TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Do Cieszyna i Czeskiego Cieszyna wrócą tramwaje?
PAP InfoTram.pl - Opublikowano: 12.09.2017 15:25:37 20 komentarzy
Do Cieszyna i Czeskiego Cieszyna wrócą tramwaje? (foto: cieszyn.pl)

Samorządy Cieszyna i Czeskiego Cieszyna przeanalizują, czy w miastach można przywrócić linię tramwajową, która kiedyś tam istniała. Zdaniem Renaty Karpińskiej z cieszyńskiego magistratu mogłaby się ona stać dużą atrakcją dla turystów.

"Linia tramwajowa raczej nie miałaby większego znaczenia komunikacyjnego, ale z pewnością byłaby dużą atrakcją turystyczną" - podkreśliła Karpińska, która jest szefem magistrackiego biura promocji, informacji i turystyki.

Tramwaj w Cieszynie kursował od 1911 r. przez 10 lat. Do 1920 r. miasto stanowiło całość. Wówczas zostało podzielone między Polskę i Czechosłowację, co przyczyniło się krótko potem do likwidacji linii. Tramwaj kursował od dworca kolejowego w zachodniej części miasta, dziś znajdującego się w Czechach, do historycznego centrum, gdzie istniały m.in. hotele.

Renata Karpińska powiedziała we wtorek PAP, że powstanie polsko-czeska grupa robocza, która zajmie się pracami przy ewentualnym przywróceniu tramwajów. Pod koniec września wyłoniona zostanie firma, która wykona dokładną analizę tego pomysłu. Zbada ona m.in. opinie turystów oraz mieszkańców. Sprawdzi uwarunkowania prawne przywrócenia linii. Tramwaj kursowałby bowiem między dwoma państwami.

W analizie uwzględnione zostaną różne zakresy inwestycji, możliwe modele eksploatacji linii tramwajowej z zastosowaniem różnych źródeł napędu, uproszczona analiza ekonomiczna jej obsługi, a także źródła finansowania linii i pozostałej infrastruktury. Określone zostaną też niezbędne prace inwestycyjno-rewitalizacyjne na ulicach miast.

Analiza będzie kosztowała ok. 46 tys. euro. Projekt otrzymał m.in. dofinansowanie z UE w wysokości ponad 36 tys. euro.

Trasa tramwajowa powstała w Cieszynie w 1911 r. Liczyła niespełna 1,8 tys. m. Łączyła historyczne centrum miasta z jego zachodnią częścią, położoną za rzeką Olzą (obecnie Czeski Cieszyn). Trasa wiodła od dzisiejszej ulicy Bielskiej przez Rynek i ulicę Głęboką, a następnie przez most na Olzie, główną ulicę obecnego Czeskiego Cieszyna aż do dworca kolejowego, z którego odjeżdżają pociągi m.in. na Słowację i do Pragi. Linia istniała po 1920 r., w którym miasto zostało podzielone między Polskę i Czechosłowację, choć kontrola graniczna uniemożliwiała utrzymanie płynności ruchu. Ostatecznie zlikwidowano ją w 1921 r.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Cieszyn
Czeski Cieszyn
Czechy
  • Tom – 12.09.2017

    Zapewne skończy się na propozycji "tramwaju na kołach" taka pokraka jaka jeździ w Łodzi po Piotrkowskiej

  • TRRR – 12.09.2017

    Będzie jeździć Pesa czy Skoda?

  • n2m – 12.09.2017

    To byłby cud mniemany !

  • zez – 12.09.2017

    Hjundaj

  • WK – 12.09.2017

    Ciekawy i sympatyczny pomysł. Tylko ciekawe, czy zakupiliby niskopodłogowe tramwaje, czy raczej wysokopodłogowe?

  • P.L. – 12.09.2017

    Łącznie te miasta mają około 60 tys. mieszkańców, jak dodać do tego turystów, no to może, może ...?Ale zwarta zabudowa i historyczny układ ulic, to jest pro - tramwajowy, te pojazdy szynowe dodałyby uroku miastu.

  • Tak bym to widział – 12.09.2017

    Tramwaj będzie dwukierunkowy dwuczłonowy. Pierwszy człon PESA drugi człon Skoda. Do Czech będzie jeździć Skoda a do Polski będzie wracać Pesa.

  • advisor – 12.09.2017

    Jeśli ma to być wyłącznie atrakcja turystyczna to pomysł jest nieopłacalny. Budowa infrastruktury od zera to są kolosalne koszty, które w takim mieście, jak Cieszyn raczej nigdy się nie zwrócą. Dla garstki turystów utopić miliony... bez sensu.

  • P.L. – 12.09.2017

    W takich Niemczech, np. znajdziemy małe miasta z własnymi liniami tramwajowymi, np. Nordhausen, czy w Halberstadt, więc czemu nie w Cieszynie ?Może wtedy Bielsko - Biała coś zacznie działać w tym celu, aby nie być zawstydzonym jak kiedyś Olsztyn vs. Elbląga. To całkiem duże miasto.

  • kubex – 12.09.2017

    Jeśli to dobrze zaplanują to może się opłacać nawet puszczenie tam dwuczłonowców. Ale nie jako atrakcja turystyczna, tylko praktyczny środek transportu wpisujący się w potrzeby mieszkańców obu części miasta.

  • xyz – 13.09.2017

    Miała być linia tramwajowa Zgorzec - Gorlitz i też skończyło się na gadaniu.

  • NM – 13.09.2017

    Tramwaj jest tak wielką wartością dodaną i tak bardzo nobilituje miasto, które je posiada, że osiągnięty efekt jest wart każdej kwoty.Na takiej linii oprócz współczesnego taboru mogłyby kursować repliki starych wagonów.Warto próbować i nie należy się zrażać niepowodzeniami innych - przyczyny niepowodzeń są zresztą bardzo złożone i nie muszą dotyczyć w tym samym stopniu różnych organizmów miejskich.

  • PAN ELF – 13.09.2017

    Modertrans dostarczy tramwaje do obsługi tej lini

  • advisor – 14.09.2017

    @NMNo jasne, "postaw się a zastaw się", jakie to polskie...Cieszyn pójdzie z torbami na tym tramwaju, koszty wielokrotnie przekraczają zyski, ta inwestycja prawdopodobnie nigdy się nie zwróci. A tramwaj nie służy do brandzlowania się mikoli i mkm-ów do niego, tylko do przewozu mieszkańców i zapewnienia dobrej komunikacji. Komunikacja miejska jest dla ludzi, nigdy na odwrót. Będzie taka nobilitacja jak z dworcem Łódź Fabryczna i portem lotniczym Radom. Idąc twoim tokiem myślenie Sosnowiec powinien zbudować kosmodrom. Szpan, prestiż i bogactwo.

  • Jacek z Zebrzydowic – 14.09.2017

    @NM "Tramwaj jest tak wielką wartością dodaną i tak bardzo nobilituje miasto, które je posiada". To oczywiste. Tak samo oczywiście sprawa wygląda w przypadku metra. Czy więc dla takiego powodu Cieszyn powinien mieć metro? Mnie akurat by się taka droga atrakcja podobała. Bo ja lubię "drogie zabawki".

  • NM – 15.09.2017

    Metro to jednak przesada, a ponadto nikt Cieszyna nie zmusza do budowy tramwaju.Uwarunkowania się zmieniają, ale należy pamiętać, że jednak kiedyś tramwaj w Cieszynie kursował.Obecnie prawdopodobieństwo powrotu do tramwaju jest mało realne, ale samego pomysłu nie należy złośliwie potępiać.Zabawki mogą być różne - jeden woli tramwaj, drugi supermarket, a jeszcze inny aqua park.

  • Combino – 15.09.2017

    @xyz: śmiej się,ale akurat linia spod zgorzeleckiej Plazy (czy nawet spod Galerii Słowiańskiej) przez AK,Daszyńskiego,Piłsudskiego,Muehlweg przez Demianiplatz do szpitala na Virchowstrasse (czyli w praktyce odbudowa przedwojennej 3-ki i 1-ki z ostatnich lat jej działania) miałaby cholernie duży sens (w odróznieniu od tej szopki w Cieszynie): odcinek od szpitala dostałby to,z powodu braku czego nie ma tam już tramwajów (niskacze),a Zgorzelec tramwaj (w dużej mierze dla Niemców robiących zakupy u nas).

  • Damian – 15.09.2017

    Tramwaj Cieszyński można podziwiać jako model mojego autorstwa w Muzeum Cieszyńskim, kiedyś gdy byłem prezesem CSMK wielokrotnie rozmawiałem z wieloma przedstawicielami władzy na temat wspólnego połączenia obu miast publicznym transportem, odpowiadano mi że od stacji kolejowej w Cieszynie do rynku jest daleko, pociąg za drogo wychodzi a tramwaj to przerasta koszta które miało by pokryć miasto na jego eksploatację i tak w końcu po dziś gdy most otwarty nie ma nawet miejskiego autobusu na drugą stronę Olzy, jak powiedziały mnie władze iż Cieszyn jest tak małym miastem że każdy wszędzie ma blisko i na piechotę może podejść. Tramwaj zostanie tylko na zdjęciach.

  • n2m – 22.09.2017

    Na tak postawione pytanie odpowiedź na dzisiaj może być tylko taka ; chyba jednak nie wrócą, a gdyby wróciły , to byłby cud !

  • janusz – 07.01.2018

    mysle ze jest to ciekawy pomysl z punktu widzenia turtstyki i ekologii oraz historii cieszyna

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....