 8, podobna linia o numerze 9 obsługuje targi.

  • esbek – 05.01.2011

    Wiem, że na planach linia ma nr. 8, ale w rzeczywistości jeździ bez numeru.

  • Robert – 06.01.2011

    Miasto jest 7x mniejsze od Warszawy a ma tramwaje 7 członowe o długości prawie 41 metrów. Uważam, że na niektórych trasach w stolicy takie Pesy Swing byłyby wskazane bo 5 członowe są za krótkie. 7 członów Pesy to ok. 42 metry czyli mniej niż 3x105.

  • Ogór – 07.01.2011

    Jeszcze lepiej byłoby po prostu zwiększać częstotliwość, w końcu dość małe miasto z tak ogromnymi wozami to dziwny widok. 15 minut odstępu to, jak na niemieckie warunki, trochę dużo.

  • esbek – 07.01.2011

    @ Ogór Wszystkie linie w dni robocze jeżdżą co 5 minut. Częstotliwości można pozazdrościć. @ Robert W Warszawie tramwaje 42 metrowe nie zdały by egzaminy, ze względu na długość przystanków. Jeżeli już to 60 metrowe.

  • R. Piech – 07.01.2011

    @esbek, maksymalna dopuszczalna długość pociągu tramwajowego w Polce wynosi 52 metry. Problemem sieci tramwajowej w Warszawie jest jej "zoptymalizowanie" pod standardowe wymiary 105N. Tyczy się to nie tylko przystanków ale równie innych elementów jak chociażby wysepki na rondach, które mieszczą w sam raz 2x105. Wobec tego już wprowadzenie pięcioczłonowych tramwajów wywołało pewne komplikacje wymagające chociażby wydłużenia przystanków podwójnych. Niestety kwestia skrzyżowań nadal pozostaje nierozwiązana i przed wprowadzeniem tramwaju 42 metrowego należałoby dokładnie przeanalizować ruch uliczny na newralgicznych skrzyżowaniach, gdzie taki tramwaj musiałby otrzymać całkowite pierwszeństwo, bo gdy zostanie zatrzymany na zjeździe z ronda to zablokuje ruch. Do tego dochodzi kwestia przystanków podwójnych na których zatrzymywałby się tylko jeden tramwaj (pogorszenie przepustowości). W związku z tym znacznie bardziej rozsądnym jawi się zamówienie tramwajów w pełnej długości 52 metrów (przykładowo 54 metrowe tramwaje kursują w Budapeszcie) i przeorganizowanie układu linii bardziej na wzór niemieckich kolejek miejskich.

  • esbek – 07.01.2011

    @ R.Piech Wiem, że polskie przepisy nie dopuszczają 60 metrowych wagonów, ale przepisy zawsze można zmienić. A co długości w Warszawie, to nie ma co stosować wagonów na 3/4 przystanku, bo drugi skład (30 metrowy) już się nie zmieści. Więc albo dwa składy po 30 metrów, albo jeden 60 metrowy. Ale takie długie mogły by być stosowane tylko na liniach typu Metro Młociny - Tarchomin, a nie tam gdzie jeździ duża ilośc linii jak w centrum.

  • R. Piech – 07.01.2011

    @esbek, jeżeli mówimy o wprowadzaniu długich tramwajów (niezależnie czy 52 czy 60 metrów), to musi to być powiązane ze zmianą układu linii. Po prostu dwa razy dłuższe tramwaje oznaczają o połowę mniej linii. Z resztą zobacz jak to jest w Augsburgu - każda odnoga to w zasadzie jedna linia do tego sprawny punkt przesiadkowy w centrum i proszę, można stosować tramwaje o długości 42 metrów. Chcąc w Warszawie wprowadzić długie tramwaje (odpowiednik czterech 105) trzeba by dokonać przeorganizowania układu linii w podobny sposób. No bo obecnie w centrum Warszawy jedzie praktycznie tramwaj za tramwajem, więc wprowadzenie długich tramwajów jedynie zablokuje układ, jednak po redukcji liczby linii i zastosowaniu dwa razy pojemniejszego taboru (w stosunku do obecnego) można osiągnąć efekty w postaci mini metra.

  • Robert – 08.01.2011

    Niektóre przystanki w Warszawie są długie np. Dworzec Centralny gdzie zmieszczą się 2x45 lub 3x30 oraz podobnie Plac Zawiszy oraz Grójecka/Banacha w stronę Pragi, inne krótkie np. Most Gdański po stronie praskiej gdzie zmieści się jeden tramwaj 45 metrów. Bardziej miałem na myśli fakt, że od lat (teraz też choć w mniejszym zakresie) jeżdżą zestawy 3x105. 120N jest wyjątkowo długie 31,8 gdy 120Na 30,1. Dłuższy niż 105 jest 123 ma 14,3. Na wielu liniach 52-60 metrowy tramwaj byłby za długi (np. wzdłuż Nowowiejskiej), bardziej miałem na myśli Marszałkowską, Jana Pawła II-Niepodległości, Solidarności, Al. Jerozolimskie, Targową. Choć rozumiem, że temat nie jest łatwy.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....