25 lat metra w Warszawie

infotram
07.04.2020 12:15
0 Komentarzy

Dokładnie 25 lat temu– 7 kwietnia 1995 roku o godz. 12.35 – na trasę metra linii M1 wyruszyłypierwsze pociągi. Tak rozpoczęła się nowa era w warszawskiej komunikacji miejskiej. Dziś z podziemnej kolei korzysta ponad 240 milionów pasażerówrocznie.

25 lat temu pociągi metrapo raz pierwszy wyruszyły na swoją trasę. Wiele się od tamtej chwili zmieniło –stolica wygląda dziś inaczej, jest nowocześniejsza, także dzięki podziemnejkomunikacji. Dziękuję wszystkim, którzy projektowali, budowali i przyczynilisię do sprawnego funkcjonowania kolejnych odcinków podziemnej kolei. Dziękujętakże pracownikom i współpracownikom spółki Metro Warszawskie za wytrwałąsłużbę na rzecz miasta i mieszkańców – mówi Rafał Trzaskowski,  prezydent m.st. Warszawy.

Przez pierwsze trzy lata warszawskie metro kursowało natrasie od stacji Kabaty do stacji Politechnika. W kolejnych latach linia M1stopniowo się wydłużała. Odcinek do stacji Centrum został udostępnionymieszkańcom w 1998 r., w 2001 r. pasażerowie dojechali do stacji Ratusz-Arsenał,a w 2003 r. do Dworca Gdańskiego. Uznana za jedną z najładniejszych oraznajbardziej funkcjonalnych w Europie i na świecie stacja Plac Wilsona zostałaotwarta 8 kwietnia 2005 r. Na Marymont pasażerowie dotarli ponad półtora rokupóźniej, w grudniu 2006 r. W 2008 r. linia połączyła Ursynów z Bielanami – wkwietniu pociągi podziemnej kolei dojechały do przystanku Słodowiec. Całą liniąM1, od Kabat do węzła komunikacyjnego na Młocinach, pasażerowie mogą jeździć od25 października 2008 roku.

W normalny dzień roboczy, w ciągu roku, z pierwszej liniimetra korzysta ponad 550 tys. osób. Rosnącą popularnością cieszy się równieżlinia M2, która przewozi około 215 tys. pasażerów. Jej  pierwszy fragment, między Rondem Daszyńskiegoa Dworcem Wileńskim, czyli odcinek centralny, został otwarty 8 marca 2015 roku.Od tego czasu druga linia wydłużyła się o kolejne trzy stacje na Targówku,oddane dla ruchu pasażerskiego we wrześniu 2019 roku oraz o trzy na Woli, zktórych warszawiacy mogą korzystać od kilku dni. Trwa rozbudowa tej linii odalsze trzy odcinki – na Bródnie, na styku Woli i Bemowa, a także w kierunkuStacji Techniczno-Postojowej Karolin. Cała linia M2 ma być gotowa do końca 2023r. Wówczas sieć metra w Warszawie będzie miała 46 km i 42 stacje, z którychcodziennie będzie mógł korzystać nawet milion pasażerów.

III linia

Kolejnym krokiem w rozwoju metra w Warszawie będzie budowaIII linii. Trwa opracowywanie studium technicznego dla pierwszego etapu tejinwestycji, tj. fragmentu  naPradze-Południe. Równolegle toczą się prace koncepcyjne i projektowe dladobudowania dwóch stacji na trasie I linii metra – stacji Muranów i stacji PlacKonstytucji.

Nowe pociągi

Wydłużanie trasy metra wymaga kupowania nowych pociągów, abyutrzymać częste kursy podziemnej kolei. I tak, 30 stycznia 2020 roku podpisanoumowę na zakup nawet 45 pociągów, które dostarczy konsorcjum firm Skoda.Pierwszy skład powinien przyjechać do Warszawy jeszcze w 2021 roku.


Komentarze