Do końca 2020 roku 30 nowych Jazzów w Gdańsku

infotram
25.04.2019 12:21
0 Komentarzy

Do końca 2020 roku doGdańska przyjedzie 30 nowych tramwajów Pesa Jazz Duo. Spółka Gdańskie Autobusyi Tramwaje zamówi dodatkowe pojazdy.

Na gdańskich torach pojawi się więc 15 nowych Jazzów w tymroku i kolejnych 15 w przyszłym. Będą to pojazdy dwukierunkowe, klimatyzowane,fabrycznie nowe i komfortowe dla kierujących i pasażerów, a także wyposażone wdefibrylatory AED.

Dodatkowe tramwaje

Spółka GAiT skorzystała z opcji z umowy podpisanej z PesąBydgoszcz w lutym zeszłego roku. Pozwala ona na rozszerzenie zamówienia okolejne tramwaje tego samego typu. Oznacza to, że do końca 2020 roku do Gdańskatrafi kolejnych 15 nowych tramwajów Pesa Jazz Duo.

Kary za opóźnieniaprzeznaczone na nowe tramwaje

Bydgoski producent musi się liczyć z karami za opóźnienia wdostawie 15 tramwajów. Termin dostawy pierwszej transzy (5 sztuk), zgodnie zumową minął 15 stycznia 2019 roku. Opóźnienie oznacza, że spółka GAiT będzienaliczać Pesie kary umowne za każdy dzień zwłoki. Umowa przewiduje kary nakażdy niedostarczony w terminie tramwaj – 8,8 tys. zł brutto za każdy dzieńopóźnienia, a także za niedostarczenie w terminie pakietu specjalistycznego –5,5 tys. zł brutto za każdy dzień opóźnienia. Naliczone przez GAiT kary dlabydgoskiego producenta za opóźnienia w dostawie tramwajów będą przeznaczone nazakup pojazdów zamówionych w opcji dodatkowej.

Szacujemy, że kary tepokryją koszty przynajmniej dwóch nowych Jazzów. W ten sposób niedogodności,przynajmniej częściowo, zamienią się w przydatne rozwiązania – mówi MaciejLisicki, prezes GAiT.

Jak zapewnia Pesa, pierwsze tramwaje mają być dostarczone doGdańska do końca lipca tego roku, kolejne w transzach do końca listopada.Tramwaje zamówione dodatkowo mają być gotowe do końca 2020 roku.

Bezpieczne i wygodne

Nowe gdańskie Jazzy Duo to pojazdy wieloczłonowe,dwukierunkowe i całkowicie niskopodłogowe, o długości do 32,5m. Każdy pojazdpomieści 200 osób, w tym co najmniej 28 na miejscach siedzących. Siedzenia wtramwaju będą ustawione przodem lub tyłem do kierunku jazdy, aby w jaknajmniejszym stopniu ograniczały szerokość przejścia. Siedzenia i tapicerkabędą wandaloodporne. Pojazdy będą wyposażone w odkładane ręcznie platformy dla niepełnosprawnych,zostanie też wydzielona powierzchnia przeznaczona dla wózków inwalidzkich iwózków dziecięcych. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwościporuszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny iporęcze będą wykonane w kolorze żółtym, a przyciski w tramwaju będą równieżopisane w alfabecie Braille`a. Każdy nowy tramwaj będzie również wyposażony wdefibrylator AED (umieszczony w kabinie motorniczego). Tramwaje będą teżprzystosowane do pokonywania wzniesień wynoszących do 6%, z możliwościązatrzymania się na wymienionym odcinku. Pojazdy będą klimatyzowane i wyposażonew monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej.

Pragniemy, aby gdańskitransport był wizytówką miasta – nowoczesnego, komfortowego, bezpiecznego. Pesysą cenione przez pasażerów i mam nadzieję, że większa ich liczba zachęciwiększą liczbę gdańszczan do wybierania właśnie tego środka lokomocji –podkreśla Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska odpowiedzialny za komunikacjęmiejską.

Wygodne miejsce pracy

Warunki przetargowe na zakup nowych tramwajów byłykonsultowane z motorniczymi, stąd w kabinach pojawią się m.in. wygodniejszefotele dla kierujących pojazdami, miejsce na rzeczy osobiste motorniczego,chłodziarka na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeńmobilnych, radioodbiornik, czujnik dymu papierosowego, a także nowy bardziejergonomiczny pulpit.


Komentarze