TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Czyżby koniec papierowych rozkładów jazdy na przystankach?
Ryszard Piech - Opublikowano: 19.07.2011 12:45:45 1 komentarz
Czyżby koniec papierowych rozkładów jazdy na przystankach?

Chyba każdy pasażer nie tylko tramwajów ale również innych środków komunikacji zbiorowej jest przyzwyczajony do \'papierowego\' rozkładu jazdy na przystankach. Jednak to w niedalekiej przyszłości może się zmienić, czego przykładem mogą być testy elektronicznych rozkładów jazdy na przystankach w Dreźnie.

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać o zasadności stosowania odpowiednio zaawansowanej informacji pasażerskiej, zwłaszcza w przypadku rozbudowanych systemów miejskich. Dawne nieskomplikowane systemy nie wymagały rozbudowanej informacji pasażerskiej, jednak wraz z postępem czasu i rozbudową układu komunikacyjnego konieczne stało się wprowadzenie jakichś rozwiązań. Ponieważ w dobie powstania tramwajów analfabetyzm nie był niczym wyjątkowym, więc pierwsze rozwiązania były stosunkowo proste i oznaczały w głównej mierze stosowane odrębnego koloru dla danej linii. Pierwotnie malowano cały tabor danej linii w określony kolor, jednak z przyczyn eksploatacyjnych w późniejszym okresie zaczęto stosować kolorowe znaki. Niestety pomimo tego praktycznie nigdzie nie występowały mapy obrazujące układ linii ani tym bardziej rozkład na przystanku. Najzwyczajniej tramwaj jechał i gdy trafiał się pasażer pojazd zatrzymywano. Jednak wraz z rozwojem techniki i powiązanej z tym prędkości pojazdów takie rozwiązanie było zastępowane przez stałe przystanki. W pierwotnym okresie oznaczano jedynie miejsce zatrzymywania pojazdu, jednak dalszy dynamiczny rozwój przewozów miejskich wymagał kolejnej rozbudowy systemu informacyjnego. Wraz z postępującą eliminacją analfabetyzmu pojawiły się numery linii, plany przebiegu tras oraz co ważniejsze coraz bardziej rozbudowana informacja przystankowa.

Obecnie chyba nikt nie wyobraża sobie nieoznaczonego przystanku bez rozkładu jazdy i choć takie naganne przykłady jeszcze się zdarzają, to jednak zdecydowana większość systemów oferuje oznaczone przystanki z ich nazwą, zestawem i przebiegiem linii oraz wypisaniem kursów. Czasami, gdy mamy do czynienia z bardzo rozbudowanym systemem z dużą liczbą kursów tabliczki przystankowe są upraszczane do podania częstotliwości kursowania pojazdów w danych godzinach. Jednak choć na większości małych przystanków ta metoda jest nadal dominującą, to w przypadku większych węzłów coraz powszechniejsze jest stosowanie bardziej rozbudowanej dynamicznej informacji pasażerskiej. Dzięki zabudowie elektronicznych tablic można na nich wyświetlać najbliższe kursy i co ważniejsze można to robić w czasie rzeczywistym, czyli dzięki śledzeniu ruchu pojazdów można określić czy kurs zostanie wykonany planowo i jaki będzie faktyczny a nie \'rozkładowy\' czas przyjazdu pojazdu.

Oczywiście z tych \'dobrodziejstw\' mogą korzystać jedynie pasażerowie większych węzłów lub ważniejszych przystanków, podczas gdy na wielu przystankach bocznych jesteśmy zdani na ową \'kartkę\', której aktualność jest jednym z większych problemów. Częste zmiany rozkładu jazdy wymagają drukowania nowych kartek a we współczesnym \'eko\' społeczeństwie takie działanie jest postrzegane jako \'nie ekologiczne\'. Alternatywnym rozwiązaniem jest wykazywanie się nieefektywnością i poprawianie rozkładu \'flamastrem\' lub małymi wycinkami i klejem. Jakkolwiek takie rozwiązanie wydaje się abstrakcyjne nader często można je spotkać w praktyce. Jednak DVB z Drezna wydaje się zmierzać w kierunku wyeliminowania tego problemu poprzez montaż pierwszych elektronicznych rozkładów jazdy mających zastąpić tradycyjne \'plansze\' na małych przystankach. Pomysł jest na wskroś prosty i zakłada zastąpienie kasety z papierowym rozkładem przez odpowiednio skonstruowaną kasetkę z wyświetlaczem LCD. Oczywiście aby cały zestaw działał potrzebne jest zasilanie w energię elektryczną, która może pochodzić z sieci miejskiej, choć można również zastosować akumulatory i baterie słoneczne. Dzięki połączeniu z centralą otrzymujemy informację przystankową, która zawsze i przy użyciu małego nakładu sił będzie aktualna a dodatkowo można zaoferować informację w czasie rzeczywistym o najbliższym tramwaju czy też o nieplanowanych zakłóceniach w ruchu. Dodatkowo dzięki dotykowemu ekranowi można przeglądać wybrany rozkład jazdy, czy powiększyć obraz lub obejrzeć mapkę. Niestety z tego powodu takie panele zostaną zamontowane jedynie na mniejszych przystankach, gdzie liczba linii nie jest zbyt duża, podobnie jak liczba pasażerów, ponieważ wydajność informacyjna takiego urządzenia jest zredukowana. Jednak system sprawdzi się w pełni na małych przystankach, gdzie pasażer po raz pierwszy otrzyma pełną i aktualną informację. Innowacyjny system jest testowany w Dreźnie, gdzie zostanie zainstalowanych 60 elektronicznych tablic przystankowych z których jedna kosztuje 2 tysiące €. Oczywiście największym zmartwieniem jest kwestia odporności tych tablic na akty wandalizmu, jednak w przypadku sprawdzenia się rozwiązania w praktyce przewoźnik rozważa wyposażenie 1800 przystanków w tą technologię. W przypadku zamówienia wielkoseryjnego przewiduje się redukcję kosztów jednej tablicy o 1/3.

Testowane właśnie nowe tablice przystankowe to kolejny krok w celu zapewnienia pasażerowi pełnej informacji pasażerskiej i to najlepiej w czasie rzeczywistym. Dzięki temu rozwiązaniu będziemy nie tylko znali teoretyczny ale również faktyczny czas przyjazdu, natomiast o \'zatrzymaniu\' lub innej awarii dowiemy się ze \'słupka\' a nie po kilkudziesięciu minutach nieefektywnego oczekiwania na pojazd, który się nie pojawił. Jednak niestety jak w przypadku każdej nowości również tutaj z udogodnień nowego systemu skorzystają jedynie \'beta testerzy\', choć w niedalekiej przyszłości podobne rozwiązania mogą się znaleźć również w innych miastach.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Niemcy
Drezno
DVB
informacja przystankowa
  • alekwisnia – 20.07.2011

    Oby rozwój informacji pasażerskiej propagował się na wschód. W Rydze na przystankach nie uświadczysz (z małymi wyjątkami) trasy danej linii, w pojazdach nie ma "koralików" znanych z warszawskiego maskomu. Po prostu trzeba znać trasę...

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....