TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Dziś 16 listopada. Co z tramwajami dla Krakowa?
InfoTram.pl - Opublikowano: 16.11.2017 12:46:01 38 komentarzy
Dziś 16 listopada. Co z tramwajami dla Krakowa?

Dziś 16 listopada 2017 roku. To dzień, do którego ważna jest oferta konsorcjum Solarisa i Stadlera. Co dalej?

Przypomnijmy, że PESA nie stawiła się na podpisanie umowy 10 listopada, a więc w terminie wyznaczonym przez MPK Kraków. Przewoźnik podjął decyzje o wyborze drugiego w kolejce konsorcjum Stadlera i Solarisa. Jeszcze na Trako, kiedy to okazała się, że PESA nie przedłużyła ważności wadium, firmy deklarowały gotowość do realizacji krakowskiego zamówienia.

Aby podpisanie umowy było możliwe konsorcjum musi przedłużyć ważność swojej oferty. Jak udało nam się dowiedzieć tak się stanie. Przedłużymy ważność oferty konsorcjum Stadler - Solaris - powiedział nam Mateusz Figaszewski z Solarisa. 

Droga do podpisania przez MPK Kraków z konsorcjum wskazanych producentów wydaje się zatem otwarta. Kiedy? Na to pytanie dziś odpowiedzi nie znamy. Trzeba też pamiętać, że pewne ruchy może wykonać też jeszcze PESA. Czy zdecyduje się na nie? Jest na to jeszcze czas, bydgoska firma może bowiem do 20 listopada odwołać się od decyzji MPK Kraków. 

Tymczasem przewoźnik potwierdził, że ważność oferty kinsorcjum została przedłużona do 30 listopada br.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Solaris
Stadler
MPK Kraków
  • esbek – 16.11.2017

    Nie zdziwił bym się gdyby okazało się, że Solaris policzył jeszcze raz koszty i stwierdził, że za cenę jaką proponował przy przystępowaniu do przetargu nie opłaci się tych tramwajów wykonywać. Możliwe, że też z tego powodu odpuściła PESA. Mam wrażenie, że szykuje się nam powtórka przetargu.

  • żżż – 16.11.2017

    Kraków powinien natychmiast zakupić co najmniej 100 wagonów ok. 34 m.Dobrze by było, żeby 50 dostarczyła Pesa, a 50 S&S.Dodatkowo po 2020 roku należy zakupić następne 100 wagonów, może CAF-y?

  • Adam – 16.11.2017

    Lepiej 50 Solaris i 50 Skoda.Badziewnych od Pesy nie potrzeba.

  • Ja – 16.11.2017

    Jaki jest cel wypisywania, że Kraków ma zakupić wagony od CAF??? Żeby mógł kupić to CAF najpierw musi złożyć ofertę. A tak to wychodzi takie pierdu pierdu o szopenie.

  • KR – 16.11.2017

    No po wprowadzeniu reformy żeby magistralne linie jeździły co 7,5 minuty albo co 15 (dla 4 byłaby to katastrofa) w Krakowie mogą być potrzebne nawet budapesztańskie długie CAFy co oczywiście jest niemożliwe...

  • żżż – 16.11.2017

    Oferenta można zachęcić do złożenia oferty, prowadzić z nim dialog techniczny itd.Jeśli kupiec jest poważny i poważany to i oferentów wielu.Skoda produkuje różne wagony, jedne gorsze , drugie lepsze, ale w większości nie są to pojazdy tanie, a wysokiej ceny nie potwierdza ich jakość.A Krakowiak II Pesy nie zapowiadał się tak źle, jak wielu malkontentów twierdzi i dlatego MPK brało go do końca pod uwagę.

  • okl – 16.11.2017

    Kraków popełnił pierwszy błąd zaniechając przebudowy trójskładów 105Na, na 405N-Kr. I proszę, nie mówicie mi, że "prototyp stoi popsuty", bo to jest prototyp i taka jego rola, aby zobaczyć co nie działa i na jego bazie wdrożyć poprawki do projektu - cały inżynierski świat tak funkcjonuje. Miałby teraz całą masę długich, wysoko pojemnych wozów, mogących jeździć właściwie wszędzie po sieci, bez strachu, że o coś zahaczy lub urwie... Dodając do tego Krakowiaki + min. 34metrowe wozy, oraz odpowiednią infrastrukturę tramwajową wraz z realnymi priorytetami na skrzyżowaniach - otrzymujemy wydajny system transportowy... Co do Solarisa, to nawet jeśli by miał wykonać jedynie zamówienie podstawowe, to dla nich i tak będzie ważny krok do przodu, bo nie dość, że Kraków, to jeszcze dosyć spore "doświadczenie w dostawach". Gdyby wcześniej wygrali przetarg dla TW, to faktycznie mogliby się zastanawiać, czy brać, ale teraz powinni mieć moce.

  • Ja – 16.11.2017

    Oferenta można zachęcić do złożenia oferty? To raczej producentowi powinno zależeć, żeby zarobić kasę. Przykład PESY pokazuje, że jak nie ten to inny. Nikogo zachęcać nie trzeba.

  • żżż – 16.11.2017

    Wg reformy podstawowy takt to ma być 6/12 min.W Krakowie na dzień dzisiejszy dłuższe wagony niż 42 raczej nie miałyby zastosowania, były próby łączenia dwóch wagonów 26 m (GT8S) w jeden pociąg, ale tylko na próbach się skończyło.

  • żżż – 16.11.2017

    Warto zwrócić uwagę na to, że ponieważ polscy nabywcy preferują tabor wg hasła "byle jak, byle co, tylko tanio" to i poważnych oferentów, którzy mogliby w Polsce zarobić jak na lekarstwo.

  • książę Myszkin – 16.11.2017

    Osobiście uważam, że pesa powinna dostarczyć 100 tramwajów dla Krakowa

  • an – 16.11.2017

    Gdyby dostarczyła 100 sprawnych i niezawodnych wagonów , to dlaczego nie!

  • Locutus – 16.11.2017

    @ Esbek - W artykule stoi jak byk, że Solaris&Stadler przedłużyli ważność oferty.@ Żżż - No właśnie wiceprezydent Trzmiel ogłosił wczoraj, że jednak będzie 7,5/15 min. I długie tramwaje by się przydały...

  • YbG – 16.11.2017

    Jeszcze do nas przyjda na kolanach po tramwaje

  • esbek – 16.11.2017

    @LocutusW artykule jest napisane - "przedłużymy" a to chyba nie jest czynność dokonana.

  • SS – 16.11.2017

    @esbek Jak tak powiedzieli, to tak zrobią.

  • esbek – 16.11.2017

    @SS Pesa też powiedziała, że dostarczy gwarancje bankowe. Dopóki czynność jest niedokonana to możemy tylko gdybać.

  • SS – 16.11.2017

    Ale co ty porównujesz? Pesa do Solarisa?

  • SS – 16.11.2017

    Poza tym pesa nic nie mówiła że dostarczy...

  • Locutus – 16.11.2017

    @ Esbek - Formalnie masz racje. Jednoczesnie jednak nie kojarze sytuacji, w ktorej rzecznik Solarisa by klamal (w przeciwienstwie do rzecznikow Pesy, gdzie co najmniej od dwoch lat jest to na porzadku dziennym)...

  • krakowianin – 16.11.2017

    Zapewne najroztropniej będzie rozpisać nowy przetarg aby nie dać teraz PESIE mozliwosci utrudniania podpisania umowy MPK z SS.

  • zibi – 16.11.2017

    Mnie też się wydaje najlepszym rozwiązaniem będzie rozpisanie nowego przetargu,ponieważ hamulcowy Bydgoska Pesa będzie dalej komplikować rozwój krajowego rynku pojazdów szynowych-do czasu dostania nowej kroplówki w przyszłym roku (marzec) około 300-500milionów oraz dobrowolne połączenie z FPS mniejsze zło.Pierwszy piszę powitamy Fabrykę Pojazdów Szynowych odział w Bydgoszczy Skarbu Państwa.Chińczyk gwarantuje montownie podobną montowni telewizorów włóż matryce do obudowy następnie podzespoły elektroniczne,wygrzanie oraz regulacja i myk do kartonu.

  • Adam – 16.11.2017

    Nowy przetarg oznaczałby możliwość startu Pesy.

  • An – 16.11.2017

    Śpiewać każdy może, jeden lepiej, drugi gorzej!

  • advisor – 16.11.2017

    @oklCo waść piszesz... 405N-Kr to od samego początku było rozwiązanie doraźne, gdyby ówczesny przetarg, który wygrały Krakowiaki, nie doszedł do skutku. Poza tym Kraków nie potrzebuje floty takich kolosów, które na styk mieszczą się na peronach, tylko tramwajów średnich o długości ~32m. @zibiRaz, jest za wcześnie, by mówić o przyszłości PESY. Póki co wszystkie opcje są na stole i ciężko cokolwiek przesądzać. Dwa, nowy przetarg to cała machina prawniczo-urzędnicza. Tracimy cenny czas.

  • okl – 16.11.2017

    @advisor - wiem, że to było rozwiązanie awaryjne, nie mniej nie od dziś wiadomo, że prowizorka jest najtrwalsza ;) Jak już za nie małe pieniądze mają kompletny projekt i prawa, to czemu tego nie wykorzystać? Jakby od początku wszystkie zdatne 105Na szły jako dawcy pudeł dla 405, to teraz miałbyś flotę, "wszędojezdnych" - łącznie z tunelem, wielkopojemnych wagonów, które są w stanie skutecznie rozładować ruch, a w razie konieczności, byłaby podmianka za Krakowiaki. A jeszcze jakby się pokusić o dwukierunkowy 405, to już pełnia szczęścia, bo na czymś takim można spokojnie wszelkie awaryjne i świąteczne linie obsługiwać.IMO Kraków właśnie potrzebuje długich, pojemnych tramwajów, zwłaszcza tam, gdzie nie ma zbyt dużego taktu, to raz. A skoro robią już jeszcze większą prowizorę z EU8N, które ani pojemne, ani praktyczne nie są, to nie rozumiem dlaczego nie możnaby wykorzystać pozostałych 105Na, do przebudowy na 405N.32m tramwaje są o kant d... rozbić, bo ani to specjalnie pojemne, ani dwa na jednym przystanku nie staną bo za długie... takie nie wiadomo co... Kraków kupił IMO za dużo NGT6 (które przynajmniej powinny mieć możliwość jazdy ukrotnionej) i teraz jest problem, bo pojedyńczy wagon jest za mały na dzisiejsze potrzeby. Inna sprawa, że za kupowaniem dużych tramwajów powinna być odpowiednia adaptacja infrastruktury - dłuższe perony przystankowe, rozjazdy głęboko rowkowe aby szybciej można było przejeżdżać, dłuższe cykle świateł... tyle, że tu wychodzi typowo krakowski "niedasizm"...

  • jankel – 17.11.2017

    Przecież Kraków gdyby miał więcej wagonów to by dawno tego 405N skasował , zresztą to zrobi razem z 105-kami i niektórymi E1 zaraz po dostawie nowych wozów

  • okl – 17.11.2017

    Jakby miał więcej 405N, to Wiednie w ogóle nie byłyby konieczne... Sorry, ale Wiednie, to w ogóle nie mają startu do 405N... Poza tym, podczas dostaw Krakowiaków, czasem na płytę szły całkiem niezłe 105Na... które były zastępowane Wiedniami, lub EU8N, które także zbytnią bezawaryjnością nie grzeszy... więc nie rozumiem takiej logiki... A dużych wozów zawsze brak...

  • Combino – 17.11.2017

    @okl: sęk w tym,że wielu powiela mit jakoby 405-ka faktycznie powstała na bazie pudeł 105-ek; owszem,taka wersja musiała zostać oficjalnie zapisana,ale nie jest zgodna z prawdą: to taka sama nówka jak poznańska Bieda. Pewnie gdyby była możliwość wyprodukowania większej ilości,to dałoby się dopracować model,ale MPK nie chciało się w to bawić,a nawet gdyby Program nie musiał sprzedać tego projektu w ramach wymagań przetargu,to raczej i tak nie miałby go tam kto porządnie zrobić,zwłaszcza w ostatnich latach istnienia Programu.

  • Combino – 17.11.2017

    Protramu miała być; tak autokorekta w telefonie ... :(

  • Gjm – 17.11.2017

    405 w Krakowie więcej raczej nie będzie, chociaż to niezły tramwaj.Przy dotacjach unijnych na nowe wagony niskopodłogowe to niezbyt efektywne rozwiązanie i dlatego dzieło to powstało tylko w jednym egzemplarzu.Faktycznie jest to nowy wagon i z trzech 105 które MPK onego czasu wysłało do Wrocławia w nowym wagonie znalazło się niewiele.Kraków kupuje lub leasinguje na potęgę nowe autobusy, ale z tramwajami nie nadąża.Gdyby nie bali się jawnej niechęci gawiedzi, to sprowadzili by jeszcze E2 z Wiednia, ale zdają sobie sprawę z tego, że byłby to strzał w stopę lub kolano.Problem infrastruktury torowej i sieciowej to osobne zagadnienie, generalnie ZIKiT nie wypełnia należycie swoich zadań - to tak oględnie powiedziane.Co do potrzeb w zakresie optymalnej długości i liczby wagonów to wszystko zależy od marszrutyzacji i częstotliwości kursowania.Trzeba przyjąć model funkcjonowania komunikacji tramwajowej w systemie przesiadkowym i do przyjętego modelu dostosowywać stopniowo tabor.

  • advisor – 17.11.2017

    @oklMusze się nie zgodzić.Kupowanie coraz dłuższych składów doprowadzi do patologii, gdzie nawet Combino Supra będą w końcu za małe. Kluczem nie jest długość składów, tylko częstotliwość kursowania, która ma zostać wkrótce poprawiona wraz z wejściem w życie kolejnej fazy remarszrutyzacji (takty 7,5/15 przy ograniczeniu liczby linii). A 32 metrowe tramwaje (czyli takie jak NGT8) spokojnie są w stanie zastąpić obecne E1+C3.

  • WvW – 17.11.2017

    Linii tramwajowych w Krakowie nie powinno być więcej niż 12.Należy przeanalizować usytuowanie i liczbę przystanków i zwiększyć prędkość handlową.Podstawowy takt powinien wynosić 5/10, 6/12 lub 7,5/15 w zależności od możliwości taborowych i dokładnej analizy przepustowości skrzyżowań.Kilka linii magistralnych tramwajowych i autobusowych powinna być darmowa.Nie stać Krakowa na całą komunikację darmową, ale na kilka linii tak.

  • Locutus – 17.11.2017

    @ Advisor - No wlasnie system 7,5/15 bedzie prawdopodobnie wymagal duzej liczby tramwajow dlugich, wiekszej niz MPK posiada...

  • okl – 17.11.2017

    @advisor - długie tramy są konieczne jeśli mamy stworzyć realną alternatywę dla samochodów. Nie da się ludzi wozić jak sardynki w puszce. Wg. mnie NGT8 niestety nie daje rady zastąpić zestawu E1+ c3... Oczywiście, za zakupami dużywch wagonów musi iść w parze odpowiednie dostosowanie infry (rozjazdy, platformy peronowe, cykle świateł, no i pewnie powoli trzeba by myśleć może o 3 zajezdni tramwajowej). Zwłaszcza, jak mówi Locutus, przy systemie 7,5/15, długie wagony to jest konieczność, a nie fanaberia.@Combino - tu mnie zaskoczyłeś (nie wiedziałem, że 405N to de facto nowa "bieda"), nie mniej skoro tak, to jaki jest sens sprowadzania z Wiednia starych trupów E2 czy jeszcze starszych E1, skoro możemy mieć nową biedę (ze wszystkimi jej wadami - to jasne, ale to jest i tak nówka, no i ma niską podłogę). Na gorsze torowiska jak znalazł. Ja naprawdę nie rozumiem, jaki jest sens w takiej sytuacji sprowadzania szrotu, zamiast budowania swoich wagonów, skoro tak "ohoczo" przebudowywali IMO o wiele praktyczniejsze dwukierunkowe zestawy E6+c6 na jakiegoś jednokierunkowego dziwoląga EU8N...

  • Combino – 17.11.2017

    @okl: z 405N to był w sumie w pewnym stopniu wypadek że jest co jest; miała to być modernizacja z wykorzystaniem starych 105-ek,ale Program będąc pod ścianą podpisał kontrakt,którym się nie pierwszy już raz wkopał. Kraków przysłał taką szrociznę,że Programowi bardziej się opłacało zrobić nówkę niż doprowadzać tamto do stanu właściwego,ale przez to i tak wtopili; nie śnij nawet,że koszt 405-ki zrobionej przez bardzo się ceniące warsztaty MPK byłby taki sam i tu tkwi problem. Ale nie ma co gdybać,temat 405-ki już jest zamknięty.

  • Combino – 17.11.2017

    Protram oczywiście; znów autokorekta w telefonie :/

  • advisor – 18.11.2017

    @LocutusZacznijmy od tego, że MPK ma wagonów "na styk". A teraz policzmy - jeśli 32-metrowce zastąpią nie tylko E1+C3, ale też 2x105Na i GT8S to ilość miejsc oferowanych się zwiększy. IMHO liczba pojazdów najkrótszych i najdłuższych powinna być plus minus taka sama odpowiednio na najmniej i najbardziej obciążone linie, a większość powinny stanowić 32-metrowce. Teraz jest dysproporcja na korzyść krótszych składów (EU8N + N8C/S + NGT6). @WvWCzemu akurat 12? Zwiększyć prędkość można poprzez lepsze utrzymanie torowisk. Pomysł kilku linii darmowych jest kretyński, w efekcie wszyscy będą jeździć darmówkami, a reszta będzie wozić tlen. @oklTak, jak powiedziałem Locutusowi, wystarczyłoby wyrównać dysproporcje w pojazdach o danej długości. Największym przekleństwem krakowskiej KM jest idiotyczny cykl świateł i brak remontów torowisk - bez tego nawet najdłuższe tramwaje nie pomogą. Ale na zmianę mentalności ćwoków z ZIKITu bym nie liczył. O trzeciej zajezdni mówi się od jakiegoś czasu, ale to są ogromne koszty i musiałaby się ona znajdować w miejscu nie będącym zbyt blisko obecnych zajezdni (Bronowice?). Nie ma szans, by taka decyzja nastąpiła szybko, ale zgadzam się, prędzej czy później będzie potrzebna.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....