TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

15 lat Poznańskiego Szybkiego Tramwaju
FEROCO/INFOTRAM (KW) - Opublikowano: 30.01.2012 13:30:29 1 komentarz
15 lat Poznańskiego Szybkiego Tramwaju

Warszawa ma metro, Trójmiasto –Szybką Kolej Miejską, a Poznań …Pestkę. Poznański Szybki Tramwaj dziś świętuje swoją rocznicę. Dokładnie 30 stycznia 1997 roku wyjechała na nowe tory pierwsza bimba. Następnego dnia odbyło się oficjalne otwarcie najnowocześniejszej ówcześnie trasy szybkiej komunikacji miejskiej w Polsce, która od razu cieszyła się ogromną sympatią i powodzeniem, stając się stymulatorem rozwoju tej części Poznania, której zapewniła komunikację. Dzisiaj w ciągu godziny korzysta z niej nawet 6000 osób. Prędkość komunikacyjna na PST wynosi 34,9 km/h, a na innych liniach –17,7 km/h. PST, czyli popularna Pestka ma trasę o długości 6,1 km. Łączy Winogrady i Piątkowo, czyli północne osiedla miasta, z centrum. Tramwaje wykonują 777 kursy dzienne i 24 kursy nocne. W godzinach szczytu pociąg zatrzymuje się na przystankach co 2,5 minuty. W ciągu dobry tramwaje wykonują ponad 800 kursów, przejeżdżają trasą ponad 5000 km czyli tyle ile wynosi droga z Poznania do Madrytu i z powrotem.  

Pierwsza koncepcja PST powstała już w 1928 roku. W drugiej połowie lat 70-tych rozpoczęto prace projektowe, a budowa linii ruszyła w 1982 roku. –Była to jedna z największych inwestycji w tym okresie. Prowadzone przez nas prace trwały z przerwami piętnaście lat –wspomina Przemysław Radowicz, dyrektor ds. technicznych FEROCO SA, dawnego Przedsiębiorstwa Robót Komunikacyjnych Nr 10. To właśnie poznańska PRK-10 wykonywała główne prace torowe na tym obiekcie. –Położyliśmy 12 kilometrów torów, 21 kompletów rozjazdów, wybudowaliśmy 5 wiaduktów, 3 kładki, 5 przystanków tramwajowych. Prowadziliśmy także roboty odwodnieniowe i ziemne –mówi Przemysław Radowicz. Pierwszym inwestorem linii PST był Zarząd Dróg i Mostów, natomiast w 1985 roku powołano Zarząd Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Założenia techniczno-ekonomiczne opracowało Poznańskie Biuro Projektów Dróg i Mostów –Transprojekt, a koordynatorem prac był dr inż. Zygmunt Nowak. W sumie nad Pestką pracowało kilkudziesięciu wykonawców. Obecnie prowadzone są prace mające przedłużyć pospieszną linię do Dworca Zachodniego w Poznaniu. Odcinek ten ma być oddany dla pasażerów w końcu tego roku.

Poznańskie Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych Nr 10, dzisiaj działające pod nazwą FEROCO SA, oprócz Poznańskiego Szybkiego Tramwaju jest również wykonawcą m.in. Mostu Dworcowego, Wiaduktu nad ul. Dolna Wilda, czy Mostu Św. Rocha w Poznaniu. Obecnie FEROCO SA modernizuje Trójmiejski Węzeł Kolejowy - jeden z największych obecnie prowadzonych projektów kolejowych w Polsce, a także modernizuje LCS Ciechanów na szlaku Ciechanów - Mława oraz odcinek Tarnów –Dębica na linii kolejowej E-30.

Z okazji jubileuszu Pestki w przeddzień 15 rocznicy jej oddania do ruchu na trasę wyjechały specjalne linie tramwajowe, obsługiwane taborem zabytkowym, m.in. wagonami typu GT8 i GT6, w których członkowie Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych opowiadali o codziennym życiu PST: jej historii, tajemnicach, wydarzeniach zwykłych i niezwykłych.   

Dołącz do nas na Facebooku.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Poznań
PST
  • krz – 05.02.2012

    Szkoda, że Krakowski Szybki Tramwaj tylko dumnie się nazywa, w rzeczywistości to zwykła trasa i z PST nie ma nic wspólnego.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....