TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Dobre wiadomości tramwajowe również z Norymbergi
Ryszard Piech - Opublikowano: 20.12.2011 13:04:17 8 komentarzy
Dobre wiadomości tramwajowe również z Norymbergi

Podobnie jak w przypadku nowej linii tramwajowej w Monachium również w Norymberdze wykorzystano zmianę kolejowego rozkładu w celu diametralnego usprawnienia transportu zbiorowego. Bowiem 11 grudnia 2011 roku zainaugurowano nie tylko wydłużoną linię metra ale również nową linię tramwajową. Ponieważ projekt rozbudowy metra był już szerzej opisywany na infotram.pl, jak również informowaliśmy o inauguracji 3 linii, więc w zakresie metra temat można \'potraktować\' w skrócie. Bowiem największa zmiana to otwarcie liczącego 1,083 km długości mającego zaledwie dwa przystanki przedłużenia automatycznej linii trzeciej z dotychczasowej końcówki Maxfeld do Friedrich-Ebert-Platz. Budowa trwała 6 lat i pochłonęła 66 milionów €z czego 4,5 miliona to dodatkowe koszty związane z automatyzacją trasy. Odcinek ten od samego początku miał stanowić fragment linii trzeciej, jednak z powodów finansowych jego realizacja została przesunięta w czasie i nowa linia 3 w pierwotnym układzie od przebiegu linii 2 różniła się jedynie trzema przystankami, natomiast dzięki otwarciu dwóch kolejnych liczba ta wzrosła do 5. Oczywiście projekt linii 3 jest nadal daleki od ostatecznego kształtu i obecnie trwają prace nad jej wydłużeniem na obu końcach. Dzięki realizacji nowego odcinka sieć metra w Norymberdze liczy aktualnie 36 km i 46 stacji (licząc wspólne z liniami 1 i 2 / 3 jest to 48). W związku z inauguracją nowego odcinka metra likwidacji uległa \'dublująca\' je część trasy linii numer 9, która obecnie kończy na Hauptbahnhof.

  

Jednak pomimo posiadania sieci metra tramwaj w Norymberdze nadal odgrywa istotną rolę w transporcie zbiorowym, choć szczerze powiedziawszy korzystając z systemu czuć bardzo wyraźnie, że przyjęcie dla miasta liczącego 500 tysięcy mieszkańców standardów \'ciężkiego metra\' było dosyć błędne. Choć przesłanki dla linii pierwszej łączącej Norymbergę z satelickim Fürth liczącym nieco ponad 110 tysięcy były zasadne, to jednak realizacja drugiej linii w tym samym standardzie okazałą się \'przerostem formy nad treścią\' i faktycznie nigdy nie przystąpiono do realizacji linii trzeciej w jej pierwotnie planowanej formie, natomiast obecny kształt tej trasy to bardziej efekt działań w celu poprawy efektywności przesadzonego układu aniżeli jakaś silna potrzeba istnienia takiej linii. W efekcie tego pozycja tramwaju jest nadal silna i zważywszy na kształt sieci metra nadal jest niezagrożona. Patrząc na ten system z punktu widzenia czasu widać bardzo wyraźnie, że realizację linii 2 oraz 3 według pierwotnego układu należało wykonać w formie kolejki miejskiej z wykorzystaniem linii tramwajowych, dzięki czemu efekty byłyby znacznie lepsze za znacznie mniejsze pieniądze i w znacznie bliższym horyzoncie czasowym.

 

W związku z tym nie powinno dziwić, że w Norymberdze dalej inwestuje się w system tramwajowy, który od 11 grudnia zyskał nowy odcinek. Mowa tutaj o dwutorowym łączniku zaczynającym się na Hauptbahnhof i prowadzącym przez Celtistunnel dalej przez Pillenreuther Straße do Wölckernstraße. Łącznik ten ma zaledwie 950 metrów długości, jednak w dosyć istotny sposób zmienia układ sieci tramwajowej w mieście. Co również warte podkreślenia w ten sposób został częściowo odtworzony układ linii tramwajowych zlikwidowanych po budowie pierwszej linii metra, która zastąpiła dotychczasową linię tramwajową do Fürth. Linia numer 5, która dotychczas kończyła na Hauptbahnhof jedzie teraz dalej z wykorzystaniem nowego odcinka, natomiast od przystanku Aufsessplatz została poprowadzona do Worzeldorfer Straße, czyli odcinek dawniej obsługiwany przez linię 8. W związku z tym zmiany zaszły również dla tej linii, która od Hauptbahnhof \'przejęła\' dawny przebieg linii numer 7 w związku z czym ta linia uległa likwidacji. Prace projektowe nad otwartym łącznikiem trwały od 1994 roku, jednak faktyczne prace budowlane zaczęto zaledwie 28 lutego 2011 roku by już w grudniu odcinek oddać do ruchu. Realizacja inwestycji kosztowała 9,3 miliona €, z czego wkład miasta wynosił 1,1 miliona €. Na nowym odcinku zbudowano jeden nowy przystanek Celtisplatz, na którym dla wygody pasażerów perony mają wysokość 25 cm nad główką szyny. Tak podniesiony przystanek umożliwia nie tylko bezbarierowe wsiadanie do niskopodłogowych tramwajów ale również przyczynia się do krótszego czasu wymiany pasażerów. Przystanek został dodatkowo wyposażony w specjalne rozwiązania dla osób niewidzących. Dodatkowo system dynamicznej informacji pasażerskiej podaje informacje o faktycznym a nie rozkładowym czasie przyjazdu tramwajów na przystanek. Oczywiście plany inwestycyjne miasta nie kończą się na aktualnie oddanych od użytku odcinkach. Oprócz wzmiankowanych wcześniej dalszych przedłużeń linii numer 3 w realizacji jest również inny projekt, a mianowicie przedłużenie linii tramwajowej numer 4 z obecnej końcówki Thon do Am Wegfeld. Nowy odcinek będzie prowadził wzdłuż Erlanger Straße, ma mieć 2,5 km długości oraz 4 przystanki. Z racji swojego przebiegu trasa ma umożliwiać osiąganie prędkości maksymalnej 70 km/h, dzięki czemu nowe połączenie ma być bardziej atrakcyjne od aktualnych linii autobusowych. Otwarcie tego odcinka ma nastąpić w grudniu 2013 roku.

 

Norymberga to miasto doświadczone na wiele sposobów i tak też można ocenić aktualny system transportu zbiorowego. Owszem jest on rozległy i ciągle rozbudowywany, jednak decyzja o budowie odrębnej sieci ciężkiego metra dla tak małego miasta wydaje się błędnym podejściem, pod tym względem rozwój sieci tramwajowej w kierunku kolejek miejskich, zwłaszcza bazując na Stuttgarcie dałoby znacznie lepsze efekty za znacznie niższe pieniądze. Warto o tym pamiętać, zanim podobna pochopna decyzja podjęta w którymś z dużych polskich miast nie skaże go na podobny los. Mamy to bogactwo w postaci tramwajów i w zasadzie poza Warszawą wszystkie pozostałe miasta raczej nadają się do konwersji systemu w kierunku szybkiego tramwaju, niż kosztownej i stosunkowo mało efektywnej drogi metra.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Niemcy
Norymberga
VAG
tramwaj
metro
  • johann – 20.12.2011

    Zgadzam się z wnioskami autora. Szkoda, że w artykule zabrakło schematu ilustrującego zmiany sieci.

  • R. Piech – 20.12.2011

    @johann; zastanawiałem się nad tym ale dostępne mapki byłyby zbyt nieczytelne, stąd ich zamieszczanie mijało się z celem. W każdym bądź razie dla lepszego "rozeznania" warto zajrzeć na: http://www.urbanrail.net/eu/de/n/tram/nuernberg-tram.htm Na tej mapce widać sieć tramwajową i metra. Nowy odcinek tramwajowy (linia 5) wychodzi z Hauptbahnhof na południe, natomiast odcinek zamknięty mniej więcej dublował U3 na jej końcowym (północnym) odcinku.

  • stef – 21.12.2011

    Jest mały byk ortograficzny "Norymbergi" piszemy przez jedno "i"!

  • R. Piech – 21.12.2011

    @stef; to powiedz to autokorekcie w Wordzie, która twierdzi coś zgoła odmiennego.

  • Krzysztof – 21.12.2011

    Szanowny Panie Redaktorze, Autokorekta w Wordzie nie jest wyrocznią i w tym wypadku działa niewłaściwie. Powinno być Norymbergi tak samo jak Malagi, Getyngi czy falangi. Potwierdzi to każdy polonista. Błąd ortograficzny w tytule artykułu razi tym bardziej, że pojawia się tu niemal w każdym artykule dotyczącym Norymbergi prowokując zbędną dyskusję. Niech Pan doda "Norymbergi" do słownika Worda w swoim komputerze i nie upiera się przy przegranej sprawie.

  • R. Piech – 22.12.2011

    @Krzysztof; a czy ja się przy czymś upieram? Najzwyczajniej w świecie tłumaczę skąd się wziął problem więc chcąc walczyć z poprawną ortografią zacznij pisać monity do Microsoftu bo ten byk jest nagminny a i nawet w Newsweeku widziałem. Autokorekta jest po to aby ktoś piszący coś merytorycznego nie musiał myśleć o poprawnej polszczyźnie (zwłaszcza pisząc na bazie obcojęzycznych źródeł) tylko skupił się na sednie. Tak dla ścisłości autokorekta jest niesamowicie upierdliwa i ja ją mam już dawno wyłączoną, bo z nią byłoby znacznie gorzej (czytając artykuły da się ocenić, czy były tą autokorektą traktowane). Ja mam włączone jedynie podkreślanie błędów i po czasem nawet kilku godzinach czytania zagranicznych źródeł ostatnie o czym chce się myśleć to poprawna ortografia, więc ciach te "i" i już po szlaczku... .

  • Mwaw – 22.12.2011

    Proszę poprawić błąd. Miasto nazywa się Norymberga, a nie Norymbergia. W tym drugim wypadku rzeczywiście powinny być dwa i na końcu. W tym prawdziwym mieście nie ma "i" w nazwie na końcu przed literą "a". Autokorekta worda nie jest nieomylna w każdym przypadku, bo może odnosić się do innego słowa tak jak w tym przypadku. Idąc tym tropem myślenia autokorekty musiałbym zmieniać każde nazwisko, bo jest błędne. Skończmy tę dyskusję i po prostu naprawmy błąd. Wesołych Świąt:-)

  • stef – 22.12.2011

    Polecam Panu w sprawach podejrzanych korzystanie z sjp.pwn.pl czy też z pl.wiktionary.org . Sam też się sparzyłem parę razy przez korektę MS Word. OpenOffice zaczyna mieć lepszą korektę - tworzą ją ci ludzie, którym na tym zależy. Również przyłączam się do Bożonarodzeniowych Życzeń dla Pana oraz Całego Zespołu TransInfo.pl

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....