TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Alstom Citadis Dualis - tramwaj dwusystemowy
Jacek Pudło - Opublikowano: 06.11.2012 09:31:20 6 komentarzy
Alstom Citadis Dualis - tramwaj dwusystemowy

Na InnoTrans 2012 Alstom zaprezentował tramwaj Citadis Dualis, przeznaczony do eksploatacji zarówno na sieci tramwajowej jak i kolejowej. Tramwaje Dualis będą eksploatowane przez koleje francuskie SNCF na sieci TER (Transport Express Regional).

Pierwsze tramwaje Dualis dostarczono w styczniu 2010 r. do Nantes. Stacjonują one w zajezdni Doulon. 15 czerwca 2011 r. z rocznym opóźnieniem nastąpiła inauguracja pierwszej, 30-kilometrowej linii z Nantes do Clisson w systemie nazwanym tram-train. Tramwaje kursują 6 razy dziennie, a docelowa częstotliwość to 30 minut. Obecnie tramwaj nie korzysta z torowisk tramwajowych, a jedynie z linii kolejowej. Druga linia tram-train z Nantes ma prowadzić do Chateaubriant.

Pierwszy we Francji tramwaj w systemie tram-train uruchomiono rok wcześniej w grudniu 2010 r. w Mulhouse. Tabor stanowią tam jednak tramwaje Siemes.

Citadis Dualis jest w pełni niskopodłogowy i posiada szerokie drzwi. Ze względu na regionalne zastosowanie tramwaj może być wyposażony m. in. w toaletę lub uchwyty na parasole. Zależnie od wersji modyfikowana może być liczba drzwi (bazowo –4 podwójne), układ wnętrza i inne. Dostępne długości to 42 i 52 metry (4- i 5-członowy), a szerokość –2,4 i 2,65 m. Liczba stałych miejsc siedzących wynosi od 92 do 112. Tramwaj posiada przestrzeń do przewozu bagażu i rowerów.

Toaleta przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych może być zabudowana w wersji o szerokości nadwozia 2,65 m. Opcjonalnie dostępne są specjalne, wygodne fotele z wysokimi oparciami. Tramwaj może być wyposażony w system zliczania pasażerów. Dla estetyki, producent proponuje malowanie tramwaju w barwy regionu, w którym będzie eksploatowany.

Interesująco prezentuje się część napędowa. Tramwaj posiada bowiem nadal jeszcze mało popularne silniki synchroniczne z magnesami trwałymi. 6 jednostek napędowych ma moc 150 kW każda. Są one sterowane poprzez falowniki IGBT.

Wysokość podłogi w wejściu wynosi 370 mm, w korytarzach –405 mm, a w obrębie wózków –537 mm. Prędkość maksymalna jest podwyższona do 100 km/h wobec 70 km/h dla miejskiej wersji Citadisa. Przyspieszenie do 40 km/h wynosi 1,09 m/s2, a opóźnienie hamowania –2,8 m/s2 poniżej 70 km/h i 2,5 km/s2 powyżej 70 km/h. Masa 4-członowej wersji wynosi 77 t, a maksymalny nacisk na oś –11,5 t. Dostępne systemy zasilania to 750 V DC i 25 kV 50 Hz AC oraz 750 V DC i 1500 V DC. Szerokość przejścia w wersji 2,65 m wynosi 60 cm. Istnieje możliwość łączenia tramwajów w dwu- i trójskłady.

Prospekt Alstom Citadis Dualis.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Citadis Dualis
Francja
Nantes
Alstom
  • czytelnik – 06.11.2012

    A co z wysokością kołnierzy kół? Szerokość toru tramwajowego i kolejowego jest może taka sama, ale rozmiar kołnierzy - nie!

  • eks-maszynista – 06.11.2012

    Koło tramwajowe jak i kolejowe nie posiada kołnierza. Posiada obrzeże. Koła w tym wypadku spełniają normy kolejowe, obręcz jest odpowiednio szersza i obrzeże wysokie. Koła dostosowane są do profilu kolejowego typu AOC. Patrz: tramwaje W Kassel i Karlruhe. Tam również tramwaje korzystają z torowisk kolejowych. Poszerzenie obręczy jest konieczne do pokonywania krzyżownic szczególnie w rozjazdach krzyżowych podwójnych, tzw.anglikach oraz na poszerzeniach łuków kolejowych o małym promieniu(poszerzenia łuków są konieczne, celem umożliwienia dobrego wpisywania się wózków wieloosiowych w wagonach i lokomotywach oraz wpisywania się wieloosiowych parowozów). Ze względu na szersze obręcze wagonów tramwajowych w torowiskach miejskich zabudowanych jezdnią, główka szyny powinna wystawać ponad profil jezdni 0.5cm, tak aby część koła nie toczyła się po asfalcie, bruku czy betonie. Również rampy najazdowe w krzyżownicach tramwajowych są odpowiednio głębsze, dostosowane do ,,kolejowego" obrzeża koła tramwajowego.

  • Jerzy_CZ – 07.11.2012

    Co do wartości opóżnień podczas hamowania: Autor jakoś zapomniał o tym, że chodzi o wartości przy hamowaniu awaryjnym.

  • rafa – 12.11.2012

    Czyli można je nazwać szynobusami? Poza tym bardzo fajny sprzęt dla kolejek podmiejskich.

  • laik – 12.02.2013

    Czy coś takiego mogłoby jeździć na WKD ?

  • Jaruzel – 18.02.2013

    Laik: mogłoby - tylko po co? Wkd dopuszcza znacznie szerszą skrajnię niż jakakolwiek sieć tramwajowa, więc nieekonomiczne byłoby wprowadzanie na nią tak wąskich i drogich, bo francuskich, jednostek. Lepiej jest zamówić na nią tabor podobny do kolejowego. @Eks-maszynista: Dlaczego uważasz, że główka szyny tramwajowej powinna wystawać "o 0,5 cm nad profil jezdni"? Może wystarczyłoby 1 mm? Może nic złego by się nie stało, gdyby koła tramwaju na jakimś odcinku toczyły się po asfalcie lub betonie? Zwłaszcza, gdy wysokość obrzeża koła byłoby kolejowa...

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....