Czy pod Wawelem pojedzie tramwaj?
Czy w przyszłościbędziemy podróżować tramwajem z widokiem na Wawel? Zarząd TransportuPublicznego w Krakowie przygotował już opracowanie, którego celem jestokreślenie czy i na jakich warunkach byłoby to możliwe.
Praga, Lizbona. Gandawa. Co je łączy? Wszystkie te miastamają od dawna linie tramwajowe zlokalizowane w historycznej tkance miejskiej,bezpośrednio sąsiadujące z cennymi zabytkami i zwartą zabudową. Podobniemogłoby być w Krakowie.
ZTP proponuje, by linię tramwajową poprowadzić odFilharmonii Krakowskiej do Wawelu ulicami: Straszewskiego, Podzamcze, św.Idziego w kierunku ul. św. Gertrudy. W opracowaniu przeanalizowano istniejącystan ulic, biorąc pod uwagę uwarunkowania planistyczne, przestrzenne itransportowe.
Wspomniany obszar jest objęty miejscowym planemzagospodarowania przestrzennego „Bulwary Wisły”, w którym powyższe ulicefigurują jako ulice lokalne, co daje możliwość na poprowadzenie liniitramwajowej, choć w dokumencie ta nie została przewidziana. Ponieważ część ul.Podzamcze i św. Idziego znajdują się w granicach Starego Miasta wpisanych naListę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO, a ul. Straszewskiego leży wstrefie buforowej, cały omawiany obszar obejmuje park kulturowy Stare Miasto.
Centrum Krakowa generuje największy ruch, z którego bliskopołowa odbywa się środkami komunikacji miejskiej. Aż 14 z 23 linii kursuje wobrębie tzw. pierwszej obwodnicy. Już kilka lat temu przebudowano jej fragment,co zwiększyło przepustowość trasy dla pojazdów komunikacji miejskiej, alepotrzebne są kolejne działania, by poprawić niezawodność sieci w ścisłymcentrum i dać możliwość objazdu w przypadku awarii na istniejących ciągach.Dlatego specjaliści z ZTP widzą potrzebę stworzenia alternatywnej trasytramwajowej dla przepełnionego przejazdu przez plac Wszystkich Świętych czy ul.Basztową w relacjach wschód-zachód.
W przygotowanej koncepcji zaproponowano jak najmniejsząingerencję w ukształtowanie istniejącego układu drogowego z jednoczesnymdążeniem do uzyskania jak najlepszych parametrów technicznych przejazdutramwajów. Jezdnie z torowiskiem i chodniki miałyby się znajdować w jednejpłaszczyźnie. Długość planowanego odcinka linii to nieco ponad 830 m.Przewidziano nowy przystanek tramwajowy – przy ul. Straszewskiego.
Z uwagi na estetykę przestrzeni tramwaj pod Wawelemporuszałby się bez sieci trakcyjnej. Obecnie kursujące po mieście składy nie sądo tego przystosowane, ale już za dwa lata w Krakowie będzie 50 odpowiednichpojazdów. Dodatkowo – w celu zredukowania drgań w sąsiedztwie zabytków – wtorowisku można zastosować wibroizolacyjne maty.
Zdaniem autorów opracowania, niezbędnym będzie ograniczenieprędkości przejazdu tramwajów i uzyskanie szeregu ustępstw od warunkówtechnicznych, jakie powinny spełniać drogi publiczne, co jednak niedyskwalifikuje idei nowego połączenia tramwajowego. Budowa nowej liniiwymusiłaby też zmiany w organizacji ruchu drogowego, szczególnie tranzytowego,ale jak podkreślono w raporcie proponowane ograniczenia (w żadnym z dwóch proponowanychwariantów) nie objęłyby mieszkańców, dojazdów do posesji i rowerzystów.
Pomysł budowy nowej linii został zgłoszony do zaopiniowaniaprzez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze