Eksperci ocenią stan techniczny nowo położonych torów tramwajowych w Olsztynie i wskażą przyczynę ich pękania. W ostatnich dniach w stolicy Warmii i Mazur doszło do kilku awarii, które czasowo unieruchomiły komunikację tramwajową wprowadzoną kilkanaście dni temu.
Pod koniec roku mieszkańców Olsztyna zaczęły wozić na trzech liniach nowoczesne tramwaje - nowy środek transportu publicznego w mieście. Pasażerowie mogą korzystać z tras łączących osiedla południowe miasta ze Śródmieściem, z dworcem kolejowym oraz z kampusem Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
W ciągu ostatnich kilku dni doszło jednak do przypadków pęknięcia szyn w pobliżu dużych osiedli. Awarie te unieruchomiły tramwaje na kilka godzin, skrócono także trasy przejazdu.
Winna temperatura?
Jak podała Marta Bartoszewicz, rzeczniczka Urzędu Miasta w Olsztynie, władze miasta spotkały się z wykonawcą odcinka, na którym doszło do awarii, podwykonawcą, który odpowiadał za spawanie szyn i inżynierem kontraktu, by ustalić, co mogło doprowadzić do pęknięć. - Na pewno spowodowały je wahania temperatury, która w Olsztynie w ciągu kilku dni spadła z +15 st. C do - 13 st. C. Mimo to taka sytuacja nie powinna mieć miejsca. I dlatego za kilka dni zostanie zlecona ekspertyza, która - mamy nadzieję - odpowie na pytanie, dlaczego do tego doszło. Zgodnie z zapewnieniami firmy zajmującej się spawaniem, wszystkie reżimy wykonawcze zostały zachowane i nie doszło do nadtopienia szyn. Być może zawiniła jakość torów - wyjaśnia Bartoszewicz.
Dodała, że na razie nie można spekulować, co mogło być przyczyną awarii. - Poczekamy na wyniki badań firmy, która specjalizuje się w ocenie stanu technicznego konstrukcji stalowych - podała.
Podkreśliła, że "zarówno władze miasta, jak i wykonawcy chcieliby, aby cały system działał od razu bez zarzutu, ale Olsztyn w komunikacji tramwajowej stawia dopiero "pierwsze kroki", a to, co nas teraz spotyka, to "choroby wieku dziecięcego".
- Mówimy o projekcie wartym pół miliarda złotych. Jeśli dodatkowo uświadomimy sobie, że tak wielka inwestycja została wykonana w ciągu zaledwie roku, to z takiej perspektywy te awarie są jedynie niewielkimi usterkami. Niemniej jednak nie umniejszamy ich wagi i do każdej podchodzimy z równą wnikliwością, starając się dociec, co jest ich przyczyną - podkreśla rzeczniczka.
Tramwaje w Olsztynie
Budowa tras tramwajowych w Olsztynie była częścią dużego projektu usprawnienia komunikacji miejskiej w Olsztynie. Jego wartość według Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju to 497 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wyniesie ponad 350 mln zł.
Zbudowane trasy połączyły sypialnie miasta: Jaroty, Pieczewo i Nagórki z centrum Olsztyna oraz dworcem kolejowym i miasteczkiem studenckim Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Od linii głównej w Śródmieściu odchodzą dwie krótsze trasy: do kampusu i do starówki. Oprócz tras tramwajowych, w Olsztynie wybudowano buspasy, nową ulicę Obiegową, która skróciła przejazd z dużych osiedli do śródmieścia, wprowadzono system inteligentnego zarządzania ruchem miejskim.
Władze Olsztyna planują rozbudowę sieci tramwajowej z pieniędzy unijnych w nowej perspektywie 2014-20.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Na pewno do pęknięć nie przyczyniły się lekkie mrozy, bo one ujawniły tylko problem. Wygląda na to, że naprężenia szyn są za duże. Natury nie da się oszukać, a wygląda na to, że ktoś chciał. Zobaczymy co wyjdzie z ekspertyzy.
Bo szyny były złe... i podwozie... podwozie też było złe...
Krótko.....tak sie kończy spawanie szyn w temperaturze powyżej 30 stopni w szynie....Idę o zakład ,że tak było.Kolejowe przepisy Id-5 tego zabraniają,bo efekty....jak widać,rozerwanie spoiny.Poza tym,możliwe,że termitowcy wykonujac spoiny poszli"na skróty"....np.niedogrzanie
Szyny pękają bo tramino je niszczy. Wynika to z błędów projektowy i mało solidnego wykonania tych tramwajów. Trzeba było kupić pesy. Jakoś pod pesami żadna szyna jeszcze nie pękła. ...buhahahaahhah
Tory się "docierają" ,ha,ha!
A w Szczecinie to co, towarzyszu chudy inaczej.....
PESY całe są marne i same z nimi problemy, a szczególnie problem z kołami, cały czas toczenie, wymiana, toczenie i tak w kółko, to samo z ich kolejowymi produktami, SYF!
Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.