TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Alstom modernizuje składy metra w Bukareszcie
Ryszard Piech - Opublikowano: 15.06.2010 13:40:31 3 komentarze
Alstom modernizuje składy metra w Bukareszcie

Alstom Transport zakończył modernizację pierwszych dwóch wagonów metra w Bukareszcie. W niniejszym artykule przyglądamy się mariażowi francuskiej i rumuńskiej technologii.

Budowę metra w stolicy Rumunii rozpoczęto na początku lat 70 tych XX wiku. Ambitne plany bazowały na projektach opracowanych w latach 30-tych XX wieku, które jednak wcześniej nie zostały zrealizowane. Decyzji o budowie sprzyjał dynamiczny przyrost ludności z 1,35 miliona w 1966 roku do 1,8 miliona w 1977 roku. W związku z tym istniejąca w dużej mierze po dziś dzień rozbudowana sieć tramwajowa okazałą się być niewystarczającą. Pierwszy fragment linii M1 otwarto w 1979 roku a całą linię zakończono w roku 1983, kiedy to otwarto również linie M2 i M3. Pomimo ówczesnego położenia Rumunii w Bloku Wschodnim budowa metra postępowała bardziej według wzorów zachodnich, niż wschodnich. Ówczesne sieci metra w Bloku Wschodnim zakładały budowę skomplikowanych podziemnych stacji, które wykonywano jako schrony na wypadek wojny. Miało to swoje zalety w przypadku konfliktu zbrojnego, jednak znacznie wydłużało czas budowy i podrażało inwestycję. Jednak w Rumunii postanowiono wybudować system według znacznie uproszczonych założeń. Stacje o standardowej prostej konstrukcji budowano jako tymczasowe miejsce przebywania pasażera, który nie powinien długo oczekiwać na szybki pociąg kolejki podziemnej. Równie oryginalnie postąpiono w sprawie taboru, który postanowiono wyprodukować w Rumunii zamiast zamawiać standardowych składów produkcji ówczesnego ZSRR. Po upadku Bloku Wschodniego dopiero w roku 2000 otwarto pierwszy odcinek nowej linii czwartej, która obecnie jest dalej budowana. Wraz z tą linią postanowiono również uzupełnić i odmłodzić tabor, który tym razem zamówiono w firmie Bombardier. Łącznie przewoźnik posiada 44 seściowagonowe składy Movia (264 wagony), które są eksploatowane na liniach M1 i M2.

Obecnie metro jest zarządzane przez spółkę Metrorex, która jest własnością Państwa i jest w gestii Ministerstwa Transportu. Metro w Bukareszcie ma długość 67,5 km i dziennie przewozi około 600 tysięcy pasażerów. Dużym utrudnieniem w codziennej eksploatacji jest kwestia istnienia odrębnych biletów na transport miejski organizowany przez RATB oraz państwowe metro. Niedawne plany integracji zostały odrzucone po protestach pracowników. Obecnie trwa rozbudowa systemu o kolejne przedłużenia oraz nową piątą linię. Trwają również rozmowy w sprawie budowy linii szóstej, która łączyłaby miasto z międzynarodowym lotniskiem.

Pomimo dużych inwestycji nadal eksploatowane są składy produkcji rumuńskiej. Dwuwagonowe zespoły były produkowane przez ASTRA Vagoane Arad w latach 1978-1993. Łącznie dostarczono 251 zespołów, jednak w wyniku dostaw nowych składów Movia część wagonów uległa kasacji i obecnie Metrorex eksploatuje 33 składy (66 wagonów) tego typu (dane z oficjalnej strony przewoźnika), które kursują na liniach trzeciej i czwartej. Dwuwagonowe składy mogą być eksploatowane w trakcji ukrotnionej do trzech oferując sześciowagonowy pociąg. Wagony o stalowej konstrukcji pudeł mają prędkość maksymalną 80 km/h i oferują 32 miejsca siedzące w jednym wagonie. Pomimo długiego okresu produkcji obecnie w eksploatacji pozostały składy z końcówki produkcji, które osiągnęły już połowę swojego okresu eksploatacji i wymagają modernizacji. W związku z tym Metrorex zlecił firmie Alstom Transport przebudowę 15 składów (30 wagonów) wraz z jednym zespołem przedprodukcyjnym.

Z racji złożoności zadania prototypową przebudowę postanowiono wykonać w zakładach Alstom we Francuskim mieście Reichshoffen. Dzięki temu projektanci mieli możliwość zapoznania się z konstrukcją pojazdów, co pozwoliło na uniknięcie komplikacji związanych z montażem nowych komponentów w produkcji seryjnej. Z pierwotnego pojazdu pozostaje w głównej mierze pudło oraz wózki wraz z osiami i silnikami trakcyjnymi. Do takiej bazy montowane są nowoczesne przekształtniki trakcyjne jak również system sterowania pociągiem. Podczas modernizacji skład otrzymuje również nowy układ hamulcowy. Po dokonanej przebudowie wykonano testy statyczne a następnie modyfikacje pozwalające na pobór prądu z sieci toru testowego przy zakładzie. Dzięki temu wykonano próby dynamiczne przebudowanego składu, który następnie posłużył do uzyskania świadectwa dopuszczenia do ruchu. W przebudowę było zaangażowanych 10 pracowników zakładu w Reichshoffen oraz również 10 pracowników filii Alstom z Bukaresztu, gdzie będzie prowadzona seryjna modernizacja 15 składów. Prototypowy zespół opuścił w dniu 26 maja zakład w Reichshoffen i przez Niemcy, Austrię oraz Węgry dotarł do Rumunii, gdzie został rozładowany na terenie zajezdni Metrorex. Prototypowy skład ma rozpocząć planowe kursy w listopadzie 2010 roku, natomiast seryjna modernizacja pozostałych 15 składów rozpoczęła się 15 czerwca 2010 roku i ma zostać zakończona do marca 2012 roku.

Długa żywotność taboru szynowego kładzie duży nacisk na zakup właściwej technologii. Choć zakup taboru u krajowych dostawców był godny pochwalenia, to jednak produkowane składy nie stanowiły najnowszego poziomu technicznego, co obecnie zwiększa koszty modernizacji. Oczywiście wówczas dostępność technologii była mocno ograniczona, jednak Metrorex wyciągnął wnioski i dokonano zakupu nowego taboru produkcji Bombardiera, który odpowiada aktualnemu poziomowi technicznemu. Niestety odnośnie starszego taboru trzeba ratować sytuację modernizacjami.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Rumunia
Bukareszt
Metrorex
Astra Vagoane
Arad
Alstom
Francja
Bombardier
Movia
Metrorex
  • mamadoo – 17.06.2010

    Uwielbiam wasze artykuły, są bardzo ciekawe ale popracujcie nad gramatyką i ortografią, oczy i zęby bolą od czytania "...okazałą się być niewystarczającą." - co to za język? Dwa błędy gramatyczne w jednym zdaniu. Zła odmiana przez przypadki i ta dziwaczna forma, zdaje się że to rusycyzm, "okazywać się być". Zdanie powinno brzmieć: "...okazała się niewystarczająca". Prościej i ładniej, prawda?

  • mamadoo – 17.06.2010

    Wracając do meritum, zapytam - czy autor mógłby wyjaśnić dlaczego bukaresztańskie wagony metra mają taki nietypowy kształt? Mam na myśli to podgięcie górnej części pudła.

  • R. Piech – 17.06.2010

    Jakkolwiek daleko mi do "rusycysty" to jednak już drugi raz słyszę podobne sugestie. Jednak faktycznie winę ponosi ostatnia korekta po której nie wszystko zostało usunięte. Odnośnie meritum, to wygląd taboru jest podyktowany jego szerokością (3,1 m) i skrajnią ograniczaną przez tunele, natomiast przód to już kwestia gustu.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....