TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Co z tym Euro: Poznań buduje... czy odwołuje inwestycje?
Marcin Jurczak - Opublikowano: 25.01.2011 23:03:58 2 komentarze
Co z tym Euro: Poznań buduje... czy odwołuje inwestycje?

Projekty infrastrukturalne, które miały być zrealizowane przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej Euro2012 budzą wiele emocji. Zaplanowane inwestycje imponują rozmachem, ostatnie tygodnie upływały jednak raczej pod znakiem informacji... czego jednak „do Euro”nie uda się urzeczywistnić. Na 500 dni przed EURO2012, o inwestycjach które uda się zrealizować, mówili na konferencji prasowej Prezes Zarządu spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012 dr Andrzej Nowakowski i Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu, Zbigniew Rusak.

Spółka Infrastruktura Transportu Euro Poznań 2012 odpowiedzialna jest za pięć dużych projektów. Trzy z nich dotyczą bezpośrednio transportu publicznego, związane są bowiem z przebudową torowiska tramwajowego na ul. Grunwaldzkiej, przedłużeniem trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju i budową trasy tramwajowej na Rataje. Czwartym projektem jest poszerzenie ul. Grunwaldzkiej do standardu drugi dwujezdniowej, piątym –budowa Interaktywnego Centrum Historii Ostrowa Tumskiego. Na jakim etapie są obecnie realizowane inwestycje komunikacyjne?

PST i tramwaj na Franowo

Przedłużenie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju ma odciążyć przeładowane węzły komunikacyjne w centrum miasta, w szczególności –most Teatralny. Na odcinku od mostu Teatralnego tramwaj pojedzie wzdłuż ul. Roosevelta, w miejscu obecnych torów postojowych dla pociągów regionalnych, włączając się w torowisko na ul. Głogowskiej na wysokości kolejowego Dworca Zachodniego. Obok trasy o długości ok. 2 km, wybudowana zostanie pętla tramwajowa za Dworcem Zachodnim. Inwestycja ma już pozwolenie na budowę, trwa przetarg na wykonawcę robót budowlanych. Wstępnie zakwalifikowano do niego sześć podmiotów –są to konsorcja, do których wysłane zostały oczekiwania cenowe, a aktualnie trwa zbieranie ofert. Pod koniec lutego planowane jest podpisanie umowy z wykonawcą. Jeżeli nie będzie protestów, to z początkiem marca, jeżeli natomiast pojawią się ewentualne protesty to z dniem 1 kwietnia wykonawca wchodzi na trasę Poznańskiego Szybkiego Tramwaju –ogłosił na konferencji dr Andrzej Nowakowski. Zdaniem Prezesa spółki Infrastruktura, inwestycja nie jest zagrożona, do Dworca Zachodniego tramwaje dojadą nową trasą w kwietniu lub maju 2012 r.

Drugą inwestycją prowadzoną przez spółkę Infrastruktura jest przedłużenie trasy tramwajowej z os. Lecha na Franowo. Już w pierwszym etapie przetargu pojawił się protest –potencjalni wykonawcy krytykowali krótki, zaledwie dwunastomiesięczny termin zrealizowania budowy. Ostatecznie do przetargu stanęło 9 konsorcjów. Wykonawca inwestycji ma być wyłoniony pod koniec lutego, a prace budowlane ruszą z początkiem marca. Na nowej trasie z os. Lecha, wzdłuż ul. Piaśnickiej do pętli Franowo zlokalizowane będą cztery nowe przystanki: Piaśnicka, Kurlandzka, Centrum Handlowe M1 i Szwajcarska. Jednocześnie przebudowany zostanie przystanek os. Lecha, a znajdująca się tu pętla tramwajowa ulegnie likwidacji. Trasa na Franowo będzie miałą długość ok. 2,5 km. Podobnie jak Poznański Szybki Tramwaj, poprowadzona zostanie w wykopie, dodatkowo, na odcinku od ul. Chartowo do ul. Kurlandzkiej zabudowanym lekkim przykryciem.

Kontrowersyjny wiadukt

Trzecim projektem „tramwajowym”jest „Odnowa infrastruktury transportu publicznego w związku z organizacją EURO 2012 w Poznaniu”. Podzielony on został na dwa etapy. Pierwszy etap to przebudowa skrzyżowania dróg krajowych 5 i 11 z ul. Grunwaldzką –czyli ronda im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego. Wyniki przetargu mają być znane w marcu, a już w kwietniu tego roku inwestor mógłby rozpocząć prace budowlane. Obok samego ronda, ta część projektu zakłada modernizację torowiska tramwajowej w ciągu ul. Grunwaldzkiej, na odcinku od ul. Matejki do węzła Bałtyk (sam węzeł ma być remontowany później, wraz z rondem Kaponiera). W pierwszej kolejności remontowane będzie torowisko czy jednak najpierw ruszy modernizacja ronda? Na chwilę obecną nie wiadomo, w jakiej dokładnie kolejności przebiegać będą prace inwestycyjne.

Dużo emocji budzi drugi etap inwestycji –obejmujący odcinek ul. Grunwaldzkiej pomiędzy ul. Smoluchowskiego a pętlą tramwajowo-autobusową na Junikowie. Kontrowersje budzi tu pomysł budowy dwupoziomowego skrzyżowania przy ul. Smoluchowskiego –gdzie docelowo (choć nie wiadomo kiedy) ul. Grunwaldzka krzyżować się będzie z trzecią ramą komunikacyjną miasta. W chwili obecnej nie wiadomo kiedy trzecia rama powstanie –gdyby okazało się jednak iż miasto nie jest w stanie finansować gigantycznej inwestycji pierścienia drogowego, budowane wiadukty przez wiele lat mogą być niewykorzystane. Projekt wiaduktu i trasy tramwajowej jest łączny –tłumaczył dr Andrzej Nowakowski. Nie ma zatem możliwości zmiany projektu (czyli zrezygnowania z wiaduktu) –oznaczałoby to bowiem poślizg czasowy a przebudowa ul. Grunwaldzkiej nie zostałaby zakończona przed Euro2012. Inwestycja ma już złożony wniosek o pozwolenie na budowę, a decyzja lokalizacyjna dla niej stała się prawomocna. Z danych spółki Infrastruktura wynika, że wariant ze skrzyżowaniem dwupoziomowym kosztować będzie (uwzględniając koszt realizacji robót budowlanych brutto i netto, VAT do odzyskania i wartość dofinansowania z PO IiŚ) ok. 20,7 mln zł, o 2,6 mln zł więcej niż w wersji ze skrzyżowaniem jednopoziomowym.

Kaponiera –na później

Projekty związane z transportem publicznym realizowane są przy wsparciu funduszy unijnych. Wyłącznie na własne środki może jednak liczyć miasto przy realizacji inwestycji typowo drogowych. Tak jest z przebudową ul. Grunwaldzkiej do standardu drogi dwujezdniowej, na odcinku od węzła Smoluchowskiego do Junikowa. Tu władze znaleźć muszą ok. 34 mln zł. Być może uda się zaoszczędzić na przetargach przy innych inwestycjach i wykorzystać pieniądze właśnie na przebudowę ul. Grunwaldzkiej.

Do Euro2012 nie uda się zmodernizować węzła rondo Kaponiera, wraz z towarzyszącym mu węzłem Bałtyk. Inwestycja ta przełożona została na później. W czasie odsunięte zostały także przebudowy torowisk w południowo-zachodniej części miasta. Pierwotnie projekt „Odnowa infrastruktury transportu publicznego”obejmował modernizację tras tramwajowych nie tylko na Grunwaldzkiej, ale także na ul. Przybyszewskiego, Reymonta oraz Hetmańskiej. Zrealizowana zostanie tylko Grunwaldzka. Realizacja inwestycji na Euro2012 nie może przebiegać w oderwaniu od tych projektów, które przełożono na później. Prace nie są wstrzymane z powodu braku pieniędzy, te projekty są cały czas przygotowywane. Z punktu widzenia transportu zbiorowego, rozłożenie tych inwestycji w czasie jest korzystne – tłumaczył Zbigniew Rusak.

Realizowane inwestycje wynikają m.in. z ustaleń pomiędzy miastem a UEFA. W pobliżu centrów handlowych mają być lokalizowane parkingi Park&Ride, które cieszyć się będą popularnością tylko wtedy, gdy dawać będą możliwość szybkiego dotarcia na stadion miejski –zatem przede wszystkim przy wykorzystaniu sprawnie działającej komunikacji tramwajowej. Emocje wzbudza także fakt, że po likwidacji zajezdni tramwajowej przy ul. Gajowej, miejski przewoźnik już dziś nie mieści taboru tramwajowego w zajezdniach. Przebudowa ul. Grunwaldzkiej spowoduje odcięcie od reszty sieci torów odstawczych przy pętli tramwajowej Budziszyńska, co spowoduje konieczność nocowania na ulicach miasta kilkudziesięciu dodatkowych pociagów tramwajowych. My jako organizator transportu musimy przygotowywać różne warianty. Po wyłonieniu wykonawcy przyjrzymy się procesowi technologicznemu w taki sposób, by możliwe było jak najdłuższe utrzymanie dojazdu do torów odstawczych. Grunwaldzka bez względu na to co by się działo musi być gotowa w kwietniu 2012. Jeżeli pozostawienie dojazdu do torów odstawczych miałoby wydłużyć proces inwestycyjny, to na to zgody nie będzie –tłumaczył Zbigniew Rusak.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
PST
Poznań
ZTM Poznań
MPK Poznań
  • straphan – 26.01.2011

    Najbardziej zabawna kwestia - o czym nie wspomniano w artykule - jest brak pieniedzy na wybudowanie zajezdni tramwajowej na Franowie. Miasto wije sie jak moze i chce przeniesc fundusze z zaaprobowanego juz projektu (remontu Ronda Jana Nowaka-Jezioranskiego) na budowe zajezdni, byle tylko wybudowac wiadukt na Grunwaldzkiej. A tymczasem tramwaje garazuja na petli Wilczak "pod chmurka", zas na zajezdni przy Madalinskiego motorniczy czekaja nawet po 40-60 minut by zdac woz, blokujac oczywiscie ul. 28 Czerwca 1956r. dla wozow liniowych. Ubaw pod pachy.

  • jatal – 01.02.2011

    Na drugiej wizualizacji jest zwrotnica przy peronie. Trzeba będzie zrobić odpowiednie "wcięcie w peron" na poszerzenie skrajni w łuku. Będą się ludzie "dziwować" czemu nie zrobiono prostej krawędzi peronu.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....