TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

CAF zdobywa tramwajową Francję
Ryszard Piech - Opublikowano: 18.01.2011 15:13:58 15 komentarzy
CAF zdobywa tramwajową Francję

CAF zdobywając we Francji dwa kontrakty na dostawy tramwajów przełamało dotychczasowy niepisany monopol krajowych producentów.

Jak dotąd Francuzi, choć oficjalnie nie mogli stosować preferencji narodowościowych, to jednak dziwnym zrządzeniem losu w przypadku zakupów taboru szynowego zawsze wygrywali krajowi dostawcy. W przypadku rynku tramwajowego był to oczywiście Alstom z obecnie najpopularniejszy na świecie tramwajem Citadis oraz Bombardier mający zakład produkcyjny w w Crespin. Zestawienie systemów tramwajowych we Francji przedstawialiśmy tutaj. Alstom najpierw oferował pojazdy w kooperacji z Vevey, później wprowadził własne TFS 1 i TFS 2 aż do czasu wprowadzenia generacji Citadis, która zdominowała rynek. Francuskie pochodzenie mają również inne konstrukcje firm wchodzących w obecny skład koncernu Bombardier. W ramach kooperacji ABB (zakład francuski) oraz Socimi (Włochy) został opracowany tramwaj Eurotram, który zadomowił się na ulicach Strasburga. W późniejszym okresie francuskie ABB zostało wchłonięte przez AD Tranz i już pod tą firmą opracowało nową, bardzo udaną generację tramwajów typu Incentro dostarczonych dla Nantes. Niestety późniejsze przejęcie AD Tranz przez Bombardiera zakończyło losy tej konstrukcji, a w zamian w Marsylii znalazły się tramwaje Flexity Outlook. Pozostałe dostawy tramwajów nie wyprodukowanych we Francji stanowią w Tango dostarczonych w 2010 roku przez Stadler Pankow dla szybkiej linii łączącej centrum Lyonu z lotniskiem i jednocześnie stacją TGV. Przy czym należy jasno zaznaczyć, że w głównej mierze Alstom traktował ten rynek jako rodzimy (podobnie jak Pesa w Polsce) i oferował naprawdę atrakcyjne ceny za swoje pojazdy. Dodajmy ceny, które były porównywalne z polskimi ofertami Pesy, choć akurat w Polsce Alstom zawsze dawał większe stawki. Wobec tego można uznać, że nie do końca były to preferencje narodowe, choć zdobycie niemal całego rynku przez producentów krajowych było utrzymane.

W związku z tym zdobycie przez hiszpański CAF aż dwóch kontraktów jest ważnym wydarzeniem. Pierwszy kontrakt dotyczy dostawy do Besançon między 15 a 18 tramwajów za około 35 milionów €. Tramwaje o długości 23 metrów będą się składały z trzech członów i pomieszczą 170 pasażerów z czego 38 na miejscach siedzących. Pojazdy będą dwukierunkowe, dwustronne i będą miały szerokość 2,4 metra. Będą one obsługiwały linię z Chalezeule do Hauts du Chazal o długości 14,5 km w tym liczącym 122 tysiące obywateli mieście. Natomiast drugi kontrakt dotyczy dostawy do Nantes 8 tramwajów z opcją na kolejne cztery. Pojazdy o szerokości 2,4 metra i długości 37 metrów będą się składały z 5 członów i pomieszczą 248 pasażerów z czego 60 na miejscach siedzących. Pojazdy z rodziny Urbos są już dosyć powszechnie znane w Hiszpanii, a od niedawna również w Edynburgu

Niejako na poboczu głównego tematu warto również odnotować dwa inne ważne kontrakty, które z Francją nie mają nic wspólnego aczkolwiek z CAF bardzo dużo. Pierwszy to zamówienie przez władze transportowe Sztokholmu SL 15 tramwajów za 40 milionów €z opcją na dostawę do 212 dodatkowych tramwajów, co może podnieść wartość zamówienia do 340 milionów €. Tramwaje dla SL mają mieć trzy człony i mieścić aż 221 pasażerów. Oprócz tego mają to być pojazdy dwukierunkowe, dwustronne, niskopodłogowe o prędkości maksymalnej 90 km/h. Wyzwaniem dla dostawcy z Hiszpanii będzie opracowanie pojazdu tak aby wytrzymywał ciężkie zimowe warunki panujące w mieście. Nowe pojazdy uzupełnią obecnie eksploatowaną flotę kolejek miejskich oraz pozwolą na zaspokojenie potrzeb taborowych związanych z rozbudową o 7 km linii tramwajowej. Otwarcie tego odcinka ma nastąpić w 2013 roku.

Drugą ważną wiadomością jest zerwanie przez Houston Metropolitan Transit Authority zamówienia na dostawę tramwajów dla tego miasta. Bazowe zamówienie obejmowało 29 pojazdów z ramowej umowy na 103. Pierwotnie projekt miał być realizowany wyłącznie ze środków miasta, jednak wraz z pojawieniem się takiej możliwości znalazł się na liście projektów z dofinansowaniem rządowym. Ten z pozoru pozytywny krok wywołał pewne problemy formalne, gdyż jako dofinansowywany został objęty postanowieniami Buy America Act wymagającymi dużego udziału produkcji w USA. Niestety pomimo planowanej produkcji tych pojazdów w zakładzie w stanie Nowy Jork nie udało się osiągnąć wartości wymaganych w zamówieniu. W związku z tym kontrakt anulowano wypłacając jednocześnie 21 milionów $ odszkodowania dla CAF. W związku z tym przetarg na dostawę 103 pojazdów zostanie powtórzony.

Przemiany gospodarcze wymagają wielu lat usilnej pracy, jednak po ich zakończeniu można doczekać się zaskakujących zmian. Hiszpański CAF rozwijał swoje produkty i dzięki temu mógł wystartować w walce konkurencyjnej na rynku dotąd uznawanym za stosujący preferencje narodowościowe. Z drugiej strony rynek francuski uznawany jeszcze do niedawna za hermetyczny nagle się otworzył. Pytanie czym było spowodowane to otwarcie, wszak okres kryzysu gospodarczego sprzyja narodowościowemu populizmowi. Jednak być może ten sam kryzys nakazał bardziej rozsądnie popatrzeć na finanse, co być może ostatecznie przesądziło o zwycięstwie CAF. Niezależnie od przyczyn ciekawym będzie obserwowanie dalszego rozwoju wydarzeń potwierdzających lub zaprzeczających zmiany rynkowe. 
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Hiszpania
Francja
CAF
Urbos
Besancon
Nantes
Sztokholm
Szwecja
USA
Heuston
  • straphan – 19.01.2011

    Jesli mnie pamiec nie myli, to Cityrunnery dla Marsylii montowano w zakladach Bombardiera w Wiedniu. Wagony dla Lille budowala z kolei firma Breda. A kwestia zakupu pojazdow innych firm moze byc spowodowana niedostateczna jakoscia produktow Alstoma...

  • Combino – 20.01.2011

    Czyżby infornacja bazowała na tekście zamieszczonym jakis czas temu na RGI? ;) Po lekturze nasunęło mi się kilka uwag.Po pierwsze,z zakończeniem losów Incentro na dostawie dla Nantes to nie do końca prawda,bo ostatecznie Flexity Berlin bazuje właśnie na Incentro.Po drugie,jak już liczymy Tango dla Rhoenexpress,to nie wiem czy nie należy policzyć także i Avanto. Po trzecie,mamy swego rodzaju ciekawostkę: wagony dla Besançon to najkrótsze wozy kupowane do obsługi nowej sieci od czasu Cityway w Messynie. Po czwarte w końcu,przyjrzałbym się uważnie Urbosowi dla Sztokholmu... gdyż konstrukcja ta nieraz pewnie będzie rywalizować z nowym modelem Pesy,który zadebiutuje w Częstochowie. No i te 15 wagonów sprawi,że SL w końcu odda wypożyczone z Norrkoeping Flexity Classic...

  • R. Piech – 20.01.2011

    @Combino, w głównej mierze bazuje na informacji z RGI, aczkolwiek w możliwych miejscach szukałem dodatkowych informacji które z racji języka hiszpańskiego / francuskiego są dosyć ograniczone. Zwłaszcza odnośnie tramwajów dla Nantes było bardzo mało informacji. Generalnie rozbudowa artykułu o wyjaśnianie losów Incentro o Nottingham i Flexity Berlin chyba nie miała sensu. Z kolei Avanto jako tramwaj dwusystemowy został pominięty aczkolwiek choć dostarczył je Siemens a konstrukcyjnie bazują na amerykańskich składach, to zostały wyprodukowane we Francji a dokładniej w fabryce Lohr. Natomiast faktycznie artykuł mógł zostać poszerzony o szerszy opis taboru aczkolwiek wyciągnąć jakieś informacje z CAF jest niesamowicie trudno więc niestety "tak szyłem jak materiału wystarczało".

  • jatal. – 21.01.2011

    No i po raz pierwszy widzimy tramwaj sztokholmski (przynajmniej ja widzę) - bez niespodzianek. Ciekawy jestem natomiast tramwaju dla Nantes. Na stronie CAFu nie podają długości 37m, "piszą" o pięciu członach na trzech wózkach, a przy takiej długości spodziewałem się "czegoś w rodzaju skróconego citadisa 401" na czterech wózkach.

  • R. Piech – 21.01.2011

    @jatal., popieram, szukałem więcej informacji o tym tramwaju i jakiejś wizualizacji ale niestety nic nie znalazłam.

  • Combino – 24.01.2011

    Jatal,a nie prościej wyobrazić sobie 5-członową wersję wagonu dla Besançon?Nawet długości członów się zgadzają (człony skrajne już masz,trzeba tylko dodać jeszcze jeden środkowy z Urbosa dla B. i człon z wózkiem tocznym).

  • jatal – 24.01.2011

    @ Combino: Gdyby to była długość 32-33m, to byłoby to oczywiste, ale tam "ma być aż 37m". Dlatego pierwotnie myślałem, że może na 4 wózkach będzie (jak avanto). Teraz, skoro "piszą" że jednak będą tylko 3 wózki, to zaczynam wątpić w tę długość (może ma być 31m?) i wtedy owszem będzie to dłuższa wersja od tej dla Besancon.

  • R. Piech – 24.01.2011

    @jatal, dla przypomnienia Incentro w Nantes ma długość 36,4 metra.

  • Combino – 24.01.2011

    Jatal,ale Ty patrzysz przez pryzmat naszych tramwajów; tymczasem tam jest trochę inaczej.Popatrz na tamtejsze TFS-y z niską wstawką: one mają 38 metrów! Innymi słowy MUSZĄ tam mieć łagodniejsze łuki na trasie (w takim Krakowie by za choinkę nie wyrobił).I w związku z tym nie dziwi,że Urbosy na francuski rynek będą miały dłuższe poszczególne człony np. do Pesy.Więc będzie 5-członowiec na trzech wózkach,tyle że człony będą dłuższe niż np. u nas.

  • jatal – 25.01.2011

    @ R. Piech, Combino: Ja myślałem o francuskich zasadach! Tylko że "skrajnia francuska" skojarzyła mi się z citadisami. Do tego doszła pierwsza moja myśl (po cytacie artykułu w RGI), że możemy mieć do czynienia z trzema różnymi tramwajami CAFu. Długość 37m bardziej kojarzyła mi się z regiocitadisami i avanto i szerokością 2,65m. Brak długości na stronie CAFu zdawał się tylko potwierdzać moją teorię. No i zupełnie zapomniałem, że w Nantes nie jeżdżą citadisy. I teraz to jest ciekawe pytanie - dlaczego? Czy przez inne poszerzenia skrajni w łukach, którymi alstom (z racji ich niepowtarzalności) nie miał ochoty się zająć? Czy to nie stąd powstała luka "dla CAFu"? Po tych uwagach (za które dzięki) jasne się stało, co to będzie za tramwaj. Reasumując, nie będzie jednak trzech różnych typów, ale o "2,5" możemy chyba mówić, bo "Besancon" ma "citadisowskie" człony skrajne, a Nantes (aby mieć te 37m) potrzebuje raczej dłuższych z dwupłatowymi drzwiami.

  • R. Piech – 25.01.2011

    @jatal, czemu Alstom nie brał udziału w tym przetargu ciężko powiedzieć, wszak podobne pod względem długości i szerokości moduły dostarczył do Melbourne, choć tam Citadis był tylko trójczłonowy. Więc raczej nie jest to kwestia techniczna, można się wręcz zastanawiać, czy to nie jest zagrywka Alstomu aby uniknąć 100% udziału w rynku i oskarżeń o monopol. Ewentualnie może chodzi o zmowę producentów a rynek francuski został podzielony między Alstom i Bombardiera tylko z jakichś powodów Bombardier przegrał. Ewentualnie można mówić o zablokowaniu fabryk zamówieniami i najzwyczajniej olali sprawę.

  • Combino – 25.01.2011

    Jatal,ale gdzie Ty masz problem z wymiarami?Porównaj do Pesy (np. do 121N i 122N). Urbos dla Besançon jest swego rodzaju odpowiednikiem 121N,ale z dłuższymi członami.I bazując na tych samych członach (tylko oczywiście dwie lektyki w 5-członowcu przy jednej w 3-członowcu) uzyskujesz wersję dla Nantes. Weź wymiary 121N,122N i Urbosa dla B. i nawet z prostej ekstrapolacji wyjdzie Ci dla Urbosa dla Nantes co najmniej 36,2 metra! TFS-1 istotnie muszą różnić się od TFS-2 długością; jakkolwiek nie mam wymiarów TFS-1,to wziąwszy pod uwagę że wersja z niską wstawką ma 38 metrów,każdy człon wersji pierwotnej (dwuczłonowy,wysokopodłogowy sześcioosiowiec) musi być długości 105-ki lekko licząc... A sieć w Nantes istotnie chyba się różni parametrami i stąd inny niż gdzie indziej tabor (takie Incentro masz jeszcze tylko w Nottingham,a przecież pojazdy z angielskich sieci u nas też nie dałyby rady).

  • R. Piech – 25.01.2011

    @Combino, Incentro z Nottingham istotnie nie dałoby rady w Polsce ale nie z powodu długości, która wynosi 33 metry, ale z powodu szerokości 2,65 metra. Incentro w Nantes ma podwójne drzwi w skrajnych członach i po dwa okna między drzwiami w lektykach, natomiast tramwaj z Nottingham ma pojedyncze drzwi w skrajnych członach i jedynie po jednym oknie między drzwiami w lektykach.

  • jatal – 26.01.2011

    @ Combino: Znając tylko jeden rysunek tramwaju dla Besancon nie będę się upierał. Może ma człon wiszący długości 10m (człon wiszący w 121N to ok. 8m), wtedy licząc wszystkie człony jako trochę dłuższe może wyjść 6,5+10+4+10+6,5=37m. @ R.Piech: Gdyby zwęzić incentro z Nottingham, to nadal byłby problem z jazdą w Polsce, bo człony skrajne obu incentro maja jednakową długość, ponad 7m. W Nottingham jest tylko jedno skrzydło drzwi w członie skrajnym (szersze niż skrzydło drzwi dwupłatowych) ale też jest swoista "zaślepka" niewykorzystanego miejsca (wąskie okienko za kabiną).

  • jatal – 26.01.2011

    Jeszcze raz dla pewności sprawdziłem dane: *** incentro-Nantes - szer. 2,4m, dł. 7,3+8,4+5+8,4+7,3=36,4m. *** incentro-Nottingham 7,3+6,7+5+6,7+7,3=33,0m. Też 2,4m szerokości !!! *** pesa-120N ~6+8,15+3,5+8,15+6=31,8m.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....