Już w najbliższy weekend, 11-12.07. na linię turystyczną wyjedzie pieczołowicie odrestaurowany tramwaj Carl Weyer, który po raz pierwszy i jedyny ? do tej pory ? został zaprezentowany 21 czerwca tego roku na Wielkiej Paradzie Jubileuszowej z okazji 135-lecia MPK Poznań. Jest to wagon doczepny, który będzie kursował w składzie z wypożyczoną z Krakowa ?enką?. Jako trzeci w tym ?trójskładzie pojedzie ?sanocki? tramwaj ND .
Dla poznaniaków będzie to pierwsza okazja przejazdu na pokładzie odbudowanego wagonu Carl Weyer oraz krakowskiej enki. Ten wyjątkowy trójskład, punktualnie o godzinie 11:30 wyruszy z przystanku Plac Wielkopolski przemierzając trasę linii turystycznej 0.
Bilety do nabycia u konduktorów w cenie 4 zł (bilet normalny), 3 zł (bilet ulgowy) oraz 12 zł (bilet rodzinny).
Rozkład jazdy
PRZYSTANKI |
GODZINY ODJAZDÓW |
||||||
PLAC WIELKOPOLSKI |
11:30 |
13:00 |
14:00 |
15:00 |
16:00 |
17:00 |
21:00* |
GWARNA |
11:34 |
13:04 |
14:04 |
15:04 |
16:04 |
17:04 |
- - |
MARCINKOWSKIEGO |
11:36 |
13:06 |
14:06 |
15:06 |
16:06 |
17:06 |
- - |
WROCŁAWSKA |
11:38 |
13:08 |
14:08 |
15:08 |
16:08 |
17:08 |
- - |
PÓŁWIEJSKA |
11:43 |
13:13 |
14:13 |
15:13 |
16:13 |
17:13 |
- - |
RYNEK WILDECKI |
11:46 |
13:16 |
14:16 |
15:16 |
16:16 |
17:16 |
- - |
ZAJEZDNIA MADALIŃSKIEGO |
11:50 |
13:20 |
14:20 |
15:20 |
16:20 |
17:20 |
- - |
MUZEUM GŁOGOWSKA (przyjazd) |
11:55 |
- - |
- - |
- - |
- - |
17:25 |
- - |
PARK WILSONA |
12:25 |
13:27 |
14:27 |
15:27 |
16:27 |
17:55 |
- - |
MOST DWORCOWY |
12:29 |
13:31 |
14:31 |
15:31 |
16:31 |
17:59 |
- - |
FREDRY |
12:34 |
13:36 |
14:36 |
15:36 |
16:36 |
18:04 |
- - |
PLAC WIELKOPOLSKI (przyjazd) |
12:37 |
13:39 |
14:39 |
15:39 |
16:39 |
18:07 |
22:15* |
*kursuje w sobotę |
Historia wagonów:
Carl Weyer
Historia wagonów produkcji Carl Weyer w Poznaniu sięga roku 1904, kiedy do stolicy Wielkopolski dostarczono osiem pierwszych wagonów silnikowych z fabryki w Düsseldorfie. Następnie w 1905 roku do Poznania dotarło pięć pierwszych wagonów doczepnych - nieco krótszych od silnikowych (7,5 m zamiast 8,7 m) i wyposażonych w inne okna (prostokątne zamiast zakończonych łukowo). Część z wagonów doczepnych (14 z 32 sztuk) zmontowano w Poznaniu - na terenie warsztatów Poznańskiej Kolei Elektrycznej przy ul. Gajowej. Carl Weyery służyły mieszkańcom miasta przez ponad pół wieku. Ostatnie wagony doczepne zjechały z tras w 1960 roku.
Wagon doczepny o numerze taborowym 305 został wyprodukowany w 1905 roku. Jego odbudowa była możliwa dzięki odnalezieniu na działce w Fabianowie części wagonu, skąd 8 kwietnia 2009 roku została zabrana wspólnymi siłami Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych i Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu. W 2010 roku wagon został wpisany do ewidencji zabytków ruchomych. W roku 2013 w firmie Modertrans Poznań rozpoczęła się budowa repliki pojazdu na podstawia oryginału wydobytego z działki. Premiera wagonu miała miejsce 5 maja podczas obchodów 135-lecia komunikacji miejskiej w Poznaniu, a po raz pierwszy wagon zaprezentowany został publicznie dla pasażerów 21 czerwca podczas parady jubileuszowej z okazji 135-lecia MPK Poznań.
Krakowska ?enka?
Wagon silnikowy typu N, został wyprodukowany w 1954 roku w fabryce Konstal Chorzów, skąd trafił do Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Katowicach, gdzie pełnił służbę do 1989 roku (numer taborowy 1113). Następnie został przekazany do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie gdzie otrzymał numer 13. W 1992 roku, na zlecenie przewoźnika z Norymbergii tramwaj ten został odrestaurowany i trafił do tego niemieckiego miasta. Na początku sierpnia 2006 roku powrócił z powrotem do Krakowa otrzymując numer taborowy 26. Obecnie jest to jeden z czterech historycznych wagonów typu N i ND, które posiada MPK Kraków. Dzięki przychylności prezesa Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie, możliwe było wypożyczenie wagonu do Poznania i uświetnienie parady komunikacyjnej z okazji 135 lat MPK Poznań. Krakowski tramwaj zostanie na poznańskich torowiskach do połowy sierpnia.
Wagon ?sanocki?
?Sanocki? wagon ND o numerze taborowym 436 jest jedynym w Polsce wagonem ND produkcji Sanockiej Fabryki Wagonów doprowadzonym do stanu fabrycznego. Wagony z tej fabryki były również pierwszymi wagonami generacji N, które zostały dostarczone do Poznania w 1950 roku. Łącznie dostarczono ich tylko 8 sztuk. Dzięki wpisaniu wagonu do rejestru zabytków ruchomych, możliwe było przywrócenie wszystkich elementów wyposażenia zgodnych z początkiem eksploatacji. Wagon nie posiada między innymi kierunkowskazów i hamulców szynowych, a otwieranie i zamykanie drzwi możliwe jest wyłącznie przy pomocy konduktora. Tak wyremontowany wagon uświetnił obchody 115-lecia tramwajów elektryczny w Poznaniu (2013r.).
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Moim marzeniem jest przejechać śię jedno drzwiowym ogórkiem,wagon doczepny którym jeździłem do szkoły linią nr5 wsiadałem na przystanku na przeciwko okrąglaka.
Wagon nie jest odrestaurowany - MPK jasno w swoim serwisie pisze (a InfoTram dosłownie to przytoczył), że jest to replika, czyli model wykonany w skali 1:1.
@z - pamiętam te niskowejściowe wagony doczepne, które jeździły również na '5'.
@z - miałem na myśli '9'.
Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.