TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

205 WrAs – wrocławski tramwaj
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 21.12.2006 15:57:21 15 komentarzy
205 WrAs – wrocławski tramwaj

19 grudnia br. wrocławskie MPK zaprezentowało swój pierwszy trójczłonowy tramwaj –205 WrAs. Został on wyprodukowany we Wrocławiu przez firmą Protram, która w tym roku dostarczy jeszcze drugi taki pojazd, a do 2009 roku –jeszcze 17 szt. Nareszcie wrocławska komunikacja tramwajowa jest dostępna także dla osób niepełnosprawnych. Nowy pojazd MPK Wrocław –205 WrAs to trójczłonowy, częściowo niskopodłogowy (20% niskiej podłogi) tramwaj z napędem asynchronicznym i wieloma ciekawymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi. Człon pierwszy i trzeci bazuje na konstrukcji wagonów typu 204 WrAs, co zapewnia unifikację stosowanych części zamiennych. Zdaniem producenta pojazdu –wrocławskiej firmy Protram –nowy tramwaj charakteryzuje się lepszymi parametrami trakcyjnym, takimi jak: krótka droga hamowania, lepsze przyspieszenie oraz lepiej zabezpieczonym antykorozyjnie szkieletem konstrukcji. Ponadto dzięki wykorzystaniu elementów seryjnie produkowanych konstrukcji typu 204 obniżono koszty eksploatacyjne oraz samą cenę zakupu. Warto dodać, że napęd 25 WrAs stanowi zmodyfikowany układ falownikowy znany z wagonów typu 204 i 8 silników asynchronicznych firmy Medkom z Warszawy o łącznej mocy 400KW. Dzięki wprowadzeniu środkowego, niskopodłogowego członu pojazd jest łatwo dostępny dla osób niepełnosprawnych. Dodatkowo wejście do tramwaju ułatwia wysuwana w środkowych drzwiach platforma, która na pewno najbardziej przyda się na przystankach pozbawionych wysepki. Przeguby pomiędzy członami oraz rękawy łączące pochodzą z firmy Hubner GmbH. W pojeździe zastosowano fotele leszczyńskiej firmy Astromal - AM 2000 City z tapicerką firmy Runotex.

Głównym konstruktorem nowego tramwaju jest Mieczysław Kosiński. Wcześniej zdobywał doświadczenie przy produkcji autobusów w Jelczu. Jak powiedział \'Gazecie Wyborczej\': - \'Najtrudniej jest pogodzić ograniczenia techniczne z wymogami klienta. Każdy chciał, by drzwi były jak najszersze, żeby pojazd był energooszczędny, z dobrym przyspieszeniem, krótką drogą hamowania, odporny na wandali, tani, ładny. No i może nam się udało.\'

 

Tramwajowy boom

Zaprezentowany w grudniu br. 205 WrAs zapowiada prawdziwym boom tramwajowych zakupów w MPK Wrocław. Firma Protram jeszcze w tym roku dostarczy drugi pojazd 205 WrAs, a do 2009 roku –kolejnych 17 szt. A to nie wszystko –w połowie stycznia 2007 r. do Wrocławia dotrze z Pilzna pierwsza partia pięcioczłonowych tramwajów Skoda 16T. Łącznie MPK Wrocław zamówiło 17 pojazdów tego typu. W ramach programu „Trasa Średnicowa”zostanie wprowadzonych 8 egzemplarzy, a w ramach modernizacji pl. Powstańców Wielkopolskich –kolejnych 9. Jak mówi Witold Turzański, dyrektor techniczny MPK Wrocław –w najbliższym czasie zostanie wycofanych z wrocławskich szyn 60 przegubowych wagonów typu 102. W ich miejsce pojawi się 50 nowych, o obniżonym wejściu tramwajów, które mają zapewnić spółce odpowiednią zdolność przewozową.

Tak znaczące zakupy nowego taboru na pewno uświetnią obchody 130-lecia komunikacji tramwajowej we Wrocławiu. Pierwszy tramwaj konny w mieście został uruchomiony 10 lipca 1877 na trasie od ulicy Krasińskiego do ZOO. Natomiast 14 lipca 1893 uruchomiono pierwsze elektryczne połączenie z Grabiszyna na Rakowiec. Była to pierwszy elektryczny tramwaj na terenie obecnej Polski.

 

Krótka historia współpracy MPK Wrocław z Protramem

Wrocławskie tramwaje typu 105 N i Na zostały wyprodukowane w firmie KONSTAL w Chorzowie od 1975 r. Łącznie w latach 1975- 1991 MPK zakupiło 321 wagonów typu 105 N i Na połączonych w podwójne, a w latach 80-tych również potrójne składy. W 1996 r. w wyniku restrukturyzacji MPK Zakładu Budżetowego powstaje Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Spółka z 0.0. z siedzibą we Wrocławiu, a w 1999 roku w Protram Wrocław Sp. z 0.0. Remonty i Modernizacja Tramwajów. Wówczas zostały podjęte także pierwsze prace nad unowocześnianiem tramwaju 105. Dotyczyły one elementów wyposażenia –m.in. przetwornic. W kolejnym etapie ich dostosowywania do potrzeb MPK wykonano tramwaj z trzema otworami drzwiowymi. W 2003 r. nastąpiła pierwsza zmiana sylwetki zewnętrznej i kolorystyki. Powstał tramwaj o symbolu 105 NA Wr i wspólnie z MPK przyjęty został jednolity standard modernizacji. Do końca 2006 roku wykonano modernizację łącznie 104 wagonów. Dodatkowo w dwóch wagonach po raz pierwszy zastosowano silniki asynchroniczne. Tramwaje te otrzymały symbol NWR- As. Przełomowy moment w historii firmy nastąpił w 2004 r., kiedy MPK Wrocław zakupiło 8 szt. modeli 204 WrAs. Były to pierwszych tramwaje wyprodukowanych przez Protram od podstaw. Kolejny kamień milowy to grudzień 2006, kiedy poraz pierwszy zaprezentowano niskowejścowy model 205WrAs

 

Dane techniczne trójczłonowego modelu Protram 205WrAs

Długość całkowita - 26,55 m

Powierzchnia całkowita - 44,60m2

Powierzchnia niskiej podłogi - 9,83 m2

Udział niskiej podłogi - 22,04%

Długość członu niskopodłogowego -8,6 m

Miejsc stojących -135

Miejsc siedzących -37


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Protram
MPK Wrocław
205 WrAs
  • wziemo – 20.12.2006

    no bardzo fajny :) No chyba specjalnie kupie sobie bilet i się nim przejadę :)

  • Tomasz Flaga – 20.12.2006

    To znaczy, że ma być ich do oku 2009 aż 21? W gazecie pisali, że tylko 19.

  • desimo – 20.12.2006

    Tram, nieczego sobie, oby tak dalej Protram, ale co do samej powyższej treści, to po przeczytaniu wiem, że nic nie wiem, bo są tam sprzeczności i błędy.

  • mpConroe – 20.12.2006

    Debilny błąd: przecież 204WrAs były kupione nawet w tym roku, a 15 lat temu kupiono ostatnią stopiątkę... Laik tu pisze artykuły, czy koza?

  • AK – 21.12.2006

    do desimo - proponujemy w takim razie lekture mniej skomplikowanych artykulow...

  • koza – 21.12.2006

    do mp cos tam - dzieki za kulturalna i przyjacielska uwage. Kontrowerysjne zdanie zostalo wyciete. Wesolych Swiat.

  • TMN – 21.12.2006

    Tramwaj nazywa się 205WrAs a nie 25WrAs!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • TMN – 21.12.2006

    Lepsze to niż Skoda

  • TMN – 21.12.2006

    MPK powinno kupić więcej Protramów a nie tą szjsowatą i pokraczną Skodę!

  • mpConroe – 25.12.2006

    Protram ma mniej niskiej podłogi, a Skoda jest bardziej nowoczesna... A ty, "koza", naucz się pisać nicki.

  • TMN – 25.12.2006

    Tak nowowczesna jak ostatnio zkupione przez Plskę F-16...

  • Maciek – 25.12.2006

    Jak patrzę na ten tramwaj to mi coś technicznie (szczególnie człon niskopodłogowy) bardzo przypomina jeżdżący po Krakowie na linii 30 tramwaj N8S.

  • Combino – 27.12.2006

    Maciek:pokrewieństwa nie ma,a co do niskiego członu... "Norymberczyki" nie dostały swoich członów na poczatku eksploatacji,lecz dopiero w I poł. lat 90-tych,tak więc wyglad niskopodlogowej wstawki nire zmienił się za bardzo od poczatku jej stosowania (popatrz np. na zdjęcia praskich Tatr KT8D5 z niska wstawką). PZDR

  • FIFI – 01.01.2007

    Byłem przy jego budowie (bo mieszkam koło protramu) i co 2 dni razem z kolegą chodziliśmy go oglądać.Byliśmy nawet na jeździe próbnej. Ogólne wrażenia są dobre, choć troszke mało w nim niskiej podłogi.

  • ik 280 – 01.01.2009

    Jako pasażer KZK GOP mogę Wrocławianom tylko zazdrościć i proszę o współczucie z tytułu tego, że mieszkam w czarnej dziurze komunikacji publicznej

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....