TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Coraz cieplej. Jak z klimatyzacją w Warszawie?
ZTM WARSZAWA / INFOBUS.PL - Opublikowano: 10.06.2019 11:00:28
fot. ztm.waw.pl

Idzie lato, a odpowiedni komfort podróży jest bardzo ważny w tym okresie. Dlatego codziennie pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie sprawdzają działanie klimatyzacji w przewożących pasażerów na jego zlecenie pojazdach.

Nie działa? Kara, a nawet wycofanie z linii
Codziennie pracownicy ZTM kontrolują działanie klimatyzacji – wsiadają do pojazdu z termometrem i sprawdzają temperaturę. I tak np. w czwartek 6 czerwca sprawdzili 172 pojazdy. W 12 z nich wykryli nieprawidłowości. W takim przypadku zgodnie z podpisanymi z operatorami umowami przewozowymi pojazd może być odesłany do zajezdni (decyzję każdorazowo podejmuje dyżurny ZTM), a przewoźnik obsługujący daną linię ukarany finansowo.

Jednak coraz więcej pojazdów Warszawskiego Transportu Publicznego jest wyposażonych w klimatyzację, choć trzeba pamiętać, że po aglomeracji jeżdżą też pojazdy, które takich urządzeń nie mają – to ok. 200 autobusów i ok. 250 tramwajów. To jednak zdecydowana mniejszość pojazdów, których podróżują warszawiacy oraz mieszkańcy okolicznych gmin.

W przypadku pojazdu bez klimatyzacji świeże powietrze wpada do pojazdu przez otwarte okna i wywietrzniki dachowe. Do tego jeszcze systemy klimatyzacyjne mogą się różnić pomiędzy poszczególnymi typami autobusów. Obecnie wszystkie nowe autobusy podstawiane przez przewoźników mają już klimatyzację, a Tramwaje Warszawskie przygotowują się do podpisania umowy na kupno 213 nowoczesnych, klimatyzowanych składów.

Jak to działa?
W najnowszych pojazdach klimatyzacja jest automatyczna - chłodzeniem steruje komputer, a prowadzący pojazd nie ma wpływu na jej działanie. Moc chłodzenia uzależniona jest od temperatury panującej na zewnątrz. Jeśli temperatura przekracza 20 stopni i powietrze z nawiewu nie wystarcza, włącza się klimatyzacja, która dąży do tego, by wewnątrz autobusu było około 22 stopni Celsjusza. Jeśli upały są wyższe, to w autobusie też będzie cieplej, zawsze jednak komputer będzie dążył do tego, by uzyskać temperaturę o ok. 6 stopni niższą od panującej na zewnątrz.

W ten sposób pasażerowie, wchodzący do pojazdu z rozgrzanego przystanku i tak odczują przyjemną różnicę. W starszych pojazdach klimatyzacja może być włączona lub wyłączona ręcznie ale już jej praca jest automatyczna. Za utrzymanie odpowiedniej temperatury w klimatyzowanych tramwajach odpowiadają czujniki. Temperatura w wagonie powinna być utrzymana na poziomie około 20 stopni.

Zdarza się, że mimo włączonych urządzeń klimatyzacyjnych pasażerowie odczuwają zbyt wysoką temperaturę. Otóż klimatyzatory w pojazdach komunikacji miejskiej mają bardzo trudne zadanie do wykonania – ochłodzenie wnętrza, gdy pojazd zatrzymuje się co kilkaset metrów i otwiera drzwi, przez które wpada ciepłe powietrze. Dodatkowo jeszcze powietrze wewnątrz "ogrzewają" pasażerowie, a ich liczba zmienia się na każdym przystanku. Dlatego też czasami temperaturę wewnątrz pasażerowie mogą odczuwać jako niekomfortową.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
tabor
linie
ZTM Warszawa
pasażer
  • Konrad Frąk – 10.06.2019

    Klimatyzacja w większości autobusów działa beznadziejnie. Obniża temperaturę o raptem 3° czyli przy 30° na zewnątrz w środku mamy 27°. Do tego dochodzi słońce wpadające przez szyby i jest gorąco. Klimatyzacja powinna być ustawiona tak jak w tramwajach, czyli na 20°.

  • Łukasz Łaszczuk – 10.06.2019

    Ile % taboru w Warszawie ma klimatyzację przestrzeni pasażerskiej?

  • Krzysztof Kasperski – 10.06.2019

    Co za bzdura ??? Autobus czy tramwaj zatrzymuje sie średnio co 2 minuty i każdy otwiera inne drzwi, nawet 4.. kiedy ma sie schłodzić

  • Marcin Filipowicz – 10.06.2019

    To w takim Rybniku 70% zostało by "ściągnięte z linii". Kierowca musi po 13h jeździć bez klimatyzacji a pasażer 10-15 min ? no max 30 minut jak jedzie od pierwszego do ostatniego przystanka

  • Sebastian Lk – 10.06.2019

    To nie jest "troska o pasażerów", tylko efekt histerii z pozwami sądowymi. Ktoś, kiedyś, przepchnął gniota pozwalającego na pozwy z byle powodu i teraz jest zatrzęsienie.

  • Romuald Kacper Wacławski – 10.06.2019

    Ależ oczywiście, że zjazd z linii. Niezależnie czy to coś kursującego co trzy minuty czy co dwie godziny. Tu nie ma miejsca na kompromis.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....