TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Czy do Los Angeles powrócą tramwaje?
Ryszard Piech - Opublikowano: 29.11.2011 13:26:49 9 komentarzy
Czy do Los Angeles powrócą tramwaje?

Metro w Los Angeles zgłosiło do dofinansowania projekt budowy tramwaju w centrum miasta. O tym projekcie oraz postępach w przebudowie metra będzie można przeczytać w niniejszym artykule.

O szynowym transporcie zbiorowym w Los Angeles pisaliśmy szerzej w tym artykule. Znalazły się tam dane dotyczące historii oraz aktualnego na luty 2009 roku opisy sieci metra. Od tego czasu zaszły pewne zmiany, które warto opisać. Chyba najlepiej zacząć od drobnej wzmianki na temat dwóch linii BRT (Bus Rapid Transit), które uzupełniają system metra i są widoczne na mapce. Linia pomarańczowa została otwarta w 2005 roku i służy jako dowozowa do czerwonej linii metra. Trasa ta ma 23 km długości i jest obsługiwana przez przegubowe autobusy o długości 18 metrów. Wiosną 2012 roku ma zostać otwarte przedłużenie tej linii. Natomiast w grudniu 2009 roku miała miejsce inauguracja drugiej linii BRT. Trasa oznaczana jako srebrna ma 42 km długości i jest obsługiwana przez autobusy o długości 13,5 metra.

Jednak pomijając rozwój systemu autobusowego również system metra, a dokładniej kolejki miejskiej był rozbudowywany. W dniu 15 listopada 2009 roku linia złota została wydłużona o 9,7 km z Union Station do wschodniego Los Angeles, a dokładniej do przystanku końcowego Atlantic. Realizacja tej inwestycji pochłonęła 898 milionów dolarów i obejmowała tunel o długości 2,7 km. Aktualnie budowane jest kolejne przedłużenie linii złotej znane jako Foothill Extension faza 2a. Przedłużenie zaczyna się w Pasadenie na obecnej końcówce Sierra Madre Villa i prowadzi na wschód do Azusa. Nowy odcinek będzie miał 18,2 km długości i 6 przystanków. Planowane zakończenie inwestycji ma nastąpić w 2015 roku, natomiast kolejny etap 2b ma być gotowy w 2019 roku.

Znacznie bliżej inauguracji jest pierwsza faza nowej linii kolejki miejskiej. Korytarz określany jako Expo (Metro Rail Exposition Corridor). Pierwsza faza obejmuje odcinek zaczynający się w centrum Los Angeles wspólnie z linią niebieską a następnie prowadzi na wschód do dzielnicy Culver City. Budowa trasy o długości 14 km została rozpoczęta w 2006 roku z planowanym zakończeniem w 2010 roku, jednak w trakcie realizacji pojawiły się opóźnienia i ostatecznie otwarcie ma nastąpić z początkiem 2012 roku. Wszystkie prace budowlane zostały już zakończone, obecnie prowadzone są testy przed wprowadzeniem ruchu. Druga faza inwestycji jest nieco mniej zaawansowana, jednak mimo wszystko jej realizacja jest w toku. W ramach tej fazy trasa ma dotrzeć do Santa Monica już w 2015 roku.

Coraz bliżej jest również realizacja korytarza Crenshaw/LAX, w dniu 22 sierpnia 2011 roku miało miejsce zakończenie prac projektowych i obecnie pierwsza faza jest gotowa do realizacji. Planowane jest rozpoczęcie prac budowlanych w 2012 roku a zakończenie w 2016 do 2018 roku. Kolejki na tej trasie połączą linię Expo z linią zieloną. Trasa Crenshaw/LAX będzie bardziej bezpośrednio obsługiwać port lotniczy Los Angeles International (LAX), dzięki czemu obsługa lotniska transportem zbiorowym zostanie znacznie poprawiona. Dotąd bowiem pasażerowie linii zielonej musieli korzystać z autobusu wahadłowego. Niestety nawet na nowej linii (wykorzystującej dawną trasę kolejową) przystanek będzie mniej więcej na kilometr od samego lotniska, więc mimo wszystko jakaś forma dowozu nadal będzie konieczna. Oczywiście w dalekosiężnych planach jest budowa łącznika dla linii zielonej do samego portu lotniczego, niestety aktualnie jej otwarcie przewiduje się dopiero na rok 2028.

Jednak od lat najważniejszą inwestycją jawi się budowa \'Regional Connector\', czyli mówiąc wprost torowiska łączącego obecną końcówkę linii niebieskiej oraz przyszłej Expo z linią złotą. Łącznik ten ma bardzo duże znaczenie z kilku powodów. Po pierwsze prowadził będzie pod centrum Los Angeles generując spory ruch, po drugie linie niebieska i Expo zyskałyby połączenie z Union Station oferującą regionalne połączenia kolejowe i być może w niedalekiej przyszłości również KDP. Dodatkowo po zakończeniu tej inwestycji sieć kolejek miejskich zostałaby połączona w jedną całość wpływając na zmianę tras. Po zakończeniu tej inwestycji północna odnoga linii złotej stałaby się linią niebieską, natomiast południowa najprawdopodobniej zostałaby połączona z linią Expo. Jednak pomimo swojego znaczenia skomplikowanie tego zadania sprawia dosyć duże opóźnienia, choć zakończenie prac studyjnych zbliża ten cel do realizacji. Po przeanalizowaniu różnych wariantów zdecydowano się na realizację łącznika jako w pełni podziemnego. Inwestycja ta ma kosztować 1,245 miliona dolarów Zakończenie realizacji przewidziane jest na rok 2019.

Mniej więcej na tyle planowane jest do osiągnięcia do 2020 roku, choć bardziej rozbudowane plany przewidują kolejne inwestycje w następnych latach, to jednak aktualnie ich opisywanie mija się z celem. W związku z prowadzonymi inwestycjami przewoźnik w niedalekim czasie będzie potrzebował dodatkowego taboru. Niestety realizacja kontraktu z AnsaldoBreda przebiegała bardzo opornie i zamówienie na 50 składów było z problemami realizowane w latach 2006-11. W związku z tym przewoźnik jest coraz bliżej ogłoszenia przetargu na dostawę nowych pojazdów serii P3010, które mają kosztować w okolicach 4,3 miliona dolarów za wagon. Podstawowe zamówienie ma dotyczyć 78 składów, z czego 16 dla linii Expo faza 1, 47 dla linii Expo faza 2 oraz 15 dla przedłużenia linii złotej. Dodatkowo kontrakt ma przewidywać opcje do 157 wagonów. W związku z wcześniejszym (od dostawy nowych jednostek) otworzeniem linii Expo tymczasowo będzie ona obsługiwana pojazdami serii P865.

Jednak pomimo realizacji ambitnych planów pojawiają się nowe pomysły, gdzie najbardziej interesującym może być pomysł wprowadzenia tradycyjnych tramwajów w centrum Los Angeles. Pomysł jest kontrowersyjny z wielu względów, choć po stronie plusów można wymienić symboliczny powrót tramwajów ulicznych a nie kolejek miejskich do miasta. Jednak po stronie wad wymieniana jest trasa, która w formie jednokierunkowej pętli pełniłaby raczej rolę atrakcji turystycznej niż codziennego środka transportu. Dodatkowo trasa tramwaju dublowałaby szereg linii autobusowych i prowadziłaby przez obszar pod którym w niedalekiej przyszłości ma powstać podziemny łącznik kolejek miejskich. Pomimo tego pomysł ten zyskał duże poparcie wśród lokalnych sklepikarzy i właścicieli nieruchomości, którzy są w stanie pokryć znaczną część z planowanych na około 50-60 milionów dolarów kosztów realizacji inwestycji. Powodem tak ochoczego współ inwestowania jest perspektywa dużego zwiększenia wartości nieruchomości położonych przy linii tramwajowej (zjawisko występujące w USA przy praktycznie każdej inwestycji tego typu). W związku z dużym poparciem wystąpiono o dofinansowanie tego projektu ze środków federalnych, jednak z racji dużej liczby projektów otrzymanie dofinansowania wcale nie jest takie pewne.

Jak więc widać USA w dobie kryzysu coraz mocniej inwestuje w transport zbiorowy szkoda, że w Polsce wszystko wydaje się iść w nieco odmiennym kierunku. Dlatego warto ocalić przed zniszczeniem systemy transportu zbiorowego, zanim wzorem USA będziemy wydawać miliardy na odtwarzanie tego co zniszczone.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
USA
Los Angeles
metro
kolejka miejska
tramwaj
BRT
  • Jaruzel – 30.11.2011

    Tramwaje na potrzeby L.A. powinny mieć kulo-odporne szyby i pancerne drzwi- bo to najbardziej bandycka metropolia świata! Upadła i zbankrutowana, tak jak pół Ameryki !!! Tam rządziła i nadal rządzi Korwino-paranoja, więc zainteresowanie tramwajem będzie raczej chwilowe. A propos metra, czy zielona linia nie kwalifikuje się jednak do tej kategorii? Jeżeli jest całkowicie bezkolizyjna, to nawet pomimo przebiegu całkowicie na powierzchni i węższego taboru jest metrem! Nazwa "kolejka miejska" wydaje mi się dziwna, czy nie lepszy byłby: METROTRAMWAJ? A może Ktoś był w L.A. i wie jaki jest stopień bezkolizyjności linii zielonej oraz dwóch pozostałych!

  • R. Piech – 30.11.2011

    @Jaruzel; w tym przypadku wszystko zależy co rozumiesz przez metro. Jeżeli chodzi o bezkolizyjność to linia zielona spełnia ten warunek, jeżeli masz na myśli wielkości przewozowe, to już ciężej, natomiast jeżeli pojmować to cechami charakterystycznymi taboru, to jest to kolejka miejska (jakich wiele w Niemczech) lub bardziej po polsku kolejka dojazdowa tak jak WKD.

  • MJ – 02.12.2011

    Linia zielona to technicznie metro. Linie zielona i złota to pełen mix różnych postaci współczesnego tramwaju - od odcinków w jezdni po tunele. Są to jednak linie tramwajowe i uważam, że nie ma co na siłę tworzyć kolejnych, nowych określeń w stylu "kolejka miejska" (może się czepiam, ale kolejka brzmi mało poważnie na fachowym portalu, tak jak ciuchcia czy wagonik). Sam projekt tramwaju klasycznego w centrum nie jest zbyt udany. Nie planuje się wydzielenia i będzie jeździć po jednokierunowej pętli. Dlatego pod znakiem zapytania stoi uzyskanie dotacji federalnych na ten projekt.

  • Jaruzel – 02.12.2011

    @MJ- racja! @Piech: Istotą metra jest wyjątkowość jego trasy- jeżeli coś ma trasę całkowicie bezkolizyjną, w mieście, z dużymi budowlami inżynieryjnymi, stworzonymi specjalnie dla tego środka lokomocji, to jest metrem nawet, gdyby ruch obsługiwały końskie wozy !!! Chciałbym, żeby Każdy przyjął tę definicję, bo jaka inna może być sensowna? Jak "kolejka miejska"- zielona linia- ma się do metra paryskiego, które, jak wyczytałem, ma wagony o szerokości 2,4 m? Zdolność przewozowa to parametr kłopotliwy, bo czysto uznaniowy... Należałoby go tak ustawić, żeby do kategorii metro nie zaliczały się miejskie kolejki linowo-gondolowe. Może właściwy byłby 1000 osób na h -bo to okrągła liczba? Maksymalną teoretyczną zdolność przewozowa proponuje ustawić na 6000/h. Bo tyle wynosi, w przybliżeniu, maksymalna zdolność przewozowa klasycznego autobusu, przy założeniu, za na każdym przystanku może stać tylko jeden autobus! W.K.D. to dla mnie po prostu tramwaj, metro to trasa całkowicie bezkolizyjną, a dla systemów wykazujących nieco mniejszy stopień bezkolizyjności rezerwujemy nazwę METROTRAMWAJ, tzn. system nie ma torowisk ulicznych, a duża jego część to wielkie budowle inżynierskie,jest kilka skrzyżowań. Jeżeli system ma torowiska uliczne, to wtedy jest to "kolejka miejska"- choć i te nazwę trzeba będzie jakoś zastąpić, bo brzmi niepoważnie!

  • R. Piech – 02.12.2011

    @MJ; określenie kolejka miejska jest powszechnie stosowanym odpowiednikiem słowa Stadtbahn. Dodatkowo użycie zdrobnienia pozwala odróżnić te systemy od kolei miejskiej, czyli przewozów aglomeracyjnych realizowanych koleją konwencjonalną. Kolejki miejskie są popularne w Niemczech i cechują się właśnie różnorodnością infrastruktury (tunele, estakady i odcinki na powierzchni włącznie z tymi typowo tramwajowymi) oraz zastosowaniem taboru bardziej pojemnego od tramwajów. Czyli wypisz wymaluj linie niebieska i złota w LA.

  • R. Piech – 02.12.2011

    @Jaruzel; to w takim razie warszawska SKM jest metrem... . Pojęcie metra nigdzie nie zostało zdefiniowane, więc na ten temat można się spierać latami, tudzież nie ma sensu tego robić w komentarzach bo zabraknie miejsca a sama dyskusja ma raczej charakter akademicki i to na tamtym polu należałoby wypracować wspólne stanowisko, zakodować je w literaturze i zacząć uczyć studentów. Natomiast WKD tramwajem to kiedyś było, to co jest obecnie ma tabor o szerokości 2,8 metra i za niedługo będzie zasilane napięciem kolejowym 3 kV DC... .

  • Jaruzel – 02.12.2011

    @Piech: Dosłowne tłumaczenie z języka niemieckiego czasem daje marne wyniki. Nie mówimy przecież "ludo-chód"! Nazwa METROTRAMWAJ jest bardzo potrzebna, bo musimy odróżnić systemy powstałe w wyniku modernizacji XIX wiecznych linii tramwajowych od systemów na bazie byłych linii kolejowych i systemów zupełnie nowych, które są tylko nieznacznie poniżej parametrów metra! W.K.D. jest tramwajem, decyduje o tym kolizyjność trasy i przedwszystkim niskie perony. Napięcie zasilania nigdy nie decydowało o tym czy coś jest tramwajem i nie może! Co do spraw akademickich- brakuje tu dobrej systematyki wariantów pośrednich pomiędzy metrem a tramwajem! Od czegoś trzeba zacząć- ktoś powinien taką systematykę zaproponować naukowcom do akceptacji... Czemu taka inicjatywa nie mogłaby wyjść ze stron tego portalu!?

  • R. Piech – 02.12.2011

    @Jaruzel; akurat w przypadku definiowania tramwajów nie ma żadnej dowolności. Są przepisy dotyczące właśnie tramwajów i niestety WKD ich nie spełnia. W przeciwieństwie do tego WKD działa na bazie przepisów kolejowych z drobnymi wyjątkami, więc nazywanie tej kolejki tramwajem jest najzwyczajniej w świecie nieporozumieniem. Swoją drogą metro w Polsce także działa na bazie specjalnych przepisów wchodzących w skład przepisów kolejowych. W tym układzie formalne nazywanie czegokolwiek w Polsce jako metrotramwaj nie można odnieść do niczego, bo tak faktycznie w polskich warunkach nigdy nie powstanie pojazd kursujący zarówno po sieci tramwajowej jak i charakterystycznej sieci metra. Ogólnie mówiąc systemy typu kolejka miejska wymykają się polskiemu prawodawstwu a głównym powodem jest fakt, że ich domeną są Niemcy a tam tramwaje i metro regulują te same przepisy, stąd możliwe było budowanie takich form pośrednich, u nas najpierw należałoby zmienić przepisy lub uzyskać wyjątek z reguły. Talk więc dalej chcesz to systematyzować za pomocą internetoego portalu?

  • Tomwoj – 08.12.2011

    Mam pytanie a czemu tutaj na portalu nic się nie pisze na temat tramwaju konnego w Mrozach.. To że tramwaj jest nie w mieście tylko na wsi, to to już nie jest tramwaj konny???? (wiele osób myli to jako kolejkę konną). W Listopadzie odbyło się pierwsze przejazdy po skróconej trasie a od weekendu Majowego tramwaj rusza z kopyta i to nie będą tylko przejazdy turystyczne.....

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....