TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Echa Trako 2009: Co z tym Cegielskim?
Karol Wach - Opublikowano: 09.11.2009 22:43:33 12 komentarzy
Echa Trako 2009: Co z tym Cegielskim?

Początki przygody Cegielskiego z tramwajami były obiecujące, nawet bardzo obiecujące. Zwycięstwo w warszawskim przetargu i dostarczenie Tramwajom Warszawskim wagonów 123N pozwoliło zaistnieć na rynku miejskich pojazdów szynowych. W 2007 roku „hipolity”kursowały już na warszawskich liniach. Na kolejny krok Cegielskiego nie trzeba było czekać długo. W poznańskiej fabryce zbudowany został niskowejściowy tramwaj 118N –Puma, który miał być przepustką do dalszego podboju stolicy. Pierwszy i jak dotychczas jedyny wyprodukowany taki wagon został pomalowany w warszawskie barwy, te znane z pojazdów 123N oraz wyposażony w stołeczne kasowniki i system informacji pasażerskiej. Tak został pokazany na Trako w 2007 roku. Rzeczywistość okazała się jednak brutalna. Cegielski przegrał bój o Warszawę z PESĄ i od tego momentu zaczęły się tramwajowe schody. Poznański producent nie wyprodukował już później żadnego nowego tramwaju. Przegrywając wszystkie przetargi, składał protesty i w pewnym momencie okrzyknięty został mistrzem protestowania. Cień szansy na możliwość zdobycia nowego zamówienia pojawiła się w ostatnich dniach, już po zakończeniu targów Trako, kiedy to Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła protest Cegielskiego. Szczeciński przetarg na dostawę 6 wagonów jest bardzo ciekawy. Po raz pierwszy Tramwaje Szczecińskie wybrały ofertę Solarisa. Cegielski protestował, powołując się na łamanie przez zamawiającego prawa, poprzez domaganie się od oferentów doświadczenia w postaci wykonania co najmniej dwóch, w 100 procentach niskopodłogowych tramwajów. Jak wspomnieliśmy FPS wyprodukowała dotąd tylko jeden pojazd niskowejściowy. Wówczas Krajowa Izba Gospodarcza odrzuciła skargę, ale decyzja sądu zmusiła Tramwaje Szczecińskie do powtórzenia przetargu. Drugie podejście okazało się zwycięskie dla PESY. Ale nie do końca. Cegielski protestował ponownie i tym razem Krajowa Izba Odwoławcza przyznała mu rację. Tymczasem Tramwaje Szczecińskie nie chcą produktów Cegielskiego. Krystian Wawrzyniak, prezes spółki Tramwaje Szczecińskie powiedział Gazecie Wyborczej, iż FPS nie przedstawiła wystarczających gwarancji, a przewoźnik nie może ryzykować dużych publicznych pieniędzy. Sprawa trafiła do sądu, nieoficjalnie wiadomo, że wyrok zapadnie jeszcze w tym roku. Jeżeli wszystko pójdzie po myśli Tramwajów Szczecińskich to wówczas przewoźnik będzie mógł podpisać umowę z PESĄ, która została wybrana w przetargu…Na zamówienie mocno liczy jednak Cegielski, który ostatnimi czasy przeżywa kryzys. Pocieszający dla producenta jest jednak fakt, iż z początkiem listopada Zarząd podpisał ugodę z Dachbudem, a więc firmą, która złożyła wniosek o upadłość fabryki. Wszystko z powodu długów w wysokości około 1,5 mln zł. Kwotę tę Cegielski ma spłacić w ratach. Ale Dachbud to przecież nie jedyny wierzyciel Cegielskiego. Długi firmy sięgają 40 milionów złotych, sytuacja ta w zestawieniu z brakiem zamówień wygląda zatem nieciekawie. Ratunkiem dla FPS może być przekazanie jej Agencji Rozwoju Przemysłu. W zamian za to można by dokończy ć restrukturyzację Cegielskiego, bo Zarząd liczy na 25 milionów zł.    

Jakby tego było mało Cegielski walczył także w Krakowie. Przypomnijmy, iż tamtejsze MPK ogłosiło przetarg na dostawę 24 niskopodłogowych tramwajów. Postępowanie, mające na celu wyłonienie zwycięzcy było  zawieszone przez dwa miesięce. Sprawa trafiła do sądu. Poznański producent zarzucał, podobnie jak w Szczecinie, stawianie zbyt wysokich wymagań dotyczących doświadczenia w budowie tramwajów niskopodłogowych. W Krakowie bowiem zażądano, aby przyszły dostawca 24 niskopodłogowców udokumentował, iż ma na swoim koncie co najmniej 24 już wyprodukowane takie pojazdy i to w ciągu ostatnich trzech lat. Do pierwszego etapu zgłosiło się zatem 6 producentów: Solaris, Caf, Skoda, Alstom, Bombardier oraz PESA. Jak wspomnieliśmy Cegielski złożył skargę do Krajowej Izby Odwoławczej. Izba uznała zasadność protestu. W tej sytuacji MPK zdecydowało się zaskarżyć postanowienie Krajowej Izby Odwoławczej do sądu i czekamy teraz na rozstrzygnięcie, prawdopodobnie dojdzie do niego w przyszłym miesiącu - mówił jeszcze w październiku Dziennikowi Polskiemu prezes MPK Julian Pilszczek. Chcemy wybrać rzeczywiście najkorzystniejszą ofertę, a przy produkcji tego typu wagonów doświadczenie jest niezbędne. W większości przetargów, nie tylko dotyczących zakupu tramwajów, taki warunek jest stawiany, gdyż trudno zawierać kontrakty w ciemno. A już zwłaszcza takiej wartości. Firmy nabierają przecież doświadczenia łącząc się np. w konsorcja z innymi, które mogą się już czymś wykazać. Zostaliśmy zaskoczeni stanowiskiem Cegielskiego, gdyż podobny warunek był już w naszym przetargu z 2006 roku i nikt wtedy nie zgłaszał zastrzeżeń –mówił na łamach Dziennika Polskiego Pilszczek. Co, jeżeli sąd nie uwzględniby racji krakowskiego przewoźnika? Wówczas przetarg trzeba byłoby rozpisać na nowo.

Trudno się zatem dziwić, iż do Cegielskiego przylgnęła już na dobre łatka „specjalisty od protestów”. Trudno się jednak także dziwić producentowi, który za wszelką cenę stara się zdobyć zamówienia. Ale i trudno się dziwić przewoźnikom, którzy chcą otrzymać produkt sprawdzony. Czy Puma Cegielskiego daje taką gwarancję? Zdania są podzielone. Przedstawiciele FPS twierdzą, że tak, komentarze osób trzecich nie są już jednak tak pochlebne i można usłyszeć głosy, iż wypożyczony obecnie do poznańskiego MPK, jedyny wyprodukowany wagon 118N, pojazdem bezawaryjnym nie jest.

Refleksje na temat FPS mają niewiele wspólnego z targami Trako, trudno jednak napisać coś o czymś, co w Gdańsku zaistniało właściwie dwa lata temu. Jak wspomnieliśmy wcześniej, Puma była obecna na targach w roku 2007. Tegoroczna edycja przyniosła nam niezmienione od dawna foldery reklamowe tramwajów Cegielskiego. Na pocieszenie odnotujmy, iż FPS Cegielski zwyciężyła w konkursie na najatrakcyjniejszą ekspozycję w kategorii stoisko do 30 m². Dobre i to…

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom Czytelników, jak również odnosząc się z pełnym zrozumieniem do faktu, iż nie mają czasu na szczegółowe przeglądanie naszego portalu zamieszczamy link do informacji nt. sądowej decyzji w sprawie krakowskiego przetargu
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Trako
FPS
Cegielski
  • Cegielszczak – 11.11.2009

    FPS szuka oszczędności nie wypłacając pensji swoim pracownikom. Do dziś nie otrzymaliśmy świadczeń za październik. Pora by nieprawidłowościami zajęli się inspektorzy PIP.

  • Krzysztof – 11.11.2009

    6 listopada Sąd Okręgowy w Krakowie wydał orzeczenie, że zamawiający może wymagać referencji (doświadczenia) od firmy, która chciałaby wyprodukować tramwaje. Oznacza to, że przetarg może być kontynuowany. http://www.dziennikpolski24.pl/Artykul.100+M5356483f6ff.0.html

  • geso – 11.11.2009

    Znowu K.W opózniony w informacjach.

  • KW – 11.11.2009

    "Być może jeszcze w tym miesiącu komisja przetargowa zaprosi firmy do złożenia ostatecznych ofert" - cytat z tegoż Dziennika Polskiego. Znowu ktoś ma problem z czytaniem ze zrozumieniem...

  • geso – 11.11.2009

    Moze cytat z tego DP ale z innej daty a to w tym przypadku robi wielką róznicę.

  • KW – 11.11.2009

    Z tego, o którym jest mowa w komentarzu Krzysztofa - http://www.dziennikpolski24.pl/Artykul.100+M5356483f6ff.0.html. Weź posprawdzaj to najpierw a potem pisz te głupoty. Dałem też link do tego newsa w tekście i też nic. Napisz geso coć merytorycznego a nie czepiasz się personalnie a potem nawet nie potrafisz skutecznie potwierdzić ze masz racje.

  • Zyx – 12.11.2009

    Z całym szacunkiem dla autora, ale właśnie wszyscy ten link posprawdzali i tam bardzo jasno i wyraźnie jest napisane, że orzeczenie zostało wydane i przetarg może być kontynuowane. Dlatego pytamy, czemu w komentowanym artykule obok tego linku znajduje się informacja, że MPK wciąż czeka na sądowe rozstrzygnięcie. Przecież żadne inne postępowanie sądowe się w tej sprawie nie toczy.

  • KW – 12.11.2009

    Z całym szacunkiem ale niby gdzie ja napisałem, że nie może być przetarg kontynuowany i że oezeczenie nie zostało wydane? To może zamiast linki sprawdzac przeczytajcie to co niby czytacie i komentujecie.

  • KW – 12.11.2009

    Mam nadzieje, że dopisanie 3 słów wszystko wyjaśniło.

  • Krzysztof – 12.11.2009

    Szanowny Autorze, Zdaję sobie sprawę, że pisanie artykułu jest rozciągnięte w czasie i być może fragment dotyczący Krakowa powstał na wiele dni przed jego publikacją (9.11) i przed wydaniem orzeczenia przez sąd, o którym mowa w podanym przeze mnie artykule z DP (7.11). Nie zmienia to faktu, że Autor mógł, a nawet powinien, przed publikacją upewnić się co do aktualności podawanych informacji. Właśnie na to, że już w chwili publikacji ww artykuł w tej części był nieaktualny zwrócił uwagę (pomijam formę) kolega geso. Kolega Zyx słusznie zwraca uwagę, że sformułowania: Cegielski walczy, postępowanie jest zawieszone, producent zarzuca, tworzą wrażenie, że FPS wciąż jest w grze, a wystarczyło wszystko to napisać w czasie przeszłym. Pozdrawiam,

  • KW – 12.11.2009

    Proszę bardzo - jest czas przeszły. "Być może jeszcze w tym miesiącu komisja przetargowa zaprosi firmy do złożenia ostatecznych ofert" - raz jeszcze powołam sie na cytowany przez Szanownych Komentatorów artykuł z Dziennika Polskiego. I wcale się nie upieram, że przetarg nie jest zawieszony itd. Zdanie producenta też zapewne się zmieniło i już nic nie zarzuca. A czy walczy. Moim zdaniem jeszcze powalczy. Ja wiem, ze polski jezyk trudny... A gdzi kolega Zyx zarzuca coś o tworzeniu wrażenia nie mam pojęcia, ale ja na wrażeniu się nie znam, więc pewnie coś na rzeczy jest. To był ostatni mój komentarz, dalej bawcie się sami.

  • pokrzywdzona – 14.11.2009

    Gdzie są pieniądze na nasze wynagrodzenia? Jak długo jeszcze będziemy czekać. FPS robi sobie kpiny z pracowników i ich rodzin.Za nic mają przepisy kodeksu pracy.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....