Bydgoszcz planuje inwestycje tramwajowe

infotram
06.07.2015 12:29
0 Komentarzy

Drogowcy przygotowują się do modernizacji i budowytramwajowych torowisk w Bydgoszczy. Ogłoszone zostały przetargi naprzygotowanie dokumentacji niezbędnej do pozyskania funduszy europejskich naważne inwestycje.

– Rozwój sieci tramwajowej w Bydgoszczy zdecydowanieprzyspieszył ? podkreśla prezydent Bydgoszczy, Rafał Bruski. – W 2012 roku sfinalizowaliśmy budowę nowegopolaczenia tramwajowego z dworcem. W tym roku zakończy się budowa10-kilometrowej trasy do Fordonu. To największa inwestycja tego typu w Polsce.Kupujemy nowoczesne niskopodłogowe składy, a tramwaje na wielu skrzyżowaniachzyskały priorytet dzięki systemowi ITS. W kolejnych latach zamierzamy nadalstawiać na transport szynowy. Inwestycje będziemy opierać przede wszystkim nafunduszach europejskich. To szansa na to, że tramwajami będziemy poruszać sięszybciej i wygodniej, przy zachowaniu rozsądnej ceny biletu.

Od czego zaczynamy?

Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w pierwszejkolejności zamierza rozpocząć inwestycje związane z remontem ul. Chodkiewiczana odcinku od ul. Wawrzyniaka do pętli Bielawy. W ramach tego zadaniazmodernizowana ma zostać nie tylko torowisko, ale cała ulica. Powstać mają nowechodniki, ścieżka rowerowa, uporządkowane zostaną miejsca parkingowe. Na całymodcinku ul. Chodkiewicza zamontowane zostaną elementy Inteligentnych SystemówTransportowych (tablice informacji pasażerskiej). Realizacja tego zadaniazacznie się jeszcze w tym roku. Jeszcze w wakacje zostanie ogłoszony przetargna roboty budowlane.

Drugą ważną inwestycją będzie budowa torowiska na Kujawskiejod Zbożowego Rynku do ronda Kujawskiego. To zadanie będzie połączone również zrozbudową węzła tramwajowego Szarych Szeregów. Inwestycja będzie obejmowałamiędzy innymi dobudowanie drugiej jezdni na Kujawskiej oraz rozbudowętowarzyszącej infrastruktury. Obecnie na finiszu są prace projektowe. Realizację zadania zaplanowano na lata2016-17.

Kolejne zadania

Bydgoszcz uzyskała też akceptację MinisterstwaInfrastruktury i Rozwoju dla zakresurzeczowego, wartości, terminów realizacji i wartości wskaźników dla innychprojektów z listy podstawowej Kontraktu Terytorialnego.

Jednym z ważniejszych jest budowa nowego połączeniatramwajowego pomiędzy Toruńską i Fordońską. Szczegółowe analizy wskażąoptymalny korytarz o długości około 600 metrów. Rozważane będą między innymi budowa nowego mostu nawysokości ul. Perłowej i równoległej przeprawy tramwajowej przy istniejącymmoście Kazimierza Wielkiego. Zmodernizowane zostaną też odcinki przyległe.Razem około 1,3 km.

Kolejnym projektem, którego realizację zaplanowano na nowąperspektywę unijną jest przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu ul. Toruńskiej wraz z przebudową zajezdni tramwajowej.Modernizowany ma być odcinek długości około 3,5 km od ronda Toruńskiego do ul.Perłowej oraz od wyjazdu z zajezdni tramwajowej do pętli tramwajowej ?STOMIL?.Zajezdnia zostanie dostosowana między innymi do obsługi taboruniskopodłogowego. Projekt realizowany będzie w partnerstwie wraz z komunalnąspółką MZK.

Ważnym zadaniem zdecydowanie poprawiającym przepustowośćskrzyżowania Gdańska-Kamienna ma być też przebudowa torowiska wzdłuż ul.Gdańskiej na odcinku od ul. Kamiennej do ul. Dwernickiego ,a odcinku około 400metrów. Projekt polegać ma przede wszystkim na przeniesieniu torowiska tramwajowegow środek pasa ulicznego na wlocie skrzyżowania z ul.Kamienną. Obecnie trwająprace koncepcyjne.

Przemyślaneinwestycje

Wybrane do realizacji projekty opierają się naprzeanalizowanych potrzebach transportowych miasta z uwzględnieniem jego układuprzestrzennego, efektywności ekonomicznej, analiz potoków pasażerów. Nowe iprzebudowane istniejące odcinki sieci tramwajowej uwzględniając potrzebyprzewozowe miasta przyczynią się do osiągnięcia następujących efektów:

? Pozyskanie nowych pasażerów

? Poprawa jakości i prędkości komunikacji tramwajowej

? Skrócenie czasu podróży

? Poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego

? Osiągnięcie efektu ekonomicznego w postaci oszczędności wprzewozach pasażerskich

Ponadto w ramach nowych projektów planowany jest zakupniskopodłogowego taboru tramwajowego, budowa odcinków ścieżek rowerowych,budowa parkingów ?park&ride? , realizacja elementów ITS, przebudowa peronówprzystankowych uwzględniająca potrzeby osób niepełnosprawnych, przebudowanyzostanie układ drogowy wymuszony budową nowej lub modernizacją infrastrukturytramwajowej.

Na liście rezerwowej znajdują się projekty związane z budowąnowych linii tramwajowych wzdłuż Szubińskiej i Kruszwickiej na Błonie orazwzdłuż ul. Solskiego i Pięknej przez Szwederowo.

Tramwajowe inwestycjew liczbach

Liczba zadańpodstawowych ? 5

Długość dwutorowych odcinków do modernizacji ? 5,3 km

Długość dwutorowych odcinków do budowy ? 2,7 km

Przewidywane dofinansowanie – 75 procent

Komentarze