TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

10 listopada umowa na tramwaje dla Krakowa?
InfoTram.pl - Opublikowano: 24.10.2017 10:01:22 33 komentarze
10 listopada umowa na tramwaje dla Krakowa?

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie wezwało firmę PESA Bydgoszcz do zawarcia w dniu 10 listopada 2017 roku umowy ramowej (obejmującej 50 tramwajów) wraz z umową realizacyjną pierwszej części zamówienia obejmującej dostawę 35 tramwajów o wartości blisko 300 mln zł.

Jednocześnie producent został zobowiązany do wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania tej umowy w wysokości 29,9 mln zł (na wypadek m.in. opóźnień w terminowej realizacji dostaw).

Wyznaczony przez krakowskiego przewoźnika termin podpisania umów został ustalony z uwzględnieniem czasu niezbędnego do przygotowania wymaganych dokumentów przez producenta. Podpisanie umowy na dostawę 35 tramwajów do Krakowa stało się możliwe ponieważ w dniu 13 października 2017 roku została zakończona kontrola uprzednia całej procedury przetargowej prowadzona przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

To wezwanie do zawarcia umowy w czasie, kiedy nie upłynęły jeszcze terminy związania ofertą pozostałych wykonawców (konsorcjum Stadler Polska Sp. z o.o. i Solaris Bus&Coach SA oraz Skoda Transportation) jest niezbędne do zapewnienia odpowiedniego przebiegu postępowania o udzielenie zamówienia, ponieważ pozwoli uniknąć konieczności unieważnienia postępowania w sytuacji, gdyby wykonawca - PESA Bydgoszcz SA, nie spełniał warunków udziału w postępowaniu. Ponadto krakowski przewoźnik zobowiązany jest do zapewnienia skutecznego wyłonienia wykonawcy w tym postępowaniu oraz zachowania terminów wynikających z umowy o dofinansowanie projektu unijnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, którego częścią jest właśnie prowadzone postępowanie.

Równocześnie z wezwaniem do podpisania umowy, MPK SA w Krakowie wezwało firmę PESA Bydgoszcz SA do złożenia w terminie do 2 listopada 2017 roku dokumentu potwierdzającego, że wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu przetargowym, tj.: informacji banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej potwierdzającej posiadanie środków finansowych lub zdolności kredytowej w wysokości co najmniej 100 milionów złotych. To wezwanie jest efektem niepokojących doniesień, jakie w ostatnich dniach ukazały się w mediach lokalnych i ogólnopolskich, które informują o istotnym pogorszeniu sytuacji finansowej wykonawcy.

MPK podkreśla, że obecnie możliwość podpisania umowy zależy wyłącznie od woli producenta. Co prawda w dniu 19 października 2017 roku firma PESA Bydgoszcz SA złożyła pismo, w którym potwierdziła gotowość zawarcia umowy po 20 grudnia 2017 roku, jednakże nie przedłużyła terminu związania ofertą (termin ważności oferty upłynął 20 października 2017 roku). Warto także przypomnieć, że 15 września 2017 roku upłynęła także ważność wynoszącego ponad 9 mln zł wadium złożonego w postępowaniu przez wykonawcę. To powoduje, że MPK SA już od ponad 5 tygodni nie ma żadnego zabezpieczenia na wypadek, gdyby PESA Bydgoszcz SA unikała lub odmówiła podpisania umowy.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
MPK Kraków
PESA
umowa
Kraków
  • Locutus – 24.10.2017

    Pozostaje trzymać kciuki, że Pesa nie będzie w stanie potwierdzić ani linii kredytowej ani też wnieść zabezpieczenia...

  • Pinokio – 24.10.2017

    A ty co źle im życzysz? W kolejce czeka Gorzów,Częstochowa to i z Krakowem dadzą radę.

  • Aw – 24.10.2017

    Wszystko powoli wskazuje na to, że cudownych następnych wyrobów Pesy w podwawelskim grodzie zabraknie.Czy to dobrze, czy źle, czas pokaże.Jedni się cieszą, drudzy smucą, a jeszcze inni są pogrążeni w głębokiej zadumie.Pozostałych, a takich jest większość mają to wszystko w głębokim poważaniu i dalej jeżdżą tak jak im wygodniej.

  • Obserwator 2 – 24.10.2017

    Pinokio@ to ze inni czekaja na buble nie oznacza ze Krakow na nie czeka , bo Pesa da rade. jak narazie to ani na Gorzow ani na Czestochowe nie maja kasy na zabezpieczenie kontraktow. CZAS PAKOWAC MANELE,

  • mechanik – 24.10.2017

    W końcu powiedzieli sprawdzam. No to karty na stół proszę...

  • Adam – 24.10.2017

    Pesa już odpowiedziała że jest gotowa do pisania umowy po 20 grudnia.

  • Adam – 24.10.2017

    BTW, w Gdańsku też rezygnują z tramwajów Pesy.

  • bun – 24.10.2017

    Jeśli Pesa zdobędzie gwarancje i linię kredytową, to raczej nie powinna babrać się w tym nieświeżym krakowskim zamówieniu. Lepiej skupić się na pozostałych zamówieniach.

  • dd – 24.10.2017

    @Adam A Combino mówi - niemożliwe

  • zibi – 24.10.2017

    Pesa bez kroplówki Skarbu Państwa czyli PKO bp oraz dla banków komercyjnych mających gwarantować iż pożyczka jest zwrotna, nie może być pomocą publiczną .Krakowskie zamówienie nie jest dla Pesy lepiej odpuścić i krakusów głęboko z ukłonem przeprosić .Co innego Gdańsk oczekuje umowy i to w tym miesiącu.

  • PawelNed – 24.10.2017

    To nie wiem redakcja moglaby sie dowiedziec co sie dzieje z pesa czy naprawde jest tak zle?

  • b3 – 24.10.2017

    Coś się w Pesie wydarzyło, powstały przeszkody w efektywnym kontynuowaniu działalności gospodarczej?Firma doskonale funkcjonowała i nagle wszystko się rozregulowało?Chętni na produkty są, a producent nie chce, czy nie może produkować i sprzedawać swoich wspaniałych wyrobów?Upadków było wiele w ostatnim czasie.A może Pesa ma się doskonale?

  • advisor – 24.10.2017

    Jestem szalenie ciekawy, jaki bank założy sobie pętlę na szyję i potwierdzi zdolności finansowe PESY, jeszcze w wysokości 100 000 000 PLN. O możliwości wpłacenia prawie 30 milionów zabezpieczenia już nie wspomnę. PESA jest pod ścianą i nie ma szans, by udało się jej spełnić te warunki. Koniec gry i serialu pt. "Nowe tramwaje dla Krakowa". Po 10 listopada zapewne podpisanie umowy z Solarisem i Stadlerem.

  • haha – 24.10.2017

    Zaraz wpadnie jatal i cię poprawi :D

  • b3 – 24.10.2017

    A może 12 listopada zacznie się nowy serial?

  • Sądeczanin – 24.10.2017

    Hmm ciekawe co zrobi StadlerSolaris jak Pesa tego nie podpisze ??? Wezmą, czy będzie nowy przetarg (i po jakich cenach) ???

  • brożek – 24.10.2017

    -SS odrazu podpisze od nie wpłacenia wadium przez Pese cały czas toczą się rozmowy MPK - SS

  • gran – 24.10.2017

    MPK pospieszyło bo była obawa że jak podpiszą z SS to Pesa znowu zaskarży

  • kusy – 24.10.2017

    Jeszcze PESA ma dostarczyć tramwaje dla MPK Łódź !

  • Qba – 24.10.2017

    @Sądeczanin - SS już potwierdził gotowość do podpisania umowy.

  • P wawa – 24.10.2017

    Pytanie czy MPK ma pełną swobodę w wyborze daty? A może PESA może to sobie przedłużać?

  • polewka – 24.10.2017

    UZP dało wolną ręke MPK we wyborze , ale tak jak ktoś napisał gdyby podpisali teraz z SS toPesa by się odwołała i grała na zwłoke a vadia pozostałych straciły moc prawną

  • jatal – 24.10.2017

    @ advisor"Założeniem sobie przez bank pętli na szyi" można nazwać tylko potwierdzenie fałszywej informacji o zdolności kredytowej, a tego żaden bank nie zrobi. Zdolność finansowa jest albo jej nie ma. Poza tym te 30 mln nie musi być wpłacone i może być częścią tych "100 milionów".@ SądeczaninZ treści wynika że Solaris i Skoda mają aktualne związanie ofertą więc albo podpiszą umowę na zasadach i cenach ustalonych "przed rokiem" albo nie (wtedy stracą swoje wadia). Z tym że w procedurze odwróconej w której prowadzono ten przetarg najpierw zostanie przeprowadzone badanie formalne oferty i sytuacji Solarisa, czyli wezwanie do przedstawienia dokumentów (w normalnej procedurze byłyby one złożone już "przed rokiem") . Dopiero kiedy oferta nie spełni wymagań SIWZ to samo przejdzie Skoda. Przetarg można unieważnić i rozpisać nowy kiedy procedury nie przejdą wszyscy oferenci (Newag chyba oficjalnie zrezygnował w odpowiedzi na wezwanie MPK więc tym samym odpadł z rywalizacji wcześniej).@ brożek, QbaBzdura. Jeśli Solaris ma aktualne związanie ofertą (a tak podano w artykule) to nie ma z nim o czym rozmawiać. Solaris po rezygnacji Pesy musi przejść badanie swojej oferty, a jesli ją przejdzie to musi ja zrealizować na warunkach i po cenie złożonej "rok temu".@ P wawaZamawiający ma swobodę. Natomiast oferent nie ma.@ polewkaUZP nie ma nic do dawania. Obowiązuje tylko prawo PZP.

  • nie w temacie – 24.10.2017

    A jaki tramwaj proponuje SS ? coś podobnego do Lipsk ?

  • jatal – 24.10.2017

    @ nie w temacieZależy jak na to patrzeć. Podobny bo z wózkami skrętnymi, ale na pewno nie tak długi, nie tak wąski, nie z tyloma wózkami i nie tak wyglądający.

  • advisor – 25.10.2017

    @jatalŁżesz. 30 milionów jest zabezpieczeniem finansowym przewidzianym w postępowaniu i musi być wpłacone, czy to się komuś podoba czy nie. I nie można wliczać kwoty zabezpieczenia w poczet zdolności finansowej, każdy ekonomista Ci to powie.

  • Aw – 25.10.2017

    Sytuacja prawnie jest w miarę jasna i przejrzysta, natomiast ewentualne intencje, interesy i okoliczności związane z całym przebiegiem procedowania są na tyle skomplikowane, że prędko w Krakowie nowych wagonów nie zobaczymy.Trochę pech, trochę głupoty, a trochę zbieg niekorzystnych okoliczności i niestety mamy sytuację niezbyt ciekawą.S&S może się wypiąć na Kraków, jeśli uzna , że tak będzie lepiej dla niego, a czy to będzie korzystne dla jego wizerunku to już inna sprawa.Business is business.

  • jatal – 25.10.2017

    @ AdvisorWypada mi tylko pogratulować "wiedzy" bankowo-ekonomicznej.(O kulturze nie wspominając.)

  • Locutus – 25.10.2017

    @ Jatal - o ile się nie mylę, pieniądze z zabezpieczenia oferty muszą się znajdować na specjalnym koncie z którego MPK może je ściągnąć w każdej chwili... Czyli są to pieniądze zablokowane, którymi dostawca nijak nie może dysponować. Więc wliczanie ich do linii kredytowej byłoby dla mnie co najmniej dziwne...Poza tym pełna zgoda.

  • jatal – 26.10.2017

    @ LocutusPo pierwsze: zabezpieczenie poprawnego wykonania umowy nie musi być w postaci wpłaconego przez oferenta pieniądza, ale może być np. w formie gwarancji bankowej. Wtedy podobnie jak w przypadku weksla in blanco, nie potrzeba wcześniej wpłacać gwarantowanej kwoty. Gwarancja bankowa to coś jak weksel in blanco z dodatkowym podpisem potwierdzającym przyjęcie współodpowiedzialności banku za jego ewentualną realizację. Dopiero w momencie korzystania z gwarancji przez zamawiającego podaje on konto na ktróre należy mu wpłacić środki. Samodzielnie nic sobie nie ściąga.Po drugie: nigdzie nic nie mówiłem o możliwości korzystania przez oferenta z zabezpieczenia w innych celach niż zabezpieczenie.Zdolność finansowa jest poświadczeniem chwilowego stanu finansowego oferenta i nie gwarantuje utrzymywania tego stanu w pełnej wysokości przez jakiś okres czasu. PZP ustala maksymalny "termin ważności" poświadczenia na jeden miesiąc. Zdolność finansowa jest ogólnym uprawdopodobnieniem możliwości finansowego podołania zamówieniu i nie wiąże się np. z żadnym kredytem czy przyrzeczeniem jego udzielenia. Wnoszenie zabezpieczenia jest najczęściej późniejszą czynnością. Nie jest ważne na jaki cel normalnej działalności firma przeznaczy swoje środki finansowe po zdobyciu poświadczenia zdolności. Może to być zarówno zakup materiałów jak i zabezpieczenie nawet w postaci (dla prostoty przykładu) realnej wpłaty na konto zamawiającego (co akurat rzadko się praktykuje) i jak najbardziej jest to normalna działalność operacyjna.

  • zibi – 26.10.2017

    Pesa dostaje kredyt 200 milionów od pana Morawieckiego a na wiosnę idzie młotek pod Chińczyka lub Hiszpana podaje Puls Biznesu.

  • bizi – 26.10.2017

    Jak już podajesz co napisał PB to chociaż przeczytaj i postaraj się zrozumieć treść tam zawartą. A potem rób obwieszczenia. A jak nie rozumiesz to zamilknij.

  • kurdwan – 26.10.2017

    Niestety będą Pesy , ale może MPK nauczy się pisać SIWZ

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....