Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Cieszyn chce przypomnieć o swoich tramwajach

infotram
13.06.2020 09:45
0 Komentarzy

Cieszyn upamiętnitramwaje, które kursowały w mieście 100 lat temu. Zamierza stworzyć szlakturystyczny, który przebiegnie po części dawnej trasy. Pierwszym krokiem jestremont głównej ulicy starówki. Po niej niegdyś kursował tramwaj – podałcieszyński magistrat.

Samorząd miasta rozpisał przetarg na wykonanie remontu ulicyGłębokiej, której długość wynosi 400 m. Wiedzie ona od głównego placu miasta wbezpośrednie pobliże mostu granicznego z Czechami. To główny deptak miejski. Naprzetarg wpłynęły dwie oferty. Cieszyński magistrat skłonny jest przeznaczyć narealizację zadania 4,95 mln zł. Oferty opiewają na 4,77 mln zł oraz 4,98 mlnzł. Wykonawca, z którym samorząd podpisze umowę, będzie miał czas na realizacjędo końca maja przyszłego roku. Zakres prac obejmuje m.in. przebudowę i remontjezdni oraz chodników, rozbudowę i przebudowę infrastruktury podziemnejniezbędnej do prawidłowego funkcjonowania drogi, w tym głównie kanalizacjideszczowej, a także przebudowę i rozbudowę oświetlenia ulicznego. „W obrębiepasa drogowego umieszczone zostaną elementy i obiekty małej architekturymiejskiej” – podał komunalny Miejski Zarząd Dróg w dokumentacji przetargowej.

Po zakończeniu realizacji zadania powstać mają elementyupamiętniające trasę tramwaju. Zlokalizowane miałyby być po polskiej i czeskiejstronie miasta. W Cieszynie miałaby to być szyna wkomponowana w nawierzchnię.Wyróżnione zostałyby miejsca, w których znajdowały się przystanki. Przebudowanymiałby zostać budynek, który przed wejściem Polski do strefy Schengen zajmowalipogranicznicy. Obecnie szpeci on okolice. Wyremontowany zostałby też głównyrynek miejski.

„Realizacja II etapu po stronie polskiej i czeskiejostatecznie ustalona zostanie po podpisaniu umowy o dofinansowanie projektu ześrodków UE. (…) Ze względu na znaczne opóźnienie podpisania, co (…) ma nastąpićna przełomie czerwca i lipca br., być może także termin zakończenia całegoprojektu – przewidywany na czerwiec 2022 r. – zostanie przesunięty” –powiedziała rzecznik burmistrza Cieszyna Katarzyna Koczwara.

Wysokość dotacji do realizacji drugiego etapu szacowana jestna ok. 6,6 mln zł w przypadku Cieszyna, a także ok. 1,8 mln zł CzeskiegoCieszyna. Całkowity koszt inwestycji miałby wynieść ok. 24 mln zł.

Trasa tramwajowa powstała w Cieszynie w 1911 r. Liczyłaniespełna 1,8 km. Łączyła historyczne centrum miasta z jego zachodnią częścią,położoną za rzeką Olzą (obecnie Czeski Cieszyn). Trasa wiodła od dzisiejszejulicy Bielskiej przez Rynek i ulicę Głęboką, a następnie przez most na Olzie,główną ulicę współczesnego Czeskiego Cieszyna aż do dworca kolejowego. Liniaistniała jeszcze po 1920 r., w którym miasto zostało podzielone miedzy Polskę iCzechosłowację, choć kontrola graniczna uniemożliwiała utrzymanie płynności.Zlikwidowano ją w 1921 r.

Dwa lata temu Cieszyn i Czeski Cieszyn przeanalizowaływspólnie możliwość przywrócenia tramwaju. Badania to wykluczyły. RenataKarpińska z cieszyńskiego magistratu tłumaczyła wówczas, że byłoby to zbytkosztowne i trudne technicznie. Zdecydowano wówczas, że tramwaje zostaną jednakprzypomniane. (PAP)


Komentarze