Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bliżej metra w Krakowie. Są oferty na studium wykonalności

infotram
05.06.2018 13:41
0 Komentarzy

We wtorek, 5 czerwcaotwarto oferty na „Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnegotransportu szynowego w Krakowie”.

Podpisanie umowy z wykonawcą odbędzie się na przełomie lipcai sierpnia, a zakończenie prac nad dokumentem przewidziano na koniec 2019 r.Władze Krakowa tym samym realizują decyzję mieszkańców, którzy w referendum w2014 r. opowiedzieli się za budową metra („za” głosowało ponad 55 proc.krakowian biorących udział w referendum).

Zgodnie z opracowanym harmonogramem, wybrany w drodzepostępowania przetargowego Wykonawca, będzie miał 68 tygodni na opracowaniedokumentu, pozwalającego na dokładne określenie warunków realizacji szybkiego ibezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie.

W 2015 r. opracowano „Studium rozwoju systemu transportuMiasta Krakowa, w tym budowy metra”. Dokument opracowało Biuro InżynieriiTransportu, które wykonało studium za kwotę 762 600 zł. Studium obejmowało swymzakresem cały obszar miasta i zakładało różne warianty rozwoju siecitransportowej. Jego autorzy wskazali na konieczność budowy bezkolizyjnegośrodka systemu transportu wraz z jednoczesnym rozwojem sieci tramwajowej. Byłto także dokument pozwalający na ewentualne przystąpienie do dalszych prac projektowychjakimi mogą być „Studium wykonalności” lub „Koncepcja budowy premetra/metra”.

Rekomendowany wariant zakłada budowę jednej linii metra oprzebiegu zgodnym ze „Studium Uwarunkowań i Kierunków ZagospodarowaniaPrzestrzennego Miasta Krakowa” (za wyjątkiem odcinka prowadzonego w ciągu aleiJana Pawła II) na kierunku wschód-zachód o długości około 15 km oraz rozwójsystemu szybkiego tramwaju bez budowy nowego tunelu.

Rozwój systemu szybkiego tramwaju dotyczy modernizacji ipodniesienia parametrów odcinków istniejących tramwaju tradycyjnego, a takżebudowy nowych odcinków tramwajowych, o parametrach odpowiadających wymaganiomszybkiego tramwaju. Ponadto zostanie zapewniony priorytet dla tramwajów wsystemie sterowania ruchem.

Autorzy „Studium rozwoju systemu transportu Miasta Krakowa,w tym budowy metra” rekomendują budowę szybkiego, bezkolizyjnego transportuszynowego, zgodnie z wariantem Metro – Metrobus. Głównymi węzłamiprzesiadkowymi będą:

• Bronowice (zintegrowany węzeł przesiadkowy składający sięz przystanku kolejowego Kraków Bronowice, na którym będą się zatrzymywaćpociągi SKA, terminalu autobusów miejskich i aglomeracyjnych, przystankutramwajowego oraz parkingów P+R i B+R)

• Przystanek przy Akademii Górniczo-Hutniczej (integracja zpodsystemem autobusowym o dużej intensywności kursowania w ciągu II obwodnicy),

• Dworzec Kolejowy Kraków Główny (zintegrowany węzełprzesiadkowy składający się z dworca kolejowego, przystanku linii KrakowskiegoSzybkiego Tramwaju (KST), dworca MDA S.A., przystanków autobusowych komunikacjimiejskiej i parkingu B+R. Dworzec kolejowy jest wspólną stacją dla wszystkichuruchomionych linii SKA, ponadto do roku 2020 zostanie dobudowana druga paratorów na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów co zwiększy przepustowość liniikolei aglomeracyjnej)

• Rondo Mogilskie (integracja z podsystemem tramwajowym, wtym liniami KST oraz podsystemem autobusowym o dużej intensywności kursowania wciągu II obwodnicy)

• Rondo Czyżyńskie (integracja z podsystemem tramwajowym ipodsystemem autobusowym oraz Dworcem Autobusowym Czyżyny, który obsługujerównież prywatnych przewoźników). W pierwszym etapie zakłada się budowę tunelupod Starym Miastem w kształcie pozwalającym na prowadzenie ruchu tramwajowegooraz możliwość przekształcenia tunelu do prowadzenia pojazdów metra. Tunel tenzostanie podłączony do systemu tramwajowego, dzięki temu będzie przynosiłkorzyści niezależnie od okresu wybudowania pozostałych odcinków oraz zmiany systemuz tramwajowego w metro.

Podjęcie decyzji o budowie szybkiego, bezkolizyjnegotransportu szynowego wymaga opracowania dokumentacji o wyższym stopniuszczegółowości oraz uwzględniającego szczegółowe aspekty techniczne, tj.”Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego wKrakowie”. 19 października 2017 r. Gmina Miejska Kraków zawarła z KomisjąEuropejską umowę o dofinansowanie dla projektu (kwota dofinansowania wynosi 1175 000 EUR, a całkowita wartość projektu jest szacowana na 2 350 000 EUR).


Komentarze