TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Czy warto modernizować stopiątki?
Jacek Pudło - Opublikowano: 29.05.2014 12:21:39 4 komentarze
Czy warto modernizować stopiątki?
Im dłużej eksploatowany jest pojazd, tym bardziej zmieniają się standardy i wymogi pasażerów, motorniczych i przewoźników. Gdy ze względów finansowych nie jest możliwa wymiana tramwajów na fabrycznie nowe, to analizowana jest możliwość modernizacji pojazdów.Czy warto modernizować stary tramwaj?Przedsiębiorstwo analizujące możliwość rozbudowy wyposażenia pojazdu lub jej zmiany na nowocześniejsze musi uwzględnić następne podstawowe kwestie:czy w perspektywie kilku lat pojawi się możliwość zakupu nowych wagonów –co zmniejszałoby zasadność modernizacji (Tramwaje Warszawskie) czy dostępny jest relatywnie niedrogi używany tabor o niskim standardzie, w którym można chociażby zabudować sekcję niskopodłogową –co jest alternatywą dla remontu posiadanych pojazdów (praktykowane przez ZKM Gdańsk i MPK Kraków) jaki zakres modernizacji będzie odpowiedniRelacja koszt –efektOstatnie pytanie jest kluczowe dla oceny celowości modernizacji. Przede wszystkim należy ocenić, jakie wyposażenie można zamontować w pojeździe bądź jak można zmienić jego konstrukcję, przy czym może to być:nowy napęd asynchroniczny z silnikami prądu zmiennego w miejsce rozrusznika bębnowego i silników szeregowych nowe ściany czołowe z tworzyw sztucznych nowe siedzenia, zmienione i unowocześnione wykończenie wnętrza zabudowanie sekcji niskopodłogowej (praktykowane w Czechach w tramwajach Tatra T3, niespotykane w Polsce w wypadku 105Na) zmiana aranżacji przestrzeni pasażerskiej Do tych aspektów należy doliczyć istotną kwestię związaną z wyeksploatowaniem 20- czy nawet 30-letnich tramwajów. Skorodowana konstrukcja i zużyte wózki z reguły wymagają wymiany w całości na nowe. O zasadności modernizacji decyduje więc koszt odbudowy pojazdu. Równie istotna jest relacja uzyskanego efektu (poprawa estetyki, obniżenie awaryjności i kosztów eksploatacji) do kosztów modernizacji (koszt zamówionej usługi, zakres prac, robocizna własnych warsztatów).Skazani na wysoką podłogę?Autobusy niskopodłogowe w latach 90. były nowinką techniczną, a dziś są już praktycznie standardem. Większość polskich miast dysponuje niemal 100% niskopodłogowym taborem autobusowym. Tramwaje na tym tle wypadają dużo gorzej –wciąż eksploatowane są krajowej produkcji lub importowane tramwaje wysokopodłogowe. Modernizacja tramwaju 105Na nie zmieni tej niekorzystnej relacji, a wręcz ugruntuje ją na kolejne kilkanaście lat. To istotny aspekt, który należy uwzględnić przy ocenie zasadności modernizacji.Czy zmieniać napęd?W kraju występują dwa trendy –jedne przedsiębiorstwa wykonują remont napędu oporowego, jak Tramwaje Warszawskie czy MPK Łódź (pomijając pewne wyjątki), a inne –montują w tramwajach napęd asynchroniczny –jak Tramwaje Śląskie czy niedawno jeszcze MPK Poznań (Moderusy Alfa). Aby nowy napęd był dobrze wykorzystany, musi się on wiązać z kompleksową odbudową szkieletu wagonu lub podmianą na nową konstrukcję (co często jest praktykowane). Taki tramwaj będzie wprawdzie trwały, ale należy uwzględnić wspomniany już aspekt, iż ugruntuje to na wiele lat niepożądaną obecność pojazdów wysokopodłogowych.Nowe ściany czołoweWymiana przodu tramwaju na nowy, wykonany z tworzyw sztucznych, diametralnie zmienia odbiór pojazdu, gdyż pasażer oczekujący na przystanku zawsze najpierw widzi przód tramwaju. Nowy przód jest więc szansą na zmianę estetyki i unowocześnienie taboru niewielkim kosztem. Są jednak i przeciwnicy takiego rozwiązania, oceniający, iż ściana z tworzywa jest mniej wytrzymała i ulega znacznym deformacjom podczas kolizji.Kompleksowo czy wybiórczoW kraju nie brakuje przykładów modernizacji, w wyniku których powstaje niemal nowy tramwaj (MPK Poznań, Tramwaje Śląskie), ale i takich, gdzie modernizacja niewiele różni się od remontu (Tramwaje Warszawskie, stare remonty MPK Toruń). Bardziej zaawansowane modernizacje są odpowiednie dla przewoźników, którzy muszą szybko zmodernizować stary tabor. Przykładem są Tramwaje Śląskie, gdzie nawet odremontowane, wysokopodłogowe tramwaje są znaczną odmianą do wyeksploatowanych lub wręcz zdewastowanych tramwajów, użytkowanych wcześniej.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
modernizacja
105N
  • js – 29.05.2014

    Zwłaszcza w Warszawie niewiel sie różni niestety

  • Lw25 – 31.05.2014

    Nie dodaje się w Polsce sekcji niskopodłogowych? A mniej udana glizda i bardzo udany 405N?

  • Jacek Pudło – 31.05.2014

    Trudno powiedzieć czy to modernizacja czy już nowy tramwaj z użyciem elementów starego. Tak samo Moderus Alfa, Beta.

  • Lw25 – 03.06.2014

    A jeszcze co do plastikowych ścian przedniej i tylnej... pozwolę sobie wstawić to zdjęcie http://phototrans.pl/14,653205,0,Konstal_105N2k_2000_2104.html... plastik dużo pomógł...

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....