Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

30 m tunelów metra dziennie

infotram
25.05.2018 13:06
0 Komentarzy

II linia metrabudowana jest technologią XXI wieku; przy budowie pierwszej linii wydrążeniemetra długości tunelu dziennie to było dobrze, dziś rekord to prawie 30 m -podkreśliła w piątek prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz podczas wizytyw fabryce tzw. tubingów.

W piątek władze Warszawy wraz z przedstawicielami ZarząduTransportu Miejskiego, Metra Warszawskiego oraz firmy Gulermak wykonującejprace na budowie II linii warszawskiego metra, odwiedziły fabrykę tzw.tubingów, która znajduje się na warszawskiej Białołęce. Tubing to żelbetowyelement obudowy tunelu II linii metra, jego połączone części tworzą pierścień,stanowiący ścianę tunelu.

Gronkiewicz-Waltz zwróciła uwagę, że „choć hala fabrykijest z lat 60., to patrząc na prowadzone prace, widać, że elementy II liniimetra budowane są w technologii XXI. wieku”. „Zupełnie inaczejbudowano metro, gdy zaczęto prace przy pierwszej linii; wtedy wydrążeniejednego metra dziennie to było dużo” – zauważyła prezydent. Jak dodała,gdy budowano metro pod dnem Wisły, to było kilkanaście metrów dziennie. „Adzisiaj rekord to prawie 30 metrów” – podkreśliła. Według niej”najważniejsze to, że produkcja tych elementów odbywa się w Polsce – około50 pracowników od kilku lat ma tu stałe zatrudnienie”.

Prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk tłumaczył PAP, że”w fabryce wytwarzane są elementy obudowy dla tuneli II linii metra, tzw.tubingów; ta fabryka budowała obudowy dla odcinka centralnego II linii i terazdalej kontynuuje produkcję dla budowanych odcinków”. „Postęp pracpowinien wyprzedzać o około 2 miesiące to, co dzieje się w tunelu, którydrążony jest obecnie przez dwie tarcze” – podkreślił.

„W hali fabryki zgromadzone jest 60 kompletów obudów,taka ilość pozwala na płynne prowadzenie budowy tuneli” – mówił Lejk. Jakdodał, „w tej chwili budowa jest prowadzona po zachodniej stronieWarszawy; dwie pracujące tam tarcze pokonują dziennie 20-3 metrów”.”Dla porównania, jeden element obudowy ma około 1,5 metra – to pokazujeskalę, z jaką trzeba się zmierzyć przy produkcji, żeby nadążać za potrzebamibudowy” – zauważył Lejk.

Rzecznik prasowy firmy Gulermak Bartosz Sawickipoinformował, że „na ten moment, jeżeli chodzi o prace tarcz, wyprzedzamyharmonogram”. „Zakładaliśmy, że tarcze zakończą drążenie na przełomielistopada i grudnia, teraz już wiemy, że będzie to wczesna jesień” -poinformował. „Być może pierwszy z tuneli uda się skończyć nawet wsierpniu. Już za około miesiąc mieszkańcy będą mogli zaobserwować pierwszekształty wejść do metra na powierzchni przy stacji Młynów” – dodał.

Warszawskie metro składa się obecnie z dwóch linii. Drugalinia została otwarta w 2015 roku, przy wsparciu finansowym Unii w wysokości776 mln euro. W styczniu 2017 roku UE zainwestowała również 432 mln euro wdrugi etap prac na drugiej linii. Inwestycja dotycząca II linii metra jestzlokalizowana w dzielnicach Wola i Bemowo (odcinek zachodni) oraz Targówek(odcinek wschodnio-północny). Obejmuje budowę trzech stacji na odcinkuwschodnio-północnym, dwóch na odcinku zachodnim i zakup 17 pociągów. Jejcałkowita wartość to ponad 3,5 mld zł. Niemal 2 mld zł to dotacja unijna.

Pierwszą linią metra, która w całości działa od października2008 r., dziennie jeździ ok. 500 tys. pasażerów. Pociągi na drugiej linii metrarozpoczęły kursowanie w marcu 2015 r. i dziś przewożą ponad 140 tys. pasażerówdziennie.


Komentarze